Kurt Grusom Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hva er best på macro for Canon EOS 400D? Har hørt om den legendariske Canon EF 100mm 2.8 USM Macro, finnes det bedre? Tamron 90mm 2.8? Andre alternativer? Må koste under 5000 og være utmerket til portrett (eller andre ting) i tillegg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Spørsmålet er hva du skal ta macro-bilder av. Hvis du skal ta bilder av insekter osv, så lønner det seg med en brennvidde mellom 100 og 180mm.Men skal du ta bilder av ting som ikke rører seg, så kan du velge en mindre brennvidde. I tillegg til de objektivene som du har nevnt, så har Canon en 60mm Macro som har fått mye skryt, og Sigma en 70mm Macro. Disse vil jeg tro egner seg bedre til portretter. Tom Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 De fleste makroobjektiver er optisk gode, både Canons egne, Tamrons og Sigmas (jeg har dog kun erfaring med Canon, men baserer denne uttalelsen på det jeg har lest av andre erfaringer). Det som bør avgjøre valget ditt, er brennvidde og hvorvidt du ønsker f.eks. USM og intern og overstyrbar fokus, som jeg personlig aldri kommer til å gå bort fra. Jeg har Canons 60 mm-makro, og objektivet er upåklagelig. Brennvidden kan muligens være for kort for deg, men det må du gruble litt på. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Heisann Ostekjeks! Hva annet enn makro bruker du objektivet til? Og hva innenfor makroverdenen fotograferer du? Lenke til kommentar
DHM Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Snakker ikke av erfaring her, bare av intrykk. Fikk ihvertfall veldig lyst selv på et Sigma af 50/2,8 Ex DG Macro etter jeg så Disse bildene (klart er ikke alle tatt med dette objektivet, men tenker nå på de som er, og er lamslått av skarpheten.) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Snakker ikke av erfaring her, bare av intrykk. Fikk ihvertfall veldig lyst selv på et Sigma af 50/2,8 Ex DG Macro etter jeg så Disse bildene (klart er ikke alle tatt med dette objektivet, men tenker nå på de som er, og er lamslått av skarpheten.) Den skarpheten tror jeg faktisk at du også får med Sigma's andre makro-objektiver også; samt de de fleste andre makro-objektivene som er der ute. Så det er mer et spørsmål om hva du skal ta makro bilder av. Og hva ellers du skal bruke objektivet til. Men vurderer selv å kjøpe den 50mm'eren; delvis for å ha et objektiv til uke 50 utfordringen, delvis fordi det et en billig inngangsbillett til makro-verdenen. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå