Gå til innhold

Antivirus og brannmur, oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Har en debatt på gamer.no akkurat nå som tok litt av..

Jeg har nevnt dette før og vil gjerne høre litt meninger igjen.

Mine erfaringer etter 10 år med pc er følgende.

Viruser er oppskrytt, ja det var en stund for lenge siden de florerte, men nå... med alle de store selskapene fileplanet etc etc så er det nada virus og hente herfra.

I tillegg er det NYE viruser som kan være farlige, og disse snappes jo ikke opp av AV før etter at de har blitt identifisert.

Når det er sagt, alle de store 'angrepene' har vært igjennom windows maskiner som ikke har vært skikkelig oppdaterte.

Jeg mener at malware er et stort problem, men det er separat fra antivirus kampen. AV har i mange år nå spist store deler av dataytelsen til mange og reddet hvor mange fra sikre død?

Epost virus er en fare, men det er ikke så vansklig og unngå den delen.

Så igjen ser jeg folk ha både 1-2-3 AV på maskina si..og de oppdager farlige filer som Crysis.exe og andre utrolig skumle greier, som blir kjapt stappet i 'sikre' bokser og isolert, og noenganger bare slettet automatisk.

Personelig kjører jeg housecall en gang i blandt...og jeg laster ned filer fra alle mulige steder, demoer etc etc ...dog jeg frekventerer ikke warez sider, så jeg vil ikke kommentere hva som skjer der.

Jeg holder en fint oppdatert windows XP, jeg hadde Vista en stund, men det var så treigt at jeg ga opp inntil de patcher moroa, den hadde windows defender , som virkelig spiste ytelse, pluss en hel haug andre ting.

Noe som førte til at min amd X2 4400 føltes ut som min gamle P266, den var treig og jeg sitter fortsatt og venter på at filer skulle kopieres (8 min på 5000 filer på tilsammen 50mb f.eks)

Nei, takke meg til litt speidervett og jeg slipper 'realtime' protection modes..jeg slipper firewalls som sperrer meg inne mer enn jeg noensinne bekjemper farene utenfra.

Jeg mener ,det er jo ikke som telenor og andre store ISP ikke har firewalls som redder rumpa di lenge før din egen FW får så vidt ett viff av fiendtlig aktivitet.

Jeg hadde en kollega på jobb som sa han stopped 15 000 'angrep' på data'en sin daglig... noe i den dur..og uten den firewall da hadde han vært dau da.

jeg har ingen firewall...15 000 angrep ...jesus, PC-en min må jo være helt dau nå...faktisk den er en risiko for andre..kanskje jeg putter den til øksa etter dette inlegget.

Vennlig hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at mange-og-nitti prosent av oss surfer bak en router med innebygget brannmur, så er det jo litt unødvendig med en softwarebasert en i tillegg. Antivirus er en kjekk ting hvis man kan slå av realtimescanning av alt annet enn epost, og heller sette den opp til å scanne hele maskinen med (u)jevne mellomrom. Regner med at din bruk av housecall (forøvrig et helt genialt konsept) blir noe av det samme.

Hvis du allikevel klarer å infisere maskinen din, og jeg sier DU siden du faktisk må ha aktivt lastet ned disse filene nå, vil det allikevel bli oppdaget ved neste scanning av maskinen, og lenge før det rekker å gjøre noen virkelig skade.

Konklusjonen er at jeg er helt enig med trådstarter, og dagens PC-er er overbeskyttet.

Lenke til kommentar

Takker, jeg har møtt mange hittils som jeg mener bestemt må få betalt lønna si av Antivirus selskapene ;)

Det er ikke at jeg vil stoppe folk, men jeg synes bare de bør vite litt mere om hva de beskytter seg mot, og hvordan ting kan gjøres enklere :)

Janster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...