Jørnan Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Finnes det programmer som gjør at man kan teste hvor mange hertz skjermen leverer? I følge skjermkortet kan skjermen min levere 160 hz (LCD på bærbar), og det synes jeg var ekstremt mye Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Særdeles tvilsomt at du kan ha 160Hz... De aller aller fleste LCDer har 60Hz refresh rate, men noen støtter også 75Hz. Andre frekvenser enn disse to er ekstremt skjeldne for LCDer. Du får sansynligvis bare det tallet pg.a det ikek er drivere installert for skjermen din, og da vet ike operativsystemet hva den klarer eller ikke klarer. Jeg hadde sjekket specs på skjermen for å finne ut av det. -Stigma Lenke til kommentar
kilik_02 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ingen lcder kan kjøre over 75hz. Crter kan kjøre opptil 180 har jeg hørt, min greier 160 @ 640*480. Hertzen er annelsedes på en lcd en en crt, crt skjermene oppdaterer hele bilde, mens lcdene oppdaterer bare pixel etter pixel. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Ok. Men finnes det en slags test, så jeg kan finne ut hvor mye den faktisk greier? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ok. Men finnes det en slags test, så jeg kan finne ut hvor mye den faktisk greier? Bare slå opp spesifikasjoner på skjermen. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hørtes rart ut, det er ikke mer sannsynlig at det er selve skjermkortet som kan levere 160Hz, eller at det er en "liten" skrivefeil ? Hvis man kjører analogt/VGA kan det bli litt feil, ikke alltid driverene forstår grensene og man får litt sære valg ved f.eks. 1024x768 på 100Hz med en vanlig LCD skjerm som takler 60Hz. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Hmm. Tror ikke det kan være skriefeil, for jeg kan velge mange forskjellige hz (det går ikke rett fra 60 til 160) Uansett, har lagt ved et bilde. Skjermoppløsningen er ikke på det aller høyeste (da kan jeg bare ha 60 hz), men når jeg setter den ned et hakk, så kan jeg ha 160 hz. Synes det var veldig rart. Det er jo en bærbar PC, og både skjermen og skjermkortet (og driveren) kommer jo med PC-en, så det skal jo ikke være noe som ikke er laget for hverandre (eller hva jeg skal kalle det). Edit: haha, hvis jeg setter ned oppløsningen til 800 x 600 piksler, så kan jeg ha 200 hz Se bilde nummer to Uten_navn.bmp Uten_navn2.bmp Endret 17. november 2007 av Jornan Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Ikke lur deg selv, du får ikke mer enn 60Hz-75Hz ut av den skjermen. LCD != CRT og GPU != LCD Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Jaja, regnet ikke med at det virkelig stemte, men hvorfor er det slik? Det er jo helt feil. Jeg skulle likt å teste det, for å se hvor mye den faktisk greide Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hvis du først skal teste det kan jeg absolutt anbefale følgende : Begyn med 75Hz. Fyr opp et spill med vannvittig høy framerate samtidig som du kjører FRAPS og VSYNC PÅ Hvis tallet som vises f.eks. sier 75 og det HAKKER, da unnlater skjermen helt enkelt å tegne alle bildene. Hvis du forsøker 60Hz igjen skal du ha praktisk talt silkemykt bilde. Alt dette forutsetter at maskin+skjermkort klarer å tegne like mange bilder i sekundet som Hz konstant uten å tippe under Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå