error123 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Moderator får flytte posten til samliv vist de synest han passer bedre der, valgte denne fordi det er snakk om ein sykdom. Hei Har eit lite problem nå om dagen. Eg har blitt fortalt at en av mine venner er en psykopat/sosiopat og lurer på kordan eg skal forholde meg. La meg kalle dei under for jente a og jente b. Jente a fortalte meg her om dagen at ho mener jente b er ein psykopat/sosiopat. Jente a har vert mer eller mindre barndommsvenn med jente b, men har uttalt at jente b har mobba henne så lenge hun kan huske. Jente a har vistnok alltid komt i skyggen av jente b. Det enkle hadde vert å si at jente a er missunelig på jente b og prøver å dra folk mot henne i steden for jente b. Men fullt så enkelt er det ikke. Jente b er den type jente som alltid virker sjarmerende og hyggelig, men kan virke som utnytter folk. Jente b har en del trekk som ligner på wikipedia sin deffinisjon på en psykopat, som for eksempel at ho virker som ho mangler sympati og empati. Og det kan virke som ho prøver hele tiden å få personer til å like henne, og når personen har begynt å like henne så er personen ikke så veldig intressang lenger. Eg kan tru på at ho kan vere ein psykopat/sosiopat, men det er vanskelig å slutte å vere med ho når ho alltid er så hyggelig. Det hadde vert så mye enklere om hun bare hadde gjort noko eller sagt noko til meg som gjorde at eg kan hate ho, men nei det gjør ho ikkje, ho bare er hyggelig og lett å prate med. Eg hørte her om dagen at 2-3 % av Norges befolkning er psykopater, noko som virker overaskende høgt. Kva bør eg gjøre ? Hvordan forhålder enn seg til en psykopat? Og er det noen måte eg faktisk kan finne ut om ho faktisk er det ? Endret 16. november 2007 av error123 Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Nå veit ikke jeg hva som er betegnelsen på psykopat, men så lenge hun ikke er direkte ondskapsfull eller plager deg eller noen andre så ser jeg virkelig ikke problemet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hva er egentlig problemet dersom noen er en psykopat? Du vurderer jo bekjente etter egne erfaringer og ikke etter sammenligninger mot vage tekniske termer. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Kan jo gjøre en scoore diagnose Systemet er utviklet av den kanadiske professor Robert D. Hare og er spesialtilpasset avsløring av psykopater. Det består av 20 spørsmål som gir fra 0 til 2 poeng. Maks 40 poeng. Testen må administreres av en person med relevant utdanning for at den skal kunne brukes diagnostisk. 0 poeng = ikke til stede 1 poeng = sannsynlig til stede 2 poeng = sikkert til stede utelatt = ikke tilstrekkelig informasjon Inntil fem trekk kan utelates uten at validiteten i testen forsvinner. 1 Glatthet / overflatisk sjarm 2 Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi 3 Behov for stimuli / lett for å kjede seg 4 Patologisk løgnaktighet, bedrageri 5 Bløffmakeri / manipulering 6 Manglende anger eller skyldfølelse 7 Manglende dybde av følelser 8 Ufølsomhet, manglende empati 9 Parasittær livsstil 10 Oppfarende / dårlig kontroll over sinne 11 Promiskuøs seksuell adferd 12 Tidlige adferdsproblemer 13 Manglende realistisk langtidsplanlegging 14 Impulsivitet 15 Uansvarlig (foreldre)adferd 16 Hyppige ekteskap / samboerforhold 17 Ungdomskriminalitet før fylte 15 år 18 Svikt under prøvetid eller løslatelse 19 Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger 20 Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel Edit : Mer en 25 poeng vil etter denne testen = sosiopat/psykopat Endret 17. november 2007 av Cri Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det leses ut som hun, B jenten, er en virkelig B-i-t-c-h. Om det er definert som psykopat? eh.... "kan diskuteres" lykketil vaio Lenke til kommentar
error123 Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Hva er egentlig problemet dersom noen er en psykopat? Du vurderer jo bekjente etter egne erfaringer og ikke etter sammenligninger mot vage tekniske termer. Jeg kjenner ikke jente b godt nok til å vite svarene på testen som ble postet under her. Det som er problemet er at jeg vet ikke om det er så alt for lurt for meg å bli så godt kjent med henne. En god venn av meg ble skikkelig kjent med ho, det endte med selvmordsforsøk. Skal eg prøve å få jente a og vennen av meg til å svare på spørrsmålene ? Vist vi går ut i fra at ho faktisk er en psykopat, hvordan bør jeg oppføre meg ovenfor henne ? Er litt vanskelig å nekte å snakke med ein person, som alltid er hyggelig og prøver å snakke med deg. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Nei... Jeg synes ikke man behøver å oppføre seg noe annerledes ovenfor en psykopat for du vet jo ikke om det er tilfelle. Det man kan tenke på er vel hvor mye av deg selv du burde gi i ett sånt "vennskap", som du sier vet du om ett annet vennskap med den aktuelle personen her som endte i selvmordsforsøk? Uten å vite helt hvorfor går jeg utifra at en partene her ble veldig skuffet/og eller ett tillittsbrudd? eller ren mobbing av en personlig egenskap? Jeg tror heller ikke man behøver å være psykopat etter den beskrivelsen du gir, men den aktuelle kan være fryktelig usikker på seg selv og mennesker rundt seg. Ofte manifisterer det seg med at den aktuelle samler mange "venner" rundt seg, men at "vennene" egentlig bare er en fasade som skal vise omgivelsene at den aktuelle er populær....mens den aktuelle egentlig er alene siden "vennene" som sagt kun er en fasade. En måte å tilsynelatende fremmstå sterk, er å dumpe de "gamle vennene" foran alle andre og baksnakke og lage intriger....alltid ha ett offer som alle kan samle seg rundt. For å lage nye venner må man jo ha felles interesse og det blir jo en felles interesse ikkesant? Som sagt... enten det er en psykopat eller bare en redd liten jente innerst inne så trenger alle venner og med den iformasjonen du har for hånd så er det jo viktig at du først og frems tar vare på deg selv og er forsiktig med hvilken informasjon du deler med den aktuelle(med tanke på historien du forteller over) om du velger å gå inn i ett venne-forhold med en person du er usikker på. Det kan jo hende du er den personen som eksponerer henne for den hun er også...og det er det hun leter etter / trenger? Endret 17. november 2007 av Cri Lenke til kommentar
error123 Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Cri, tusen takk for kloke ord. Den episoden med den vennen av meg, var nok mer relatert til at forholdet mellom dei to utvikla seg til noe mer enn et vennskap. Hun lot han komme veldig tett innpå henne følelsesmessig for så å ikke ville ha noe mer mad han å gjøre. Det er det hun gjør, hun får gutter til å like henne ved å alltid vere sjarmerende og nærmest prøver å få dei forelsket i henne, uten å ha noen som helst andre hensikter enn det. Hun er også eller virker som hun har vert veldig "se på meg". Jeg vet ho er en person som er veldig usikker på seg selv, spessielt sitt eget utseende. Hun er heller ikke en person som skaper intriger, og det virker ikke som hun er så veldig populær. Hun har heller ikke så mange venner. Det er det som gjør det vanskelig, jeg synest synd på henne. Og trur at dersom jeg blir skikkelig god venn med henne så kan jeg kanskje hjelpe henne og kanskje få ho til å oppføre seg anderledes. For det kan jo ikke vere dette ho vil ? At ingen av vennene hennes liker henne lenger. Men likevel vet jeg at dersom jeg blir bedre kjent med ho, så kan det fort bli at eg forelsker meg i ho, noe som hadde vert en skikkelig uheldig ting å gjøre. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Det å komme nær innpå ett annet menneske og lære å kjenne er nok det mest vanskelige for de aller fleste tror jeg. De fleste blir som regel redde og spesiellt om det går for fort eller at man føler at man gir mer enn man får tilbake. En naturlig reaksjon er å pluttselig ta avstand og virke blokkert ovenfor en annen person... følgene kan være sårende og føles som uvennskap pluttselig oppstår. Det er en nokså barnslig reaksjon, men de skjer ofte hos voksene personer såvel som ungdom... eneste som ikke har den forsvarsmekanismen er vel barn tror jeg som bare velger å overse det og prøve igjen. Siden alle tar avstand fra henne er det kasnskje en ide å finne ut hvorfor og om alle sier det samme kan du regne med at det er kanskje den mest populære i den gjengen som setter føringen. Om hennes venner er fla flere gruperinger og egentlig ikke har kontakt med hverandre og fortsatt sier det samme tor jeg det er viktig å notere hva som blir sagt så du kan gjøre deg din egen mening utfra hva du finner ut.. Det er ikke sikkert det er sant... mennesker er litt som sauer "bæææ" og følger lederen og sier seg enig for ikke å bli utstøtt.. i alle fall i ungdomstiden der det er utrolig viktig å bli godtatt. Eller så kan det bare være at hun er ei lure mus.. hehe¨ Endret 18. november 2007 av Cri Lenke til kommentar
error123 Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Gøy med gjennomtenkte innlegg, men følte ikke helt at du traff spikeren helt. Det er slutten på videregående, så det er ikke så mye gruperinger. Hun er ikke så populær, og hun har ikke noen å imponere eller liknende. Hun er energisk og hyggelig, men hun er litt se på meg. Liker best at samtalen handler om ho og at det er ho eg snakker med. Hun kan virke ego og det er eit eller anna med ting hun spøker med som gjør at man kan begynne å lure på empatien. Men alle dei tingene er ting hun er til tider flink til å skjule med sjarm. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Du spør i klartekst om hvordan du skal forholde deg til en person som har blitt klassifisert som psykopat av en bekjent av deg? For å være ærlig er det vel ikke verre enn å være ekstra varsom på atferden til denne jenta fremover dersom du ønsker å ha kontakt med henne og se hvordan det utvikler seg. Setter du klare grenser for hva du selv tolererer og bemerker utsagn eller oppførsel som du finner støtende burde det ikke ta lang tid før du ser om deres vennskap er verdt å satse på. Dersom hun er psykopat eller har sider ved personligheten som du ikke tolererer gjør du henne oppmerksom på det og ser hvordan det hele utvikler seg. Det er ikke verre enn å avslutte forholdet dere i mellom dersom det ikke funker. Du vil sannsynligvis oppdage psykopattrekkene hennes lenge før dere får etablert et dypere vennskap, dersom det skulle vise seg at ryktene er sanne.. Jeg forkaster i hvert fall ikke mulige vennskap på grunnlag av hva andre mener. Derimot er jeg gjerne litt ekstra bevist på atferden til personen det gjelder. Du merker fort om noe er i gjære. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Eg hørte her om dagen at 2-3 % av Norges befolkning er psykopater, noko som virker overaskende høgt. Fordi du forventa deg 0%, kanskje? (Beklager ev. personangrep) Men det finnes forskjellige type mennesker. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Eg hørte her om dagen at 2-3 % av Norges befolkning er psykopater, noko som virker overaskende høgt. Fordi du forventa deg 0%, kanskje? (Beklager ev. personangrep) Men det finnes forskjellige type mennesker. Jeg tror de fleste venter at andelen er langt mindre enn 2-3%. Det er faktisk 100,000 nordmenn! Mange tenker at alle psykopater er riv ruskende gale og er sperra inn for lenge siden. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det er ganske alvorlig å beskylde noen for å være psykopat. Sannsynligheten er større for at hun er en litt bitchy og falsk person, dem er det betraktelig flere av enn psykopater. Men i det minste kan hun kanskje vokse av seg de kjipe faktene sine. Lenke til kommentar
error123 Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Du spør i klartekst om hvordan du skal forholde deg til en person som har blitt klassifisert som psykopat av en bekjent av deg? For å være ærlig er det vel ikke verre enn å være ekstra varsom på atferden til denne jenta fremover dersom du ønsker å ha kontakt med henne og se hvordan det utvikler seg. Setter du klare grenser for hva du selv tolererer og bemerker utsagn eller oppførsel som du finner støtende burde det ikke ta lang tid før du ser om deres vennskap er verdt å satse på. Dersom hun er psykopat eller har sider ved personligheten som du ikke tolererer gjør du henne oppmerksom på det og ser hvordan det hele utvikler seg. Det er ikke verre enn å avslutte forholdet dere i mellom dersom det ikke funker. Du vil sannsynligvis oppdage psykopattrekkene hennes lenge før dere får etablert et dypere vennskap, dersom det skulle vise seg at ryktene er sanne.. Jeg forkaster i hvert fall ikke mulige vennskap på grunnlag av hva andre mener. Derimot er jeg gjerne litt ekstra bevist på atferden til personen det gjelder. Du merker fort om noe er i gjære. Der trur jeg du traff bra. Det er iallfall slik jeg tenker. Når jeg er med hun så prøver jeg bevist å bemerke ting å vere kritisk til det hun sier. Vist jeg i tilleg holder ein viss avstand og ikke lar hun få meg avhengig av henne. Så trur jeg dette kanskje kan gå bra. Det er det jeg kommer til å gjøre til nå trur jeg så får jeg se hvordan ting ender opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå