Gå til innhold

Har du vært i havsnød?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noen gidder å lese hele historien min (som jeg blogget noen dager etter) så trykk her:

 

Den 16. mai tok jeg meg en tur fra Sandnes til Stavanger i den nye båten.

 

Alt gikk fint, og jeg fortøyde på en litt avskjermet plass for å slippe å betale

 

Etter et par minutter konstaterte jeg at det var ingenting å foreta seg i Stavanger, da alle butikker og sånt var stengt.

 

Så jeg gikk ombord igjen, startet motoren og løste fortøyningene. Så rygget jeg ut av havna.

 

PANG!

 

....Og motoren stoppet....... Ooops.....

 

Jeg tenkte at jeg hadde fått noe i propellen, men den var i orden.

 

Ikke hadde den sugd opp et tau i kjølevannsinntaket heller. Så hva var det?

 

Jeg bestemte meg for å gamble, og restartet motoren.

 

Akkurat som i den Microsoft-vitsen. Finner du ikke feilen, så funker det sikkert hvis du rebooter...

 

Og motoren virket fint. Men den tok ikke kjølevann, og generatorlampa lyste rødt.

 

Jeg gamblet igjen, og kjørte den tilbake til brygga og fortøyde. Så skyndte jeg meg og slå av motoren før den døde av heteslag pga manglende kjølevann.

 

Jeg tok av motordekselet, og konstaterte at to gummireimer hadde falt av. Generatoren og to kjølevannspumper ble ikke lenger drevet av min 47-hesters Diesel. Følgelig: Ingen kjøling og ingen strøm.

 

 

 

Min familie har en lei uvane. De ringer meg hver halvtime jeg seiler, bare for å sjekke at jeg er i orden. Derfor har jeg sluttet å ta med meg mobilen min..... Men jeg ble med ei dame hjem og lånte telefonen. En time senere møtte jeg Far ved båten i Stavanger. Han hadde med seg verktøy, og det var reservereimer i båten. Generatoren fikk ny reim, og det samme fikk sjøvannspumpa. Jeg startet motoren, og alt var i orden Nå skulle jeg kjøre den hjem igjen.

 

 

 

Far kjørte bil, og han gav meg en mobil for at vi skulle holde kontakten under turen. Han var ikke HEEELT sikker på om dette var en god ide. Han fikk rett...

 

 

 

Da vi hadde sagt farvel, kjørte jeg båten hjemover. Jeg hadde motorluka (et stort hull i gulvet i båten) åpen, så jeg kunne se på beltene under turen. Etter 10 minutter så alt fortsatt i orden ut, så jeg la gulvet på plass. Da.......

 

 

 

En tykk hvit røyk fyllte båten. Det var en kvalmende stank av brent gummi.

 

Jeg slo av motoren, sikker på at dieseltankene brant.

 

Så tok jeg av luka i gulvet, for å inspisere skaden. Da veltet den varme røyken ut, og hele båten ble full av tåke. Jeg skyndte meg å stikke hodet ut i frisk luft gjennom den hullete kalesjen. Etter et par pust, gikk jeg inn i kahytten og satte takluka på vidt gap.

 

Til min store lettelse drev røyken vekk. Det var ikke brann, bare enda et ødelagt belte.

 

Det viste seg at impellerpumpa som suger sjøvann inn i båten for kjøling var HELT GÅEN. Den satt så fast, at motoren bare såvidt kunne dreie den rundt. Beltet røyk på grunn av det, og all røyken og smellene var belter som røyk.

 

Men i alle fall var generatorbeltet i orden denne gangen. Det er da noe... Det beltet som driver generatoren driver også ferskvannspumpa, så jeg hadde da LITT kjøling i det minste. Jeg satte på et nytt belte i et vagt håp, men motoren kreidde overhodet ikke å drive det rundt. Beltet spant bare. For å slippe mer røykutvikling, tok jeg beltet av igjen. Det vil si: Jeg kuttet beltet, for det var ikke mulig å lirke det av.

 

 

 

Hvis jeg hadde prøvd å kjøre hjem, ville antagelig motoren dø av heteslag, og båten ville bli verdilaus iløpet av noen minutter. Jeg kunne derfor ikke bruke motoren mer enn noen minutter av gangen. Jeg ba om hjelp på VHF-radioen min. Jeg sendte ei PAN-melding. Det betyr HASTER, og er mindre viktig enn MAYDAY.

 

Redningsselskapet kom etter 5 minutter, for de hadde vært i Stavanger. Redningsbåten Ryfylke tauet meg fra Hillevåg til båtplassen min i Sandnes.

 

Da vi var fremme startet jeg motoren min og parkerte perfekt.

 

 

 

 

At vi ikke var i livsfare er ingen grunn til ikke å snakke om det.

Folk kan lære av dette, så de gjør det riktig når de er i trøbbel.

Hadde jeg ikke hatt VHF kunne jeg gått på noen stygge skjær, og da ville situasjonen blitt annerledes.

Lenke til kommentar

Havsnød?...

 

 

Nja, kommer litt an på.

 

Jeg synes ikke det, hadde jollen full av vann og kom meg ikke av flekken(følte meg som et drivanker med seil på), men kunne fint svømme til land.

 

Men Optimistjolle og stiv kuling i Norges mest traffikerte sund i en jolle full av vann som egentlig er beregnet på noen som er mye yngre og mye mindre enn deg selv høres kanskje utrygt ut?

 

You decide:

(bildet er forøvrig fra helgen før denne "havsnøden", da jeg bare kullseilte 1 gang og kom forholdsvis tørr inn igjen)

 

post-12016-1195287034_thumb.jpg

 

 

Gøy var det i alle fall ;)

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti noe ille.

 

Men lå og dreiv midtfjords 11 timer i fjor sommer.

Motoren røyk, og været var ikke så veldig bra.

 

Mista telefonen når jeg ringte etter hjelp, men fikk hjelp av redningskøyta til slutt da :)

Det var noen som hadde ringt fordi de hadde sett med kikkert nesten hele dagen.

Lenke til kommentar

Sovna på en flytemadrass når jeg var på kos som er i hellas for et par år siden... våkna langt faen ute på sjøen. Det hadde begynt og bli mørkt. Lå der og vaka i mange timer før tyrkisk kystvakt fant meg midt på natta.

Jeg så land, men fy faen så langt det var og plaske seg fremover.. Var også solbrent til de grader og helt i svima. Måtte tilbringe resten av ferien på sykehus pga solbrentheten. Underhuder,lærhuder og alt var brent.

 

Disse folka som driver med båt aktiviteter hadde sett meg utpå der, men båtene dems var ikke godkjent for og kjøre så langt ut. De ringte kystvakta, men det var blitt mørkt når de først kom fram. Dette var på hellas siden. Jeg ble funnet i tyrkia :!:

 

Dama trodde jeg lå og sov på hotellrommet som jeg sa at jeg skulle gjøre. Jeg dro ut i smug og la med på madrassen for og bli brun samtidig. jeg tenkte at bølgene ville jo dytte meg mot land hele tiden.

 

Har også vært utenfor mørekysten i en råtten gammal trebåt med johnson 4hk som knakk tvers av. Da var det skikkelig sjø ute. Jeg var ikke gammel så husker ikke så mye av det. Jeg måtte øse som et helvette i mange mange timer. Husker fatter sa han var 100% sikker på at han skulle daue. Han er sjømann. Nå i ettertid sier han at det bare var barnemat.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke noe kjempe farlii eller noe, men jeg og en kompis drev å futta rundt så stoppa motoren ikke mere bensin igjen. Var ikke langt fra land et par hundre meter, men fy fan det tok lang tid med 2 blå årer, sånne som du får i gummibåt og skulle prøve å ro inn, tror vi brukte fint en halvtime. Siden vi drev utover hele tiden, det var irreterende =\

Lenke til kommentar

Har ikke hatt havsnød, men blitt et par fjordsnød.

Ikke noe livstruende, mer standardgreier som motorstopp i ruskevær nære land.

Man er rød i toppen når en to tonns båt ligger og kaster seg mot skjæret kun festet i en dregg som panikkartet ble kastet på sjøen i et siste forsøk på å forhindre havari.

Hvertfall når man ikke er oppvokst i sjark og kun bruker båt 3 uker per år.

Lenke til kommentar

Det nærmeste havsnød jeg har vært er vel da jeg å en kamerat var ute i en 15 fot jolle med hele 5 hk..

Vi hadde vært ute en god stund, og det begynte å bli mørkt, så vi begynte på hjemturen..

2 min senere begynte den 15 år gamle motoren å hoste før den daua, og nekta og starte igjen, så da var det bare å ta midttofta fatt å begynne å padle hjemover, i motstrøm... etter ca 5 timer var vi endelig ved brygga..

I tillegg har jeg fått motorstopp noen ganger, men da har jeg alltid fått hjelp nesten med en gang..

Lenke til kommentar

i sommer når eg å to andre skulle ut å fiske, so for vi et stykke ut i fjorden.

når vi skulle inn igjenn so ville soklart ikkje motoren starte.

der va ingen åre,ingen av oss hadde mobil,å ingen viste at vi hadde dratt på sjøn :roll:

fikk start på motoren ijenn etter en times tid å det tok oss ca to tima å kome til land ijenn, før motoren ville bere virke et par hundre meter i slengen....

 

når eg var 12,so for eg å en kompis ned på ei flytebrygge på færøyane.

vi fikk nå lyst til å flytte dinna brygga litt,men stømmen var alt for sterk,å vi begynte å drive ut til havet :ohmy:

ingen av oss hadde noke serlig lyst til å hoppe på sjøn, før vatne var iskalt,å fult med grinda innvolla pga det hadde vert grinda drap dagen før :sick:

til slutt måtte vi bere hoppe uti,å svømme til land.

so ville nå vi soklart prøve å få på plass ijenn brygga,so vi fant oss noken store stokka,å gikk ut på ijenn.

menne det gikk ikkje so bra, so vi måtte hoppe uti ijenn.

etter mange tima so ga vi opp å knytte fast brygga ijenn :p

 

ikkje akorat havsnød, menne løye var det ivertfall :)

Lenke til kommentar
Mange av tilfellene over er en veldig god grunn til og kunne litt motor, man trenger jo ikke vite alt, men grunnleggende ting er en fordel og kunne, mange motorstopp hadde blitt ungått da ;)

 

Riktig det. I mitt (vårt, jeg var ikke alene) tilfelle var det vann i bensinfilteret. For å fikse dette måtte en ta det ut og tappe av vannet, noe som tar litt tid og ikke er lett i kuling samtidig som bølgene prøver å kaste båten på land :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

tja halve morroa med sjekte det ja. :p

nei skal mi se bånn paktinga røyk så olja bare rant ut, kan man si og da ble motoren jævlig varm :p vi var da ytta sjærs men takk gud får godt sig i båten. så kom vi oss i le av en øy og ble henta 10 min etter. hadde fest i sjekta og glemt og fylle bensin, veldig vanskelig og finne årsak når man er sån passe ful ja :p

hadde en holme fest så ble det lav vann og sjekta sto bom stille, på et skjær så vi måtte bli der til det ble vann nok til og få den av.

Lenke til kommentar

Havsnød er like spennende hver gang:D Sto til rors på en 50-tonner ei natt, hvor det var full fest ombord. Planen var å være inne til kl 24.00, fordi forsikkringen gikk ut da (30 september, og slutt på turistbåt-sessongen). kl 23.30 la jeg merke til at det gikk treigere enn normalt, og båten lå lavere i vannet enn normalt. Jeg sjekka maskin-rommet, å da var vannet kommet helt opp til bunn-festene til maskinene (detriot diesel, 2 stk a 245 hk hver), å fortsatte sakte oppover. Da var lensepumpene blitt tette, og det vannet som trenger igjennom diverse steder, kom ikke ut slik det normalt skulle. Ble mye om og menn å skruing, men løsningen blei at vi tok en godt beruset passasjer, gav ham 2 pils og et par hørselsvern, og satte ham nedi maskin (kjøres vanligvis uten maskinist da båten ikke er større enn 50 tonn), også satt han med den manuelle pumpa å fikk ut vannet. Er ca 70 grader i maskin på marsj-fart, litt lavere når vi får lufta, men er alt annet enn behaglig der nede. Kom oss i allefall til kai uten å synke.

 

En annen gang skulle jeg ta opp kveite-garn i storm på Helgelandskysten. Var over 2 meter høye bølger, storm, regn og mørkt, og vi kjørte 18 fots plastikkbåt med 25-hesters motor. Garnet var festa til en fjell-vegg som bølgene slo rett innpå, og vi måtte innat fjellet for å få henta enden på garnet. PGA bølgene, som var langt større enn hva båt og motor var konstruert for, var motoren mer over vann enn under vann, å fikk derfor ikke nok kjølevann, å stoppa. var i tillegg ikke no bra motor, så var alt annet enn lett å starte. Så blei kasta nærmere å nærmere fjell-veggen, til vi fikk støtta årene mot veggen, så en stabilisert den mer eller mindre, med at en holdt i mot veggen, å en annen dro i snora. Fikk starta, men pga bølger og kjølevann, stoppa vi, så var det på'n igjen. Holdt på nærmere to timer bare med å komme oss langt nok unna til at det skulle være trygt å dorge etter garna (slik at vi skulle sleppe å løse dem fra fjell-veggen)...men måtte bare gi opp til slutt.

 

Har i tillegg havarert med 4-5 snekker...men det har som regel vært motor feil, som jeg har fiksa på stedet, bare med å bruke god nok tid, så det er ikke no spennende da det er for lite drammatikk

Lenke til kommentar

Har vel aldri vært i havsnød eller hatt noen problemer på sjøen. Derimot har jeg tauet flere båter til nærmeste bensinstasjon. Klønete mennesker som går tom for bensin..

 

For å fortelle om det nærmeste jeg har vært må det ha vært sist sommer da jeg lånte båten til en kompis. Gamlebåten, vel og merke. En 9 (!) fots Askeladden med 13,5 hk. Ripa var ca. 20-30 cm over vannet og bena var under vannlinja. Dønninger på 1-1,5 meter kom rullende inn fra havet og jeg hoppet på hver jævla dønning. Heldigvis fulgte en kamerat av meg etter i en Askeladden 505 og en annen i min Yamarin 4610. Var egentlig ganske trygg, men følte det ikke helt sånn når jeg rulla rundt der ute og båten truet med å velte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...