olevin Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg vurderer å gå til anskaffelse av litt ekstra RAM til min heller aldrende stasjonære PC. Jeg har et Albatron K8X800 ProII hovedkort som støtter opptil 3 GB RAM, og RAM-typen som står opplyst er DDR SDRAM. Mitt spørsmål er da, kan jeg bruke DDR2-RAM, eller kan jeg kun bruke DDR-brikker, og i så fall, kan systemet mitt takle alle frekvenser av DDR2-RAM (533, 667 osv.)? Er det merker/modeller noen av dere eksperter kan anbefale fremfor andre? Blir evt. aktuelt å få for 1 GB brikker, da hovedkortet har tre slotter. Takker for svar på forhånd. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Du vil ikke kunne bruke DDR2 RAM. Kjøp billigste DDR brikken du finner kan bruke opp til PC3200@400MHz. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Nei, til DDR2 vil ikke passe til DDR slotsene på hovedkortet ditt. Så du må kjøpe DDR for at det skal passe. Hvis du ikke er en ivrig overklokker så holder det egentlig med å ikke kjøpe de dyreste brikkene, ta heller de billigste du finner. For eksempel vil DISSE holde hvis du ikke klokker, det er heller ikke så mye vits i å kaste bort store summer på DDR minne som er på vei ut. Kjøp 3 slike brikker og du har nok for en god stund fremover. Eventuelt kan du kjøpe et 2gig sett, men det kommer helt an på bruken og om du skal ha vista eller xp. Lenke til kommentar
olevin Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Jøss, det tok ikke mange minuttene! Tusen takk for svar. Ikke så greit å holde seg oppdatert på alle de uendelige typene RAM som finnes. Lenke til kommentar
olevin Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Forresten, hvorfor er DDR-brikkene så mye dyrere enne DDR2? Er det fordi de er på vei ut, eller noe? DDR2 er vel bedre, så vidt jeg har klart å få med meg..? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Ja, DDR er vel på vei å til å bli faset ut etterhvert. Og DDR2 minne er forferdelig billig for tiden av en eller annen grunn, slik er det bare, har man DDR så har man DDR. DDR2 er selvsagt bedre enn DDR, men DDR3 som begynner å inntre det norske markedet er enda bedre enn DDR2 igjen. Endret 16. november 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
olevin Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Det er jo nesten så det kunne lønne seg å kjøpe et billig hovedkort som støtter DDR2, bare for å kunne bruke DDR2-brikker... Men jeg er like rådvill når det gjelder å finne noe som passer til prosessor og kabinett osv. Hva med å følge faste standarder, slik at det er mulig å finne frem i jungelen for en som ikke følger med på alt nytt som kommer..? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Finnes ikke sokkel 754 hovedkort som støtter DDR2 eller rettere sagt ingen sokkel 754 prosessorer støtter DDR2. Du må mao bytte både CPU, HK og minne. Lenke til kommentar
olevin Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Hmm, da blir det jo straks et litt større prosjekt. Heller tvilsomt at jeg koster på denne gamle kassa såpass mye. Uansett, takk for god hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå