Gå til innhold

uke50mm 2007 | Idéen/Regler/SnikkSnakk

Anbefalte innlegg

Hvis du satser på en hobby som hobbykverulant, så bør du lære deg å regne først: diagonalen på et 24x36mm negativ er ifølge mine beregninger 43.266615305567875 ;)

Tom

Medan dykk hobbykverlulantar kranglar vidare vil eg, ein proffkverulant, kverulere til dei grenser av sakligheit som burde være lovleg på eit slikt forum som dette:

Du kan ikkje ta med så mange desimalar, da du ikkje kan bruke fleire siffer enn det du har målingar for, (i dette tilfellet 2.)

Det du går ut i fra no er diogonalen av 24.000000000000000mmx36.000000000000000mm og ei så nøyaktig måling av eit negativ tvilar eg på at du har.

Så det korrekte vil være å seie at diogonalen er 43mm

.

:p

Slik skal det låte :D

Men tilbake til saka: lurte litt på om det er lov med teleconvertere? eller vidvinkelforsatser for den del,

altså, eg har ingen planar om å bruke nokon av delane med kan vere fint å vite kvar grensa går.

Og kva med eit pinhole-objektiv med avstand 5cm til sensoren?

Svar slettet - trodde jeg var i en annen tråd. I denne sammenhengen er det 50mm som gjelder.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det ha seg at folk sier de blir med i pyse-delen med 58mm og zoomobjektiver, når reglene klart sier at det bare er 50mm fastobjektiv som er lov å bruke?

Definisjonen på pyse er at man kan bruke andre objektiver, MEN skal også ta et bilde med 50mm hver dag. Og da snakker vi fortsatt om 50mm fastobjektiv.

Lenke til kommentar
Men tilbake til saka: lurte litt på om det er lov med teleconvertere? eller vidvinkelforsatser for den del,

altså, eg har ingen planar om å bruke nokon av delane med kan vere fint å vite kvar grensa går.

Og kva med eit pinhole-objektiv med avstand 5cm til sensoren?

TC endrer vel stengt tatt brennvidden. Så jeg vil si nei. Endrer en vidvinkelforsats brennvidden? Hvilken brennvidde har pinhole? Poenget er 50mm fast objektiv.

Lenke til kommentar
TC endrer vel stengt tatt brennvidden. Så jeg vil si nei. Endrer en vidvinkelforsats brennvidden? Hvilken brennvidde har pinhole? Poenget er 50mm fast objektiv.

skjønner ikkje heilt om dei spørsmåla dine er svar, men nå tolker eg det slik at du spør meg:

TC-endrer jo brennvidden.

Vidvinkel forsats: endrer jo egentlig ikkje brennvidda, kun lysets retning før det treffer sjølve objektivet, om du ikkje tillater en slik en, er det da heller ikkje lov å ta bilete gjennom til dømes vassdråper? desse endrer jo ''utsnittet'' desse også. (om du ikkje forstod kva eg meinte med den vassdropen, sjå her:

Pinhole: desse innheld jo ikkje opptikk, men om ein måler opp eksakte 5cm (eller 50mm om du vil) frå pinhole-sentrumet til sensoren er jo dette per def en 50mm.

ps: prøver ikkje å lage noko bry for deg kimare, men veil berre vite kvar landet ligg, om pinhole er lov så vil eg kansje heller bruke dette.

Lenke til kommentar
Sp: Kan jeg benytte 45/55/58mm objektiver til denne utfordringen?

Sv: Nei de er ikke 50mm objektiver

Synd. Det er liksom ikke det samme å fotografere med 50mm f1.7'en når jeg har den herlige manuelle Minolta 58mm f1.2 jeg kan bruke (på digital). Nok til at jeg ikke tar meg tid til å bli med.

Hvorfor ikke delta som PYSE? Ta tilnærmet identiske bilder med 58mm og 50mm. 50mm bildene legger du ut i hovedtrådene. 58mm bildene legger du i en egen tråd, og viser hvordan du ville hatt det. :whistle:

Man deltar som pyse når man bruker forgengeren til 50mm objektiver i en konkurranse med 50mm som tema? som sagt, i 58mm så kunne de lage obektiv uten forvrenginger på sekstitallet. er vel ikke tilfeldig at når syttitallet kom og teknologien utviklet seg ble dette 58mm objektivet erstattet med et 50mm objektiv.

Så du kaller da pappaen til 50mm objektivene for pyse? maken ;)

Lenke til kommentar
skjønner ikkje heilt om dei spørsmåla dine er svar, men nå tolker eg det slik at du spør meg:

TC-endrer jo brennvidden.

Vidvinkel forsats: endrer jo egentlig ikkje brennvidda, kun lysets retning før det treffer sjølve objektivet, om du ikkje tillater en slik en, er det da heller ikkje lov å ta bilete gjennom til dømes vassdråper? desse endrer jo ''utsnittet'' desse også. (om du ikkje forstod kva eg meinte med den vassdropen, sjå her:

Pinhole: desse innheld jo ikkje opptikk, men om ein måler opp eksakte 5cm (eller 50mm om du vil) frå pinhole-sentrumet til sensoren er jo dette per def en 50mm.

ps: prøver ikkje å lage noko bry for deg kimare, men veil berre vite kvar landet ligg, om pinhole er lov så vil eg kansje heller bruke dette.

Da svarer jeg slik:

TC: nei

VVF: ja

PH: ja

Lenke til kommentar
Man deltar som pyse når man bruker forgengeren til 50mm objektiver i en konkurranse med 50mm som tema? som sagt, i 58mm så kunne de lage obektiv uten forvrenginger på sekstitallet. er vel ikke tilfeldig at når syttitallet kom og teknologien utviklet seg ble dette 58mm objektivet erstattet med et 50mm objektiv.

JA, men bare dersom du også deltar med 50mm. Dersom du ikke deltar med 50mm men bare 58mm er du diskvalifisert :D

Så du kaller da pappaen til 50mm objektivene for pyse? maken ;)

NEI

Forøvrig vil jeg henstille deg til å kverulere med Nikonist og Canonister framfor Minoltabrukere ;)

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at folk sier de blir med i pyse-delen med 58mm og zoomobjektiver, når reglene klart sier at det bare er 50mm fastobjektiv som er lov å bruke?

Definisjonen på pyse er at man kan bruke andre objektiver, MEN skal også ta et bilde med 50mm hver dag. Og da snakker vi fortsatt om 50mm fastobjektiv.

Jeg spurte om en ting :)

Lenke til kommentar
Vidvinkelforsats endrer effektiv brennvidde, jo... Typisk 0.7x, eller 0.5x. Vanndråper også, men de får du sjelden til å dekke hele objektivflaten.
Lenke til kommentar

Så synd du har "feil" kamera da :p

Det er derfor jeg kommer til å delta som pingle :D

Tom

Synd. Det er liksom ikke det samme å fotografere med 50mm f1.7'en når jeg har den herlige manuelle Minolta 58mm f1.2 jeg kan bruke (på digital). Nok til at jeg ikke tar meg tid til å bli med.

Hvorfor ikke delta som PYSE? Ta tilnærmet identiske bilder med 58mm og 50mm. 50mm bildene legger du ut i hovedtrådene. 58mm bildene legger du i en egen tråd, og viser hvordan du ville hatt det. :whistle:

Jeg syns det ser ut som det er noen som ikke skal bruke faste 50mmere ja.

Lenke til kommentar

Bra tiltak, men synes det er en dårlig idé å lage konkurransen så utstyrsavhengig. Selv hadde jeg hatt veldig lyst til å være med, men siden jeg ikke har objektiver med slik "nymotens" brennvidde som 50mm (kun 2 stk 55mm'ere fra 60-tallet), får jeg heller finne på noe annet å gjøre :(

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Enig i at alle objektiver som er brukt som normal på det gamle filmformatet bør være lovlige å bruke. Det er tross alt mange merker som har satset på litt lenger brennvidde enn 50mm, for å unngå å måtte bruke retrofokus. Eksempler finnes fra de fleste merker, men det var ingen som kalte dem noe annet enn normal for det. Selv har jeg hatt både 55 og 58mm med skrufatning. Hva med Voigtländers nye 58mm, som sikkert bygger på fantastiske Topcons normal fra sekstitallet? Hadde jeg vært Nikonianer ville jeg vurdert å kjøpe det, og ville blitt dødelig fornærmet over å ikke få lov til å være med grunnet avvikende brennvidde.

Selv så må jeg foreta en massakre i trådene mine for å kunne delta, og vurderer fortløpende om jeg skal orke å rydde plass. Har ikke lyst til å ødelegge mine gamle tråder sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Det er helt greit det, jeg har bare ikke oppfattet at det dreier seg om et tall/ordspill her. Trodde det dreide seg om å ha en uke der man begrenset seg til klassiske normalobjektiver, og da mener jeg egentlig de over 50mm, ikke 40 og 45 som jeg liker så godt. Jeg mener da objektiver som en gang i tiden kunne vært et kit-objektiv på en slr.

Siden det dreier seg om en streng tall-lek så blir det annerledes, men litt unødvendig ekskluderende, form for konkurranse.

Det er jo ikke jeg som har kommet på dette her, så jeg skal være stille.

Lenke til kommentar

Tom

Sikter du til meg; så kommer jeg til å stille med en ekte 50mm innen uke 50; jeg vet bare ikke hvilken enda.

Tom

Lenke til kommentar

Tom

Dersom du ser nærmere på reglene vil du se at det er 2 nivåer. De som kun vil benytte 50mm fastobjektiv og ingenting annet. De er PURISTER. Det andre nivået er PYSE, som i tillegg til å benytte 50mm fastobjektiv også kan benytte andre objektiver. Da altså 50mm til utfordringen og andre til alle andre ting enn utfordringen.

Lenke til kommentar
Helt klart nok en morsom utfordring. For de som har en 50mm, mener jeg. Skal jeg bli med, så må jeg ut å handle. Men i såfall hva. 50mmf/1.8 er for plastic-fantastic, 50mm f/1.4 er jo en ide, men litt for dyr nå. Men så fikk jeg se at Canon og Sigma selger 50mm macro - er det noe å satse på ?

Tom

Edit: litt

Tere Canesen på Digit bruker nesten bare Sigma 50mm makro. Det holder i lassevis.

http://www.digit.no/wip4/photo/?person=29037

Det så veldig bra ut - og det er den type bilder jeg kan tenke meg å ta...

Tom

Ok, da endte jeg opp med å kjøpe en Sigma 50mm macro, så nå er det bare fotgrafen som det står på...

Det er heldigvis nesten to uker til start, så jeg rekker å teste ut litt og bestemme meg for hvilke krav jeg skal stille til meg selv.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...