kimare Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Godt du gjør det litt enklere for deg selv denne gang Lenke til kommentar
moijk Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Sp: Kan jeg benytte 45/55/58mm objektiver til denne utfordringen?Sv: Nei de er ikke 50mm objektiver Synd. Det er liksom ikke det samme å fotografere med 50mm f1.7'en når jeg har den herlige manuelle Minolta 58mm f1.2 jeg kan bruke (på digital). Nok til at jeg ikke tar meg tid til å bli med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Sp: Kan jeg benytte 45/55/58mm objektiver til denne utfordringen?Sv: Nei de er ikke 50mm objektiver Synd. Det er liksom ikke det samme å fotografere med 50mm f1.7'en når jeg har den herlige manuelle Minolta 58mm f1.2 jeg kan bruke (på digital). Nok til at jeg ikke tar meg tid til å bli med. Der er slik det er på disse utfordringene. Et sted må man sette grensen; og da faller noen utenfor. Det som kan være en ide for senere utfordringer, er oppgaver som ikke krever bestemt utstyr, men går mer på andre ting. Kun sort/hvitt eller fotografere samme motiv på 7 forskjellige måter er mine forslag. Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Det som kan være en ide for senere utfordringer, er oppgaver som ikke krever bestemt utstyr, men går mer på andre ting. Kun sort/hvitt eller fotografere samme motiv på 7 forskjellige måter er mine forslag. Tom Fine tilleggutfordringen for deg det Tomsi, jeg regner med du slenger de med på påmeldingen din. PS på Dyxum er det en bruker som har sagt kun en eksponering pr dag! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det som kan være en ide for senere utfordringer, er oppgaver som ikke krever bestemt utstyr, men går mer på andre ting. Kun sort/hvitt eller fotografere samme motiv på 7 forskjellige måter er mine forslag. Tom Fine tilleggutfordringen for deg det Tomsi, jeg regner med du slenger de med på påmeldingen din. PS på Dyxum er det en bruker som har sagt kun en eksponering pr dag! Jeg trenger nok mer enn en om dagen Men jeg kommer med noen tilleggsutfordringer når jeg har bestemt meg for objektiv. Tom Lenke til kommentar
El chico Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hadde jeg hatt en 50 mm skulle jeg slengt meg med. Hm, burde hatt en 50 mm... Lenke til kommentar
moijk Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Der er slik det er på disse utfordringene. Et sted må man sette grensen; og da faller noen utenfor. Det som kan være en ide for senere utfordringer, er oppgaver som ikke krever bestemt utstyr, men går mer på andre ting. Kun sort/hvitt eller fotografere samme motiv på 7 forskjellige måter er mine forslag. Vel, 50mm vs 58mm vs 45mm er ikke akkurat et hav av forskjell. 50mm fungerer uansett som 75 og 80mm avhengig om man har 1.5 eller 1.6 crop factor. har man 1.3 er den 65mm. Så man vil uansett få et lite spenn av forskjellige utsnitt. Har man olympus, er det plutselig 100mm. Og skal jeg være virkelig vanskelig, så kan jeg nevne at det korrekte utsnitt for standardobjektiv for film er 42mm (regnet fra diagonalen til filmen). Og årsaken til at 55/58mm finnes er fordi det var en brennvidde de enkelt kunne konstruere rundt uten fortegninger. Men ser bare på forskjellen i bokeh fra 58mm 1.2 til 1.4 - det går fra erotisk til bra. og 50mm min er like spennende som et venterom. Litt for klinisk, litt for korrekt. Så hadde man skulle gjort dette korrekt hadde man begrenset til objektiv i nærheten av formatets diagonal. for nå er det 50->100mm avhengende fra kamerahus man har - bare det står 50mm på objektivet. Og for ikke nevne at 50mm ikke nødvendigvis er eksakt 50mm selv om det står. Min 35mm er såpass ærlig at den heter 37mm for eksempel. Noe som gjør at hadde man hatt en 35mm konkurranse hadde jeg også ramlet av Jo, jeg er sta og hobbykverulant. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jo, jeg er sta og hobbykverulant. Og poenget var altså? At 45mm burde være greit? Og 40? og 35?.. Men bokeh har du ikke fått taket på hva er... ,-) ref https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=863888&hl= Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vel, 50mm vs 58mm vs 45mm er ikke akkurat et hav av forskjell. 50mm fungerer uansett som 75 og 80mm avhengig om man har 1.5 eller 1.6 crop factor. har man 1.3 er den 65mm. Så man vil uansett få et lite spenn av forskjellige utsnitt. Har man olympus, er det plutselig 100mm. Og skal jeg være virkelig vanskelig, så kan jeg nevne at det korrekte utsnitt for standardobjektiv for film er 42mm (regnet fra diagonalen til filmen). Og årsaken til at 55/58mm finnes er fordi det var en brennvidde de enkelt kunne konstruere rundt uten fortegninger. Men ser bare på forskjellen i bokeh fra 58mm 1.2 til 1.4 - det går fra erotisk til bra. og 50mm min er like spennende som et venterom. Litt for klinisk, litt for korrekt. Så hadde man skulle gjort dette korrekt hadde man begrenset til objektiv i nærheten av formatets diagonal. for nå er det 50->100mm avhengende fra kamerahus man har - bare det står 50mm på objektivet. Og for ikke nevne at 50mm ikke nødvendigvis er eksakt 50mm selv om det står. Min 35mm er såpass ærlig at den heter 37mm for eksempel. Noe som gjør at hadde man hatt en 35mm konkurranse hadde jeg også ramlet av Jo, jeg er sta og hobbykverulant. Hvis du satser på en hobby som hobbykverulant, så bør du lære deg å regne først: diagonalen på et 24x36mm negativ er ifølge mine beregninger 43.266615305567875 Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Noen sier dette med at cropfaktoren er sånn eller sånn. Og at ting da virker som noe annet enn det er.For å avslutte med at man allikevel må huske på at det fremdeles er som man tror.. bare litt annerledes., men det at det bare virker litt annerledes er litt viktig.. Det er lenge siden jeg falt av den diskusjonen.. og det er deilig og ikke tenke noe mer på det. Lenke til kommentar
moijk Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jo, jeg er sta og hobbykverulant. Og poenget var altså? At 45mm burde være greit? Og 40? og 35?.. Men bokeh har du ikke fått taket på hva er... ,-) ref https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=863888&hl= Du referer til dette jeg sa, "Men ser bare på forskjellen i bokeh fra 58mm 1.2 til 1.4 - det går fra erotisk til bra. og 50mm min er like spennende som et venterom. Litt for klinisk, litt for korrekt." Bokehen på denne 58mm f1.2 linsen er merkbart mer behagelig en bokeh'en til 1.4 utgaven av samme linse. Og bokeh'en til 50mm 1.7'en min er ikke like bra som hverken 1.2 eller 1.4 -utgaven av 58mm. Lettere å fortstå nå? bare for å vise et bilde tatt med en tilsvarende Minolta 58mm f1.2, ikke mitt men har ingen tatt mot lyskilde som jeg fant. Lenke til kommentar
moijk Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvis du satser på en hobby som hobbykverulant, så bør du lære deg å regne først: diagonalen på et 24x36mm negativ er ifølge mine beregninger 43.266615305567875 Dine beregninger er selvsagt mer korrekte enn mitt tall ut fra hjernebarken som har fått naturlig gullfisk-avrunding. Jeg skulle tatt meg tid til å regne ut Pytagoras. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Om jeg forstår er det ikke mulig å få bok av Japan photo om du bruker film? Som dere kanskje forstår blir det litt lite økonomisk om jeg må fremkalle en film hver dag, så jeg venter til perioden er slutt før jeg fremkaller. Hva sier reglene om dette? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hadde jeg hatt en 50 mm skulle jeg slengt meg med. Hm, burde hatt en 50 mm... Hvis du ikke kan låne, så er vel 50mm f/1.8 såpass billig at det kan være verdt det. Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Om jeg forstår er det ikke mulig å få bok av Japan photo om du bruker film? Som dere kanskje forstår blir det litt lite økonomisk om jeg må fremkalle en film hver dag, så jeg venter til perioden er slutt før jeg fremkaller. Hva sier reglene om dette? Jeg tolker det dithen til at du har tolket reglene riktig. I teorien er det mulig å få en fotobok med film, men om det er verdt det får være opp til enhver selv å vurdere. Jeg hadde vært med på denne utfordringen også uten boka fra Japan Photo. Det er selve utfordringen med de selvvalgte tilleggsutfordrignene som er den største premien Lenke til kommentar
kimare Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Sp: Kan jeg benytte 45/55/58mm objektiver til denne utfordringen?Sv: Nei de er ikke 50mm objektiver Synd. Det er liksom ikke det samme å fotografere med 50mm f1.7'en når jeg har den herlige manuelle Minolta 58mm f1.2 jeg kan bruke (på digital). Nok til at jeg ikke tar meg tid til å bli med. Hvorfor ikke delta som PYSE? Ta tilnærmet identiske bilder med 58mm og 50mm. 50mm bildene legger du ut i hovedtrådene. 58mm bildene legger du i en egen tråd, og viser hvordan du ville hatt det. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hadde jeg hatt en 50 mm skulle jeg slengt meg med. Hm, burde hatt en 50 mm... Hvis du ikke kan låne, så er vel 50mm f/1.8 såpass billig at det kan være verdt det. Tom Sant nok, men tror jeg går for f1,4 hvis jeg går for 50 mm. Det er så mange objektiver som frister om dagen så jeg er i tenkeboksen angående hvilken kombinasjon. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Finner du et pent brukt eksemplar, kan du teste det i en uke og evt selge om det ikke faller i smak, uten å tape for mye. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Dette må jeg få til. Oktoberfesten gikk skikkelig dårlig for min del pga oppussing, men den uken er jeg ferdig med eksamener, og oppussingen som ødela oktoberfesten min, er vi også "snart" ferdig med... Tilleggsutfordringer må til, og null crop og store blendere passer meg bra. Legger dessuten på føring om null redigering av bildet, utover nødvendig nedskalering og USM. Det innebærer at også jeg kommer til å fotografere den uken i jpeg, og at evt. s/h-bilder el.l. blir tatt med forhåndsinnstilling på kamera, ingen s/h-konvertering i ettertid. Håper jeg får tid til å tweake D70s'en :o) Lurer også på om jeg skal unngå bruk av blitz, men det må jeg ta som det kommer - dropper noen "formell" føring på det. Blir nok en del stativbilder dersom jeg ikke bruker blitz, da det er mørketid i Tromsø... Må til slutt bare få berømme kimare for slike tiltak, og selv om det ikke gikk så bra forrige gang for meg, var det gøy så lenge det varte, og det var utrolig mange bra bilder som ble produsert i oktober! Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hvis du satser på en hobby som hobbykverulant, så bør du lære deg å regne først: diagonalen på et 24x36mm negativ er ifølge mine beregninger 43.266615305567875 Tom Medan dykk hobbykverlulantar kranglar vidare vil eg, ein proffkverulant, kverulere til dei grenser av sakligheit som burde være lovleg på eit slikt forum som dette: Du kan ikkje ta med så mange desimalar, da du ikkje kan bruke fleire siffer enn det du har målingar for, (i dette tilfellet 2.) Det du går ut i fra no er diogonalen av 24.000000000000000mmx36.000000000000000mm og ei så nøyaktig måling av eit negativ tvilar eg på at du har. Så det korrekte vil være å seie at diogonalen er 43mm . Men tilbake til saka: lurte litt på om det er lov med teleconvertere? eller vidvinkelforsatser for den del, altså, eg har ingen planar om å bruke nokon av delane med kan vere fint å vite kvar grensa går. Og kva med eit pinhole-objektiv med avstand 5cm til sensoren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå