Gå til innhold

Trenger billigst mulig FTP server hardware!


Anbefalte innlegg

Heisann, har lyst å sette opp en FTP server som skal kjøre Win XP og Gene6 FTP Server. (det har jeg prøvd å det funker, kan hende jeg prøver meg på linux etterhvert).

 

Uansett, jeg har følgende kriterier.

 

- Støtte for S-ATA disker (vil gjerne ha mulighet for 4 disker, skal kun kjøpe en i første omgang!)

- punkt over betyr at jeg må ha kontrollerkort

- kabinett med plass til diskene

- BILLIGST MULIG! (PRIS KOMMER OVER YTTELSE)

 

Trenger IKKE: skjermkort, nettverkskort (kommer innebygd allikevel), CD/DVD osv...

 

Trenger altså forslag til:

 

- Hovedkort

- CPU

- RAM

- Kabinett

- Strømforsyning som takler minst 4 disker

 

Det skal som sagt være billigst mulig så derfor setter jeg ikke no budsjett. (Har ikke funnet så mye kjekt på bruktmarkedet, vil heller ha nytt). Serveren skal ikke betjene store kundemasser, blir bare venner, bekjente og meg selv når jeg vil ha tilgang til filene mine hjemme fra en annen maskin. Samtidig så vil jeg streame filer til andre maskiner i nettverket.

 

Setter stor pris på alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal ha det nytt:

 

- "Alle" hovedkort i dag har integrert harddisk-kontroller. Og 4 SATA koblinger finner du på omtrent alt tør jeg påstå.

- Du vil uansett få med på kjøpet muligheten for RAID0/1.

- Kjøp den billigste Pentium CPU om du skal ha 775-socket.

- 256 MB RAM er overkill, men minste du får. (100 ganger overkill i Linux)

- Strømforbruket til harddisker ligger på en 5-7 watt per disk, om jeg ikke husker feil. En 300-400W strømforsyning holder.

- Alle mulige kabinetter idag vil jeg påstå har plass til 4 disker.

(du kan jo ta ut CD/DVD-ROM etter installasjon f.eks. :p)

- Velg en harddisk som er laget for servere (for å kjøre 24/7). De har lengere garanti og levetid.

 

 

Om du skal kun kjøre FTP-server på Linux klarer du deg utrolig langt med 64-128 MB. Prosessorkraften som trengs på en FTP-server er minimal. Det er snakk om noen få prosent CPU-tid ved maks overføringshastighet til og fra harddiskene (Pentium III CPU).

 

Om du virkelig vil ha alt billigst mulig, bør du gå for Linux med det samme - men da er behovet for "ny" hardware helt unødig. Du kan med andre ord finne deg en hvilken som helst Pentium PC til dette + en SATA kontroller (PCI). Tenker du å sette flere disker i RAID senere kan kontrolleren komme noe opp i pris..

 

En SATA PCI kontroller uten raid-støtte og 4 porter idag koster imellom 300-1000.

 

Debian Linux bruker idle etter installasjon 19MB RAM. Noen få MB til kanskje med FTP kjørende.

Windows XP - fra 96MB og oppover. (avhengig av Service Pack osv..)

 

 

Husk at et hopp fra WinXP til Linux, vil være stort med tanke på hvilken hardware som er nødvendig.

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret. Var ikke klar over hvor crappy hardware du kunne kjøre og allikevel få god ytelse.

 

Tror jeg har en Pentium III 600 Mhz og 512 MB RAM liggende hos foreldrene mine. Den trenger dog ny kabinett. PSU-en tror jeg ligger på rundt 230W så tror den må også skiftes ut.

 

Men det kan ma ta videre hvis man velger å oppgradere serveren.

 

Med en sånn en

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...3&mcat=c345

og

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310630

 

bør jeg være klar!

Lenke til kommentar

Har selv Mist 500W PSUen på min server (PIII 500 8xHDD) er ikke nødvendig med 500W men er ganske stillegående og har gode spenninger.

 

Promise kortet har jo linuxstøtte, og da bør jo det fungere. Jeg har ikke hatt problemer med promise og linux i alle fall.

 

Du kan eventuelt slenge på et nettverkskort. Intel Pro GT/1000 er et kjempekort med god linuxstøtte. Koster ca kr. 200,- i bulk.

Lenke til kommentar

Når du skriver at prisen for hardware er viktigst, så bør du ta effektforbruk i betrakning da det er i 9 av 10 tilfeller de løpende kostnadene som er dominerende og ikkje innkjøpskonstnader.

 

Selv bruker eg bare laptopkomponenter i alle serverene mine, med unntak av 3.5" disker i den store filserveren - de andre maskinene har 2.5", flash disker eller er diskløse. Og alle har Pentium-M eller socket M Core Duo prosessorer.

 

Eg har riktig nok spart litt penger på hardware da eg fant socket M hovedkort til rundt 600kr, og prossesorer er kjøpt på eBay til rundt 200kr stk...

 

Et kompromiss er AMD sin X2 BE serie som har lavt effektforbruk og er relativt billig, CPU + HK for rundt 1000-1200kr.

 

Ellers må eg si meg enig med at selv en aldrende PIII 600Mhz er absolutt kraftig nok hardware. Dog skal du kjøpe nytt ville eg satset på software raid fremfor å legge penger i dyrere hardware raid. Kjører selv 1.2TB og 3.5TB raid i linux, og ytelsen er tett opp mot 100MB/s lokalt og 4-500mbps over Samba/CIFS. (1.5Ghz, 512MB ram, 4x onboard SATA + 4x PCI SATA, onboard GbLAN)

Lenke til kommentar
...

 

Ellers må eg si meg enig med at selv en aldrende PIII 600Mhz er absolutt kraftig nok hardware. Dog skal du kjøpe nytt ville eg satset på software raid fremfor å legge penger i dyrere hardware raid. Kjører selv 1.2TB og 3.5TB raid i linux, og ytelsen er tett opp mot 100MB/s lokalt og 4-500mbps over Samba/CIFS. (1.5Ghz, 512MB ram, 4x onboard SATA + 4x PCI SATA, onboard GbLAN)

 

Uansett har du kjøpt kontrollere (på enten hk eller PCI) som er kapabel for å dra så mange megabit i raid. Software raid vil aldri gi tilsvarende ytelse på de forskjellig raid-nivåene med mindre kontrolleren er laget for å kunne håndtere dataene uansett. Du vil neppe få ytelse opp i 4-500Mbps med mindre du hadde et hovedkort med 4 SATA (og da mest sannsynligvis hw-RAID støtte) + 4 PCI ekstra SATA som og har RAID innebygget. Om du benytter deg av hw eller software er hipp som happ mtp ytelsen i dette tilfellet..

 

Nå er jo ytelsen på en god harddisk på ca 60MB/s i lesing om du er heldig (480Mbps), så at det skal ligge tilsvarende på et raid-oppsett med 8(?) harddisker er jo helt rimelig.

 

Nå har det seg vel at nyere PSUer sikkert har lavere effektforbruk enn eldre. For øvrig er jo 230W fint fungerende når den sikkert kom med PIII PC-en fra før + en SATA harddisk. Utover dette så kan det jo hende den har ugjevne spenninger og kan skade utstyret lettere enn en ny ville gjort. Nyere PSUer utnytter effekten bedre når den blir transformert om til lavere spenninger - derav mindre strømregning som har mye å si med de kWh prisene vi har idag...

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Har gått litt rundt med FTP på hjernen. Når det gjelder kabinetter så falt denne i smak!

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=E...K&mcat=c112

 

Med noen drevrammer som har 80mm til å kjøle diskene vil det være plass til 12 disker i kabinettet. Ambisjonene har plutselig økt! (kommer av at jeg fant ut at jeg slepper å kjøpe hardware)

 

Pengene går til kabinettet, s-ata kontrollere, PSU og disker.

 

Det jeg lurer på er om denne strømforsyningen holder mål for 12 disker i fremtiden?

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...3&mcat=c345

 

I følge produktbeskrivelsen så er det nok om man belaster den riktig. Men burde kanskje hatt noe med mer futt i?

 

Det vil være kun HDD-er i den maskinen, med overnevnte PIII 600 mhz og en nVidia GeForce 3 Ti 200 som er kraftig overkill, men det dårligste kortet jeg har. (har muligens en ATI Rage 128 liggende ett sted, men usikker på om den fungerer).

Lenke til kommentar

Har jo valg mellom disse:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...TA&mcat=c94

 

eller

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=W...0B&mcat=c96

 

 

Forskjellen er stor! De billige frister mest ettersom det er lite sannsynlig at jeg trenger hotswaping med det første. Men det er litt kjekt og praktisk og ha muligheten til å bytte ut HDD-er hvis de blir ødelagte eller hvis jeg vil legge inn noen nye (bytte de ut med større osv) uten å måtte skru no som helst. (her tenker jeg ikke på hot swaping, men generelt)

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar

De Chieftech drevrammene er veldig kjekke, men de koster jo noen kroner. Eg bare angrer på at eg kjøpte dei med plass til 4 disker istedenfor bare 3. Skal ha dei inn i samme I&S 4U rack som du såg på - når Netshop får inn siste resten av ordren min.

 

Utrulig mye enklere å bytte harddisker med de skuffene, eg har eksperimentert litt med software raid og ulike scenarioer - og det har vært så utrulig praktisk å slippe å skru og styre for å bytte/flytte disker. Eneste negative er at det ikkje er så lett å montere 2.5" disker i de rammene - men så er dei vel heller ikkje beregnet til det..

Lenke til kommentar
Uansett har du kjøpt kontrollere (på enten hk eller PCI) som er kapabel for å dra så mange megabit i raid. Software raid vil aldri gi tilsvarende ytelse på de forskjellig raid-nivåene med mindre kontrolleren er laget for å kunne håndtere dataene uansett. Du vil neppe få ytelse opp i 4-500Mbps med mindre du hadde et hovedkort med 4 SATA (og da mest sannsynligvis hw-RAID støtte) + 4 PCI ekstra SATA som og har RAID innebygget. Om du benytter deg av hw eller software er hipp som happ mtp ytelsen i dette tilfellet..

 

Nå er jo ytelsen på en god harddisk på ca 60MB/s i lesing om du er heldig (480Mbps), så at det skal ligge tilsvarende på et raid-oppsett med 8(?) harddisker er jo helt rimelig.

Så lenge en har kontrollerkort på PCI sporet, så er det det som er flaskehalsen.

 

Skal man ha max ytelse, så må man ha en PCI-E x8 kontroller, PCI-E NIC (noe en har på de fleste nye HK), Dette er unødvendig dyrt i forhold til hva en får igjen, særlig dersom en har noe HW i PIII/Tidlig P4 klasse eller bedre.

 

Skal HW raid i det heletatt i teorien være raskere enn SW raid, må en ha en "ekte" raidkontroller på et PCI-E spor. En "ekte" raidkontroller koster vel ca. kr. 5000,- og oppover. Billige raidkontrollere er egentlig SW raid, men med alle ulempene til HW raid.

 

Til filagringserver i linux, og der retundans er et vesentlig poeng, bør det aldri vurderes noe annet enn SW raid. I allefall ikke for Raid 4-5-6.

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg ihvertfall mener er viktig er hvordan kontaktene ser ut på SATA-kontrollerkortet.

 

Har selv dette koret:

 

http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2320.htm

 

Fungerer helt ypperlig, eneste jeg ikke liker er at den mangler vegger på kontaktene slik at klipsa på SATA-kablene ikke har har noe å feste seg på, dermed sitter de veldig løst.

 

Og ett annet tips, jeg tror ihvertfall det kan være smart, er å gå for dette kabinettet isteden:

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=E...K&mcat=c112

 

Koster 200kr mer, og er noe lengre, men vifteveggen ser ikke så dum ut.

Lenke til kommentar

Såg selv på det kabinettet som teaspoon linker til, men det har bare 6 (mot 8) 5.25" brønner, og viss man fyller de brønnene i front med drevrammer som igjenn har hver sin vifte så ser eg ikkje problemet. Videre har eg ikkje noe hardware som kommer til å skape de store termiske utfordringene, og en PIII@600Mhz burde falle i samme kategori?

Lenke til kommentar
Tror jeg har en Pentium III 600 Mhz og 512 MB RAM liggende hos foreldrene mine. Den trenger dog ny kabinett. PSU-en tror jeg ligger på rundt 230W så tror den må også skiftes ut.

PSUen der holder fint til det oppsettet der og fire disker. Har kjørt langt heftigere maskiner på 230W PSUer (Athlon XP 1700+ med Radeon 9700 Pro, tre disker og DVD-brenner blant annet uten problemer).

Lenke til kommentar

Hardware SATA RAID 5/6 4P 3ware 9650SE4LP

 

 

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28367

 

 

3ware 9650SE Features

 

8th-generation StorSwitch™ non-blocking switched architecture.

On-board I/O RISC processor and RAID offload provides true hardware RAID.

- SCSI device driver model to take advantage of the benefits of SCSI using inexpensive Serial ATA drives .

Bootable array support for greater fault tolerance.

Variable stripe size for performance tuning by application.

64-bit LBA support.

ATA pass-through mode support.

Up to 512MB DDR2 533 memory with ECC protection. (see table below)

32 pooled DMA channels.

Complete configuration management suite.

- 3ware BIOS Manager 2 (3BM2) – easy to use BIOS configuration tool.

- 3ware Disk Manager 2 (3DM®2) – browser-based management tool.

- Command Line Interface (CLI) – scriptable configuration tool.

SNMP support.

SMTP support for email/pager notification.

ATA/6 and Out of band (OOB) staggered drive spin-up support.

Auto carving allows LUNs > 2TB to be divided into multiple units for legacy operating systems limited to 2TB max. per LUN.

Battery Backup Unit (BBU) support.

Multiple logical unit sizes and RAID levels on one card.

Multiple card support within a system for large storage requirements.

Hot-swap and hot-spare support for data availability.

Dynamic sector repair for robust data protection.

S.M.A.R.T. disk drive monitoring for reliability.

Emergency Flash Recovery protects against failed firmware upgrade.

Drive activity LED support.

Online Capacity Expansion and RAID Level Migration.

Enhanced data protection with write journaling for non-redundant arrays and accidental drive removal.

Drive insertion and removal notification.

Array/Drive Status and drive identification LED support. (requires 3ware Chassis Control Unit-enabled backplane)

Chassis Control Unit for enclosure management via I2C

Lenke til kommentar
Hardware SATA RAID 5/6 4P 3ware 9650SE4LP

 

 

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28367

 

 

3ware 9650SE Features

 

8th-generation StorSwitch™ non-blocking switched architecture.

On-board I/O RISC processor and RAID offload provides true hardware RAID.

- SCSI device driver model to take advantage of the benefits of SCSI using inexpensive Serial ATA drives .

Bootable array support for greater fault tolerance.

Variable stripe size for performance tuning by application.

64-bit LBA support.

ATA pass-through mode support.

Up to 512MB DDR2 533 memory with ECC protection. (see table below)

32 pooled DMA channels.

Complete configuration management suite.

- 3ware BIOS Manager 2 (3BM2) – easy to use BIOS configuration tool.

- 3ware Disk Manager 2 (3DM®2) – browser-based management tool.

- Command Line Interface (CLI) – scriptable configuration tool.

SNMP support.

SMTP support for email/pager notification.

ATA/6 and Out of band (OOB) staggered drive spin-up support.

Auto carving allows LUNs > 2TB to be divided into multiple units for legacy operating systems limited to 2TB max. per LUN.

Battery Backup Unit (BBU) support.

Multiple logical unit sizes and RAID levels on one card.

Multiple card support within a system for large storage requirements.

Hot-swap and hot-spare support for data availability.

Dynamic sector repair for robust data protection.

S.M.A.R.T. disk drive monitoring for reliability.

Emergency Flash Recovery protects against failed firmware upgrade.

Drive activity LED support.

Online Capacity Expansion and RAID Level Migration.

Enhanced data protection with write journaling for non-redundant arrays and accidental drive removal.

Drive insertion and removal notification.

Array/Drive Status and drive identification LED support. (requires 3ware Chassis Control Unit-enabled backplane)

Chassis Control Unit for enclosure management via I2C

 

3ware er da synonymt med svært kostbare greier!

 

Trådstarter ønsket jo "billigst mulig" og da er vel ikke dette å anbefale.

 

Jeg finner ikke noen pris på dette kortet......

Lenke til kommentar

En oppdatering til dere: Har nå fått i stand FTP server.

 

Det ble nytt hardware allikevel.

________________________________________________

Kjøpte kabinett Cooler Master Centurion 600kr

 

Socket 775 ASUS HK, med 4 s-ata porter, integrert grafikk og lan.

(bare 2 x pci spor, men det holder i massevis for en ekstra kontroller)

 

Intel Pentium E2140 1.6GHz Socket, LGA775, 1MB, BOXED m/vifte, var 100 kr dyrere enn Celeron-en så

jeg gikk for den.

 

1 GB ram som kostet 200kr.

 

Begynte med 1 HDD 500GB, 850kr ca.

 

___________________________________________-

 

Hele opplegget kostet rundt 2000kr. Med tanke på at hardisken kostet nesten halvparten av dette (og det må man ha uansett) så er jeg fornøyd med oppsettet som er KRAFTIG overkill, men fant ut at det er kjekt for da er det ingen problem å kjøre flere ting på serveren.

Streamer musikk direkte via internett med kplaylist.net.

 

Den er også VELDIG stille! 2 x 120 mm vifter i tillegg til 120 mm i PSU-en.

 

Kabinettet har genial løsning for disker med skinner (akkurat som drevramme) så ingen skruer der. Med drevrammer i tillegg som fyller opp 5,1/2 brønnene så er det plass til ca 9 disker komfortabelt. (I teorien så går det an å putte 2-3 til men da blir det tett og plassmangel).

 

Her er bilde av kabinettet:

http://www.techzine.nl/f/u/9862.jpg

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...