Chad Thundercock Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Bare lurte på om det kreves noe mer utover førekort klasse B for å få jobb som taxisjåfør? Er dette muligens noe som varierer fra sted til sted? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Du må ha løyve for å kjøre taxi! I tillegg til klasse B. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Tror du må avlegge en kjentmannsprøve, samt ha hatt lappen noen år. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Surt, tror i tillegg at man må være fylt 20? Kjentmannsprøve burde egentlig vært fjernet i dag da vi har navigasjonsprogram for den slags. Endret 17. november 2007 av dicktator Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 21 tror jeg, og når det kommer til å være kjent så er det viktigste sykehus/legevakt og større kjente bygg. Alle kan slite med å finne en liten gate og de fleste biler har navigasjon som du sier. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Surt, tror i tillegg at man må være fylt 20? Kjentmannsprøve burde egentlig vært fjernet i dag da vi har navigasjonsprogram for den slags. Vel, det er ikke alltid navigasjons programmene er helt "up to date". Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Programmene må oppdateres, viser ikke alltid skilting, veier som er stengt osv.. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Her kan du sikkert finne sikker info: http://www.taxiskolen.no/cgi-bin/nortaxi/imaker?id=59095 Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Du trenger ikke løyve for å kjøre taxi, men kjørelapp av politiet og kjentmannsprøve på steder hvor det kreves. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Kjentmannsprøve burde egentlig vært fjernet i dag da vi har navigasjonsprogram for den slags. Ja, gud forby at en person som lever av å kjøre folk fra A til B, faktisk vet hvor B er, uten å måtte få det fortalt med teskje. Det er også et lite trygghetsstempel, siden det å være lommekjent i en by er noe man blir etter en del år bak rattet, og man slipper å bli kjørt av ungdommer som har hatt lappen i et halvt år. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 navigasjon burde være uaktuelt for seriøse sjåfører. Du blir distrahert, avhengig og fungerer det ikke blir det mye knot. Det kan og oppstå situasjoner om du stoler blindt på navigasjon. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Navigasjon viser ofte feil. Har akkurat kjøpt en TomTom som funker helt greit dersom jeg leter etter en adresse. Som ny person i byen har GPS-en gjort gode forsøk på å lure meg inn i stengte tunneler, innkjøring forbudt, motsatt vei av enveiskjøringer, viser ikke skilting, kjøring over gangsti osv. Med andre ord, å stole på teknisk navigasjon er ikke lurt. Lenke til kommentar
Mjoellnir Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Min mio fungerer omtrent perfekt.. Den har enda ikke sendt meg feil vei I Oslo Men jeg er enig i at Taxisjåfører bør vite det meste uten GPS.. selv om den er fin å ha. Lenke til kommentar
Janki-Bergen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hei. Har selv kjørt taxi i min ungdom (er ikke blitt gammel enda). Krav: 21 år. Kjøreseddel - for å kunne utføre persontransport mot vederlag. Politiet utsteder denne på grunnlag av vandel og legeerklæring Kjentmannsprøve der det er påkrevd. (skal være stemplet inn som ekstra på kjøreseddelen) Kl B I tillegg vil mange sentraler kreve at en har gjennomgått interne kurs innen datasystemer, takster, hvordan er oppfører seg i diverse situasjoner osv. Kan samtidig opplyse at kjøreseddel er gyldig i inntil 10 år, og er at den også er påkrevd ved rutebasert busstrafikk. Håper dette ga deg alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå