Gå til innhold

Ionebalanse og ionegeneratorer

V_B

Anbefalte innlegg

Ionebalansen påvirker trolig hormonsystemet, bl.a serotonin. Dette kan merkes som stress, depresjoner, nervøsitet, irritabilitet, rastløshet, hodepine, migrene, øyeplager, kvalme, hevelser, leddsmerter, hjertebank, tretthet, og døgnrytme. Det hevdes at 40-80% av pasienter med slike plager opplever bedret helse ved bruk av ionegenerator. (Hawkins,1981

Er dette fakta samt er ionegenerator en fantastisk oppfinnelse ? Vil gjerne vite litt mer om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har liten eller ingen erfaring med slike luftrensere ("ionegeneratorer"), men det jeg vet er at de har en tendens til å også danne ozon (O3) og diverse nitrogenoksider (NOx). Begge disse gassene er skadelige for mennesker (selv i små mengder).

Personlig så er jeg en stor skeptiker til slike alternative behandlingsformer, da jeg mener de ofte lover mer enn de klarer å holde. Om slike luftrensere (med hensyn på ionsert luft) skulle være så utrolig gode, hvorfor er de ikke standard i alle hjem og kontor? Slike luftrensere må forøvrig ikke blandes med luftrensere som benyttes til å filtrere ut skadelige partikler som f.eks svevestøv fra asfalt/biltrafikk.

Jeg fant forøvrig en artikkel ang. dette hos Ceders-Sinai;

Ceders-Sinai: Complementary Medicine - Ionized Air (Negative Ions)

Håper dette var til litt hjelp, jeg er som sagt ingen ekspert på dette området. :)

Lenke til kommentar
Any volume of natural air near the earth's surface contains roughly equal numbers of positive and negative ions, there being about a thousand or so of each in a cubic centimeter of natural air. Since there are more than ten billion billion air molecules per cubic centimeter, the ratio of ions to neutral air molecules is pretty small.

The relatively few ions that do exist in the air are created mostly by decay of radioactive materials in the earth's crust and by cosmic rays striking the air. Because more cosmic rays come into the polar regions than the tropics, there is tendency for higher ion concentrations in the air at high latitude.

Such a trend bodes well for those of us who live in the North, if it is really true, as many claim, that high ion concentrations make for a better living environment. It certainly is true that in urban areas where air pollution is severe the concentration of ions in the air is very low. In an urban office the ions may number as few as fifty per cubic centimeter.

Ions attach to pollution particles and may assist in sweeping the pollution particles out of the air by interacting with electric fields that exist naturally in the air. If that really happens as claimed, then an effective ion generator is useful. It is also argued that the existence of high ion concentrations in air promotes plant growth, inhibits bacterial growth and generally makes people feel better. Clearly this is one of those issues needing further investigation.

kilde: http://www.gi.alaska.edu/ScienceForum/ASF4/465.html

Så det som står der er egentlig at det mulig ionegeneratorer har noe for seg i sydligere strøk, og spesielt i forurensa områder, der det er mindre naturlige ioner i lufta, men at dess lengre nord man bor dess større er den naturlige mengden av ioner i lufta. Så sannsynligvis er effekten av en ionegenerator verken målbar eller merkbar her oppe i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...