DrDoogie Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 I amerikansk politikk har man ett ordtak som gaar: "Follow the money". Tenkte derfor jeg skulle trekke ut noen loese utsagn fra min intern-nett forbindelse her jeg sitter og smurfer med min EDB-maskin. Gidder ikke bruke to timer paa aa grave frem svarene( ei heller mener jeg aa argumentere for noe her ), og velger derfor aa la spoersmaalene staa aapne. [*]Hva er NASA's budsjett, og hvordan har det forandret seg i de siste aarene? [*]Hvem har interesse av aa forandre paa NASA sitt budsjett, rent politisk sett? [*]Hvor mye koster det aa drive ISS, hvilken innvirkning har dette paa NASA's budsjett, og hvem kommer til aa vaere tvunget til aa bidra mer for driften av ISS "hvis" romfergene blir satt paa bakken i to aar? [*]Hvor mye kommer invasjonen av Irak til aa koste( best-average-worst case scenario )? [*]Hvor kan disse pengene hentes fra? Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 [1]Hva er NASA's budsjett, og hvordan har det forandret seg i de siste aarene? [2]Hvem har interesse av aa forandre paa NASA sitt budsjett, rent politisk sett? [3]Hvor mye koster det aa drive ISS, hvilken innvirkning har dette paa NASA's budsjett, og hvem kommer til aa vaere tvunget til aa bidra mer for driften av ISS "hvis" romfergene blir satt paa bakken i to aar? [4]Hvor mye kommer invasjonen av Irak til aa koste( best-average-worst case scenario )? [5]Hvor kan disse pengene hentes fra? Det var jævlig vanskelig å finne skikkelige tall på dette, ettersom det må være minst 100 *gov sider som dekker dette på hver sinm måte. Ser ut som om alle etater i USA har sine egne sider med forskjellige tall på. Uansett tror NASA's Integrated Financial Management Program er stedet. Se denne linken: http://ifmp.nasa.gov/codeb/budget2003/03-M...Year_Budget.pdf 1. Totalt budsjett svakt stigende totalt: Men ikke mer en prisstigning. Synkende budsjett på området "Human Space Flight", Økende budsjett på området "Science, Aeronautics and Tech. 2. Ingen, så vidt jeg vet. Det har ikke vært noen spesiell tradisjon verken blant demokratene eller republikanerene for å ønske å redusere NASA sitt budsjett. 3. ISS koster "bare" 10-15% prosent av det totale budsjettet, og andelen er synkende. Koster årlig fra $2.2 mrd til $1 mrd. Romfergene koster mer. "Hvis" romfergene blir satt på bakken bør vel Russland bidra med mer, men de har ikke penger. Men mulig de får det nå som økonomien har tatt seg opp og gass/oljepriser er høye. 4. Vanskelig å beregne kostnadene. Avhengig av taktikk, lengde osv. Anslagene går fra $25mrd til "worst case" $200 mrd. Gulf krigen kosta $60 mrd. Se disse to: http://www.cbo.gov/showdoc.cfm?index=3822&sequence=0 http://www.cnn.com/2003/ALLPOLITICS/01/01/...t.irq.war.cost/ Ukeskostnadene på å ha 100000-120000 amerikanske styrker i Gulf regionen er vistnok over $1 mrd. Lite aktuelt å ha styrkene i Gulfen for så å kunne angripe til høsten med andre ord... [Vedder glatt en øl med hvem som helst på at USA angriper i løpet av 6 uker...] 5. Det utvidede forsvarsbudsjettet for 2003 er på 2640 mrd. kr en økning på 12% fra i fjor. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 ... [Vedder glatt en øl med hvem som helst på at USA angriper i løpet av 6 uker...] ... Hoeyner med en kasse paa at kruse-rakettene sendes innen 3 uker. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Media tjener på det som vanlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå