Gå til innhold

Ny spill-PC, SLI/Crossfire, ca. 15 000 pluss evt. vannkjøling - kan noen ta en titt på dette oppsettet?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny spillmaskin snart. I prinsippet skal den kjøpes rett over nyttår, men om det skulle vise seg å være lite hensiktsmessig å vente kan jeg kjøpe den før. Jeg vil spille i høye oppløsninger (1600x1200), og jeg vil spille nye spill som Crysis, så jeg har valgt å gå for et oppsett med doble skjermkort. Prisantydningen har jeg satt til 15 000, dog uten noen form for ekstra kjøling - jeg har lyst til å prøve vannkjøling, så dette kommer utenom.

Jeg har ikke bestemt meg for noe konkret ennå, og har noenlunde på måfå satt sammen et forslag til et system. Du finner det ved å klikke på følgende lenke:

== Handlevogn ==

Som en referanse legger jeg ved en skjermdump av den opprinnelige handlevognen:

post-34461-1195244139_thumb.png

I tillegg til dette kommer PSU og komponenter til vannkjølingen, så legg på ca. 2 000.

Jeg går nå gjennom bit for bit.

Hvorfor Antec P182?

Ingen spesiell grunn. Dette hører til tiden (aka i går) da jeg tenkte å gå for luftkjøling, for dette kabinettet holder inne en del støy. Jeg kan gjerne skrenke inn på dette, så lenge jeg ikke kommer ned i de absolutt nedre klasser hvor alt er og føles dårlig.

Hvorfor akkurat det hovedkortet?

Ingen spesiell grunn, egentlig. Kom gjerne med andre anbefalinger (gjerne billigere). Om det er aktivt eller passivt kjølt bryr jeg meg ikke om, for det skal vannkjøles uansett. Eller, northbridge skal vannkjøles. Er det mer på hovedkortet som må kjøles? I så fall bør jeg kanskje gå for et kort som i utgangspunktet er aktivt kjølt, for disse pleier å ha kjøleribber på små ting i prosessorområdet (kjølingen der forsvinner jo om jeg fjerner hele den passive kjøleløsningen mange kort har).

Hvorfor SLI?

Jeg skal som nevnt spille spill i høye oppløsninger, og trenger all den kraft jeg kan få. Maskinen skal også vare i et par år tenkte jeg, og jeg trenger derfor alt jeg få å gå på. Må man forresten ha noe ekstra utstyr for å bruke SLI, som en bro eller noe slikt? Har sett det, men aner ikke hva som kreves. Skjermkortene er dog hovedgrunnen til at jeg venter - jeg har hørt at det snart kommer nye kort på markedet. Én ting er at prisene nok synker betraktelig, men en annen ting er at jeg hadde tenkt å gå for det nye som kommer. Men er det noen som har informasjon om dette? Jeg datt litt ut av skjermkortverdenen for en måneds tid siden... Kommer det noe som er verdt å vente på? Jeg er spesielt mye ute etter 1 GB V-RAM, ettersom spillene nok kommer til å bruke større teksturer i tiden fremover.

Hvorfor Creative X-Fi?

Ettersom det er en spill-PC vil jeg ha tilgang til EAX, og jeg vil ha et kort som kan avlaste prosessoren (den får mer enn nok annet å jobbe med). Hvorfor jeg har valgt akkurat dette kortet er det ingen som vet, ikke engang jeg. Dere må gjerne komme med andre forslag. Det må i alle fall støtte 5.1, og være et kort som kan avlaste prosessoren i spill. Fint om den også har en brønn i front til hodetelefoner og slikt.

Hvorfor firekjerne?

Som nevnt er maskinen litt fremtidsrettet, og jeg regner med å kunne dra nytte av fire kjerner innen maskinen skal pensjoneres om et par år. Dersom dette virker helt bak mål, så kom gjerne med andre forslag.

Hvorfor akkurat dette minnet?

Ingen spesiell grunn, kom gjerne med anbefalinger her.

Hvorfor akkurat dette optiske drevet?

Anbefalt av Hardware.no. Kom gjerne med alternativer.

Hvorfor 74 GB Raptor?

Jeg har allerede en slik en, og tenker å kjøre to i RAID0 (jeg har to andre disker og backuprutiner som kjører hver gang jeg slutter av PC-en og tar backup av alt jeg vil ta vare på mellom reinstalleringer, så jeg er ikke redd for et harddiskkrasj). Jeg har også vurdert å gå til anskaffelse av AquaComputer Aquadrive dual til dette formålet. Hva tenker dere om dette? Raptorene bråker jo en del, og det virker som om de har godt av kjøling. Kan denne kjøleren uansett brukes sammen med Reserator XT?

Hvorfor vannkjøling?

Jeg vil ha en stillegående PC som er kjølt bra. Visst koster det mye, men jeg har også lyst å prøve vannkjøling bare for å se hvordan det er (jeg har aldri vært borti det før). Da er det greit med en ferdigpakke som er enkel å montere. Det kommer så klart ekstrakostnader til ved vannblokker til GPU, GPU-RAM og northbridge.

Hva med PSU?

Som dere ser glimrer PSU med sitt fravær. Jeg aner ikke hva jeg skal velge her, eller i det hele tatt hvor mye jeg trenger. Jeg vil i alle fall ha en stillegående strømforsyning. Jeg har prøvd eXtreme Power Supply Calculator, som sa at jeg trengte vel 520 watt, men jeg syntes dette hørtes litt lite ut. Hva tenker dere? Jeg må jo også ha kraft nok til Reserator XT. I tillegg må den jo ha nok ampere på de ulike rail-ene. Her er en skjermdump av kalkulatoren med mine innstillinger. Legg merke til at jeg ikke har valgt Reserator XT, men Reserator 2 (det var det nærmeste jeg kom):

post-34461-1195244644_thumb.png

====================

Jeg er kjempeglad for alle tilbakemeldinger, og legger nok en gang (for fjerde gang, faktisk) min fremtidige PC-hverdag i alle forumbrukernes hjelsomme hender.

Tusen takk på forhånd for all tilbakemelding! :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay. La oss starte her :p

Kabinett:

Er et veldig stil rent og fint kabinett du har valgt. Greit luftgjennomstrømning og alt.

Hovedkort:

Jeg har selv et P5N32-E SLi. Og det er ikke mye å skrive hjem om. nForce6-serien i seg selv har ikke vært så mye å skryte av føler jeg. Ville mye heller anbefale et Intel X38-basert hovedkort. Intel sine topp brikkesett er som regel alltid det mest stabile og beste valget. X38 er også et jevnt over bedre valg enn nForce6. Det dukker nok også opp X48 før du skal gå til innkjøp, så du kunne jo tatt en titt på de og :)

Men de skal dessverre bare støtte DDR3 minnebrikker.

Eneste litt negative med X38 er at det per dags dato ikke har SLi støtte, men det kan komme etterhvert.

Alt som mangler er drivere fra nVidia.

Skjermkort:

Jeg vil overhode ikke anbefale 2x 8800GTS 640MB skjermkort. Du kan plukke opp et par 8800GT 512MB til lavere pris. Og de yter på samme nivå. Det skal også komme en ny versjon av 8800GTS kortene i desember, som skal yte bedre enn både 8800GT og dagens 8800GTS. Så jeg ville ikke anbefalt de.

Jeg vil ikke anbefale SLi i det hele og store. Om du har planer om å kjøre Vista, så må du være oppmerksom på at SLi drivere til Vista er veldig dårlige. Og du vil miste mye ytelse og oppleve ustabiliteter ved dem. Vil anbefale all å vente med Vista i 1-2år til, så alle drivere for modnet seg skikkelig.

Skal du kjøre Vista, så er det mye bedre å gå for Crossfire, som har bedre drivere. Og om du velger et X38 basert hovedkort så har du full Crossfire støtte. Så jeg ville heller anbefale 1x X38-basert hovedkort og 2x HD 3870 enn 1x nForce6 og 2x 8800GTS. HD 3870 kortene yter ikke så veldig mye dårligere enn 8800GT 512MB kortene. Og de drar fordel av DX10.1 og UVD.

Og når det kommer til drivere så er har AMD generelt bedre drivere enn nVidia. Om du kjører Vista ville jeg ikke blitt overrasket om 2x HD 3870 yter bedre enn 2x 8800GTS kort bare på grunn av dårlige SLi drivere.

Lydkort:

Ikke så mye å si på dette kortet. Som et gamer lydkort er EAX et "must" og da er det bare Creative sine X-Fi kort som gjør den beste jobben. Du kunne kanskje sett litt på Auzentech X-Fi Prelude?

Creative sliter veldig med drivere, og Auzentech sitt lydkort skal være generelt av bedre kvalitet.

Og den benytter altså av X-Fi lydprosessor og dermed også støtte for EAX.

Her må jeg også fraråde bruk av Vista, da Creative sliter som de fleste andre med å komme med skikkelige Vista drivere enda. Vista trenger et par år på å modnes på driver fronten.

Prosessor:

Bra valg av prosessor. En fire kjerner er et godt valg for fremtiden. Men siden du ikke skal gå til innkjøp før på nyåret. Så er nok Intel sine nye "Penryn" prosessorer tilgjengelige da du skal kjøpe. Så derfor vil jeg på det sterkeste anbefale en av de :)

RAM:

Fine brikker. Du har også valgt et 2x 2048MB oppsett, som er å anbefale fremfor 4x 1024MB.

DVD-Brenner:

Helt grei DVD-brenner. Selv har jeg, og foretrekker NEC brenneren til så og si samme pris. Men det har ikke så alt for mye å si. Benytter S-ATA, så du kan deaktivere IDE i BIOS. Et smart og godt valg.

Harddisk:

Dette har du jo begrunnet veldig bra selv. Så trenger vell ikke å si så mye her.

PSU:

Anbefaler en fra Corsair sin HX eller TX serie. De er dønn stabile og anbefales på det varmeste.

HX620 eller TX650 skulle vell gi deg nok kraft :)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Takk for svar! La oss ta svarene, da. :)

Kabinett:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er et veldig stil rent og fint kabinett du har valgt. Greit luftgjennomstrømning og alt.

Som nevnt, jeg skal ikke ha luftgjennomstrømning - jeg går for vannkjøling. :)

Hovedkort:

Jeg har selv et P5N32-E SLi. Og det er ikke mye å skrive hjem om. nForce6-serien i seg selv har ikke vært så mye å skryte av føler jeg. Ville mye heller anbefale et Intel X38-basert hovedkort. Intel sine topp brikkesett er som regel alltid det mest stabile og beste valget. X38 er også et jevnt over bedre valg enn nForce6. Det dukker nok også opp X48 før du skal gå til innkjøp, så du kunne jo tatt en titt på de og :)

Men de skal dessverre bare støtte DDR3 minnebrikker.

Eneste litt negative med X38 er at det per dags dato ikke har SLi støtte, men det kan komme etterhvert.

Alt som mangler er drivere fra nVidia.

Jeg er nødt til å ha SLI- eller Crossfire-støtte. Hva er galt med ditt P5N32-E SLI? Og har du noen konkrete anbefalinger på dette området? Hovedkort er vel ikke det aller viktigste - velger man noe fra tusenlappen og oppover er man vel nesten sikret noe bra, eller? Jeg tror heller ikke at jeg går for noe som utelukkende støtter DDR3, for foreløpig er det dyrt og gir ikke noe særlig mer ytelse.

Skjermkort:

Jeg vil overhode ikke anbefale 2x 8800GTS 640MB skjermkort. Du kan plukke opp et par 8800GT 512MB til lavere pris. Og de yter på samme nivå. Det skal også komme en ny versjon av 8800GTS kortene i desember, som skal yte bedre enn både 8800GT og dagens 8800GTS. Så jeg ville ikke anbefalt de.

Jeg vil ikke anbefale SLi i det hele og store. Om du har planer om å kjøre Vista, så må du være oppmerksom på at SLi drivere til Vista er veldig dårlige. Og du vil miste mye ytelse og oppleve ustabiliteter ved dem. Vil anbefale all å vente med Vista i 1-2år til, så alle drivere for modnet seg skikkelig.

Skal du kjøre Vista, så er det mye bedre å gå for Crossfire, som har bedre drivere. Og om du velger et X38 basert hovedkort så har du full Crossfire støtte. Så jeg ville heller anbefale 1x X38-basert hovedkort og 2x HD 3870 enn 1x nForce6 og 2x 8800GTS. HD 3870 kortene yter ikke så veldig mye dårligere enn 8800GT 512MB kortene. Og de drar fordel av DX10.1 og UVD.

Og når det kommer til drivere så er har AMD generelt bedre drivere enn nVidia. Om du kjører Vista ville jeg ikke blitt overrasket om 2x HD 3870 yter bedre enn 2x 8800GTS kort bare på grunn av dårlige SLi drivere.

Jeg trenger alt videominnet jeg kan få. Som nevnt vil jeg helst ha 1 GB, ettersom jeg skal ha PC-en en stund. Det er dog i praksis kanskje ikke så stor forskjell på 512 og 640 MB, hva vet jeg. Jeg kan jo vente på neste 8800 GTS, ja. :) Og angående ytelsen, så skjønner jeg ikke helt dette her - er ikke 8800 GT dårligere enn 8800 GTS? Denne testen viser at 8800 GT nesten holder følge med selveste 8800 GTX. :confused: GTS koster i alle fall vesentlig mer enn GT, og mer ytelse for mindre penger virker merkelig. Fint om noen kan klarifisere her. Har det utelukkende å gjøre med produksjonsteknikken, 90 nm på GTS mot 65 nm på GT? (Denne siden nevner også at navnet er ulogisk, så jeg regner med at jeg har oppfattet det riktig, og at GT vitterlig er bedre enn GTS i dette tilfellet.)

Jeg kjører Vista, og har ikke tenkt å gå tilbake til XP. Jeg ante dog ikke at SLI-driverne til Vista var dårlige... Er du sikker på at dette gjelder både 32 bit og 64 bit? Har du kilder å vise til?

Kommer det noen nye ATi-kort på markedet snart? Jeg har ikke umiddelbart lyst å gå for HD 3870; denne testen viser at det ikke helt holder følge med 8800 GT...

Jeg har for øvrig oppdatert handlevognen med 8800 GT i stedet for 8800 GTS, ettersom det uansett er et bedre valg.

Lydkort:

Ikke så mye å si på dette kortet. Som et gamer lydkort er EAX et "must" og da er det bare Creative sine X-Fi kort som gjør den beste jobben. Du kunne kanskje sett litt på Auzentech X-Fi Prelude?

Creative sliter veldig med drivere, og Auzentech sitt lydkort skal være generelt av bedre kvalitet.

Og den benytter altså av X-Fi lydprosessor og dermed også støtte for EAX.

Her må jeg også fraråde bruk av Vista, da Creative sliter som de fleste andre med å komme med skikkelige Vista drivere enda. Vista trenger et par år på å modnes på driver fronten.

Jeg har ikke hatt noen som helst form for problemer med X-Fi-driverne på Vista (32-bit), så jeg ser ikke noe problem her. Alt fungerer slik det skal, og stort mer kan man egentlig ikke be om. :) Av drivere ser det ut som om Auzentech bruker noenlunde samme driver som Creative - UI-et er i alle fall likt. Driverne får for øvrig også negativ omtale i konklusjonen. Dessuten ser det ikke ut til at dette kortet har noen frontplate, og jeg er lei av å krype under pulten, dra ut riktig ledning og putte inn hodetelefonledningen (i blinde) for så å hente frem Creative Audio Console (tar lang tid å laste) og skifte til hodetelefonprofilen hver gang jeg skal bytte til hodetelefoner. Driverne støtter automatisk bytte av profil om man kobler dem til en hodetelefonutgang (som kun finnes på frontplaten), og denne funksjonen akter jeg å benytte meg av. :)

Prosessor:

Bra valg av prosessor. En fire kjerner er et godt valg for fremtiden. Men siden du ikke skal gå til innkjøp før på nyåret. Så er nok Intel sine nye "Penryn" prosessorer tilgjengelige da du skal kjøpe. Så derfor vil jeg på det sterkeste anbefale en av de :)

Jeg skal ta en titt på dem. Denne artikkelen på Hardware.no sier at de kommer i januar, så det er greit slik sett. Men den nevner også at "Tidlige tester har vist at de nye prosessorene yter rundt 5 prosent bedre enn dagens Core 2 Duo/Quad-arkiektur, på samme klokkefrekvens." Med mindre det er snakk om store prisforskjeller her, så ser jeg ikke på dette som god nok grunn til å vente.

RAM:

Fine brikker. Du har også valgt et 2x 2048MB oppsett, som er å anbefale fremfor 4x 1024MB.

Supert. Jeg har fått det for meg at to brikker er bedre enn fire. Men jeg er fremdeles ute etter alternativer her - er det noe som yter likt, men er billigere? Prisguide.no lister ikke CAS-timings, så jeg fikk ikke sammenlignet dem, og det er jo i stor grad disse spesifikasjonene som sier noe om ytelsen.

DVD-Brenner:

Helt grei DVD-brenner. Selv har jeg, og foretrekker NEC brenneren til så og si samme pris. Men det har ikke så alt for mye å si. Benytter S-ATA, så du kan deaktivere IDE i BIOS. Et smart og godt valg.

Fantastisk. Hvorfor deaktivere IDE i BIOS?

Harddisk:

Dette har du jo begrunnet veldig bra selv. Så trenger vell ikke å si så mye her.

:) Jeg er dog ute etter om noen har erfaringer med vannkjølingsblokken jeg nevnte.

PSU:

Anbefaler en fra Corsair sin HX eller TX serie. De er dønn stabile og anbefales på det varmeste.

HX620 eller TX650 skulle vell gi deg nok kraft :)

Takk. :) Etter å ha lest denne tråden tror jeg at jeg går for HX620W. Har lagt den til i handlevognen. Eller... Hmm, litt utover i tråden sies det at et system med to skjermkort kanskje vil kreve mer. :hmm: Anbefalinger ønskes. Om HX620W klarer å drive systemet, så er jo det helt optimalt.

====================

Jeg takker for det utfyllende innlegget, og venter spent på flere tilbakemeldinger. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Innlegget mitt over var lite brukervennlig, så jeg oppsummer spørsmålene her:

• Tips til kabinett er å foretrekke, med mindre Antec P182 er perfekt for meg. Skal som nevnt ikke ha luftkjøling.
  • Jeg trenger tips til hovedkort, jeg har ikke mye peil på dette området. Jeg skal som nevnt ha dedikert lydkort, så kortet må ha plass til dette i tillegg til to skjermkort.
  • Må hovedkort med passiv kjøling ha luftstrøm gjennom kabinettet for å fungere optimalt? Jeg finner bare vannblokker til northbridge, men hva med southbridge og strømstyringen, som også ofte er passivt kjølt?
  • Har noen kilder å vise til angående problemer med Vista og SLI? Jeg skal bruke Vista (32-bit), så dersom det ikke er gode utsikter for ordentlige drivere (og derfor god ytelse) i løpet av januar kan jeg jo ikke gå for SLI, men må velge Crossfire. Fungerer Crossfire bedre i Vista, da? Og kommer det noen nye ATi-kort på markedet snart?
  • Jeg trenger tips til hva jeg bør velge av X-Fi-lydkortene. Om det jeg har valgt er helt kurant, så er jo det helt topp.
  • Jeg trenger tips angående minnebrikker - jeg er grønn på dette området. Det blir i alle fall 4 GB, da helst 2 x 2 GB.
  • Jeg trenger tips til strømforsyning. Holder det med HX620?

Dette ser jo ut som om det kunne vært ypperlig å ta opp i de respektive underforaene, men det blir fort styr av mange ulike tråder. Jeg skal heller bringe det ut til "spesialistene" der om jeg ikke får svar her.

Igjen, takk for all tilbakemelding! :wee:

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

du sier at du skal ha 2x2gb med minne, MEN du har 32-bit vista ikke sant? trur ikke du får utnytta den siste gb'en siden 32-bit ikke "støtter" detta... det er ihvertfall sånn med 32-bit XP, så er ikke sikker på om det stemmer slikt med vista også.. men men, et fint oppsett ellers :p

Lenke til kommentar

Vil komme med mitt lille innspill: Vent til de litt billigere 45nm-CPUene til Intel kommer etter nyttår. Dagens Intel 2 Core Duo vil sakte men sikkert bli faset ut og fult erstattet med nye 45nm-CPUer.

Jeg ville også ventet videre til nVidias nye 8900-serie, eller nye skjermkort fra ATI og Intel's X48-brikke til hovedkort. Men på X48 kan kun Crossfire brukes, SLI er mulig, men da med hackede drivere.

Edit: 1600x1200 kan fint kjøres med singel skjermkort. Når du kommer høyere som 1920x1200 eller dualmonitor, bør du vurdere SLI/Crossfire. Nådagens spill har begynt å kreve mer og mer av prossesoren også.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
du sier at du skal ha 2x2gb med minne, MEN du har 32-bit vista ikke sant? trur ikke du får utnytta den siste gb'en siden 32-bit ikke "støtter" detta... det er ihvertfall sånn med 32-bit XP, så er ikke sikker på om det stemmer slikt med vista også.. men men, et fint oppsett ellers :p

Jeg er fullt klar over dette, men 3 GB er uansett bedre enn 2 GB. :)

Vil komme med mitt lille innspill: Vent til de litt billigere 45nm-CPUene til Intel kommer etter nyttår. Dagens Intel 2 Core Duo vil sakte men sikkert bli faset ut og fult erstattet med nye 45nm-CPUer.

Men vil disse være vesentlig billigere eller ha mye bedre ytelse? Altså, gir de så mye mer valuta for pengene? Jeg bryr meg ikke om at Core 2 Duo vil bli faset ut, det er jo en knallgod prosessor jeg har valgt likevel. I alle fall om jeg klokker den, har hørt at den lett kan klokkes så mye at den i ytelse kommer opp mot storebroren på tokjernefronten.

Jeg ville også ventet videre til nVidias nye 8900-serie, eller nye skjermkort fra ATI og Intel's X48-brikke til hovedkort. Men på X48 kan kun Crossfire brukes, SLI er mulig, men da med hackede drivere.

X48-brikkesettet støtter kun DDR3, og det er er alt for dyrt og medfører ennå ikke noe særlig økt ytelse. Jeg kan heller komme tilbake til dette ved neste PC-oppgradering om et par år. Dessuten har jeg plukket opp (kan være feil) at X48 ikke kommer før i slutten av første kvartal, og jeg har ikke tenkt å vente til mars med å oppgradere. Senest januar.

Hvorfor ville du ventet til "8900"-serien (navn er vel ikke bekreftet), og når kommer den? Og et av de andre spørsmålene mine står fremdeles - når kommer nye kort fra ATi?

Edit: 1600x1200 kan fint kjøres med singel skjermkort. Når du kommer høyere som 1920x1200 eller dualmonitor, bør du vurdere SLI/Crossfire. Nådagens spill har begynt å kreve mer og mer av prossesoren også.

Jeg vet at 1600x1200 kan kjøres med ett skjermkort, det er det jeg gjør i mange tilfeller nå. :) Men jeg vil gjerne ha topp ytelse ved slike oppløsninger, også i nye spill som Crysis, og samtidig kunne skru opp alle grafikkinnstillinger. Nå er dette kanskje urealistisk i akkurat Crysis, men jeg spiller en del andre krevende spill (for eksempel Oblivion), og med tanke på at jeg skal ha PC-en i et par år vil jeg ha nok ytelse å gå på. Derav SLI/Crossfire. :)

Lenke til kommentar

Joda, 8800-serien er god den, men gå minst for GTS-utgaven.

ATI sine nye skjermkort er enda ikke bekreftet, men leser du i forumet der så er de på veg med nye DX10-kort.

Akkurat nå så er pris/ytelse på Intel's 45nm-CPU lav. Du får uten tvil mer for pengene hvis du går for en Intel Core 2 Duo nå. Men på nyåret så vil det komme billigere utgaver av de nye prosessorene. :)

Men om ikke du er så veldig tolmodig, så vent i det minste på de billigere 45nm-CPUene. :)

Lenke til kommentar
Joda, 8800-serien er god den, men gå minst for GTS-utgaven.

Jeg tenkte jeg skulle gå for den nye GTS-utgaven (65 nm) når den kommer, helst med 1 GB V-RAM. GT (65 nm) er vesentlig bedre enn den nåværende GTS-utgaven (90 nm).

ATI sine nye skjermkort er enda ikke bekreftet, men leser du i forumet der så er de på veg med nye DX10-kort.

Joda, hadde vært overrasket om de ikke støttet DirectX 10. :p Men jeg akter ikke å vente på noe jeg ikke vet når kommer. Jeg kjøper dog ikke før i desember i alle fall, så det kan jo hende det har kommet nyheter da. Men igjen, har noen som helst noen kilder å vise til angående Vista og SLI?

Akkurat nå så er pris/ytelse på Intel's 45nm-CPU lav. Du får uten tvil mer for pengene hvis du går for en Intel Core 2 Duo nå. Men på nyåret så vil det komme billigere utgaver av de nye prosessorene. :)

Men om ikke du er så veldig tolmodig, så vent i det minste på de billigere 45nm-CPUene. :)

Jeg skal, som nevnt i første post, ha firekjerneprosessor. Quad på meg altså, ikke Duo. :) Men jeg er ikke helt med på hva du egentlig mener her. "De nye prosessorene" det vil komme billigere utgaver av, snakker du da om 45 nm-prosessorene? Om disse? Jeg trenger egentlig all kraft jeg kan få på prosessorfronten slik at den ikke blir en flaskehals, så om disse gir mer ytelse for pengene kan jeg vente til ut i januar. Q9450 kan virke som et godt valg, er det noen som vet hva den vil koste? Er den merkbart bedre enn Q6600? Jeg skal se om jeg finner noe på nettet, men det er jo ennå en stund til den kommer ut, så noen tester er det ikke akkurat. Sannsynligvis finner jeg ikke noen informasjon om pris heller.

Edit: Hardware.no-artikkelen lenket visst til en test som viser at de er 5 % bedre på samme klokkefrekvens. Da gjenstår bare prisen. Kvalifiserte gjetninger mottas med takk. :)

Edit 2: Wikipedia sier at prisen vil ligge på USD 316 for Q9450. Ganger vi dette med den berømte åtteren ender vi opp på vel NOK 2 500. Er dette en realistisk pris? I så fall - Q6600 ligger på ca. 1 800 i skrivende stund. Det er en relativt stor prisforskjell, så jeg lurer på om ytelsen er tilsvarende større. Nå ligger Q6600 på 2,4 GHz og Q9450 på 2,66 GHz. Dersom den nye generasjonen er 5 % bedre på samme frekvens, vil Q9450 være ca. 16 % bedre enn Q6600, men koste nesten 40 % mer (og Q6600 er nok også gått ned i pris til da). Stemmer ikke dette? Det virker ikke som om Q9450 er et godt valg...

Kommentarer på ovenstående ønskes.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg skal, som nevnt i første post, ha firekjerneprosessor. Quad på meg altså, ikke Duo. :) Men jeg er ikke helt med på hva du egentlig mener her. "De nye prosessorene" det vil komme billigere utgaver av, snakker du da om 45 nm-prosessorene? Om disse? Jeg trenger egentlig all kraft jeg kan få på prosessorfronten slik at den ikke blir en flaskehals, så om disse gir mer ytelse for pengene kan jeg vente til ut i januar. Q9450 kan virke som et godt valg, er det noen som vet hva den vil koste? Er den merkbart bedre enn Q6600? Jeg skal se om jeg finner noe på nettet, men det er jo ennå en stund til den kommer ut, så noen tester er det ikke akkurat. Sannsynligvis finner jeg ikke noen informasjon om pris heller.

Edit: Hardware.no-artikkelen lenket visst til en test som viser at de er 5 % bedre på samme klokkefrekvens. Da gjenstår bare prisen. Kvalifiserte gjetninger mottas med takk. :)

Edit 2: Wikipedia sier at prisen vil ligge på USD 316 for Q9450. Ganger vi dette med den berømte åtteren ender vi opp på vel NOK 2 500. Er dette en realistisk pris? I så fall - Q6600 ligger på ca. 1 800 i skrivende stund. Det er en relativt stor prisforskjell, så jeg lurer på om ytelsen er tilsvarende større. Nå ligger Q6600 på 2,4 GHz og Q9450 på 2,66 GHz. Dersom den nye generasjonen er 5 % bedre på samme frekvens, vil Q9450 være ca. 16 % bedre enn Q6600, men koste nesten 40 % mer (og Q6600 er nok også gått ned i pris til da). Stemmer ikke dette? Det virker ikke som om Q9450 er et godt valg...

Kommentarer på ovenstående ønskes.

Jeg mente Quad, og ikke Duo, hehe.

Jepp, det er de nye (og billigere enn QX9650) firekjerners-prossesorene som jeg tenker på, og de kommer ut i januar. Q9450 vil selvfølgelig ikke være et godt valg med tanke på pris/ytelse når den først kommer ut. Så da må du igjen vente til den går ned i pris.

Men nå ligger jo USD på 5,5 NOK per dollar. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Jepp, det er de nye (og billigere enn QX9650) firekjerners-prossesorene som jeg tenker på, og de kommer ut i januar. Q9450 vil selvfølgelig ikke være et godt valg med tanke på pris/ytelse når den først kommer ut. Så da må du igjen vente til den går ned i pris.

Men nå ligger jo USD på 5,5 NOK per dollar. :)

Så sant, så sant. Men jeg akter ikke å vente i noen måneder til den synker i pris; da går jeg heller for Q6600. De 16 prosentene klokker jeg meg lett forbi uansett. :)

Men kvalifiserte gjetninger på norsk pris mottas med takk.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått en kvalifisert gjetning på norsk pris av Simen1. Han gjetter på at det vil ligge på ca. 2 400 den første måneden, så jeg tror at jeg heller går for en Q6600. Fremdeles gjenstår spørsmålene mine:

• Tips til kabinett er å foretrekke, med mindre Antec P182 er perfekt for meg. Skal som nevnt ikke ha luftkjøling.
  • Jeg trenger tips til hovedkort, jeg har ikke mye peil på dette området. Jeg skal som nevnt ha dedikert lydkort, så kortet må ha plass til dette i tillegg til to skjermkort.
  • Må hovedkort med passiv kjøling ha luftstrøm gjennom kabinettet for å fungere optimalt? Jeg finner bare vannblokker til northbridge, men hva med southbridge og spenningsregulatorene, som også ofte er passivt kjølt?
  • Har noen kilder å vise til angående problemer med Vista og SLI? Jeg skal bruke Vista (32-bit), så dersom det ikke er gode utsikter for ordentlige drivere (og derfor god ytelse) i løpet av januar kan jeg jo ikke gå for SLI, men må velge Crossfire. Fungerer Crossfire bedre i Vista, da? Og kommer det noen nye ATi-kort på markedet snart?
  • Jeg trenger tips til hva jeg bør velge av X-Fi-lydkortene. Om det jeg har valgt er helt kurant, så er jo det helt topp.
  • Jeg trenger tips angående minnebrikker - jeg er grønn på dette området. Det blir i alle fall 4 GB, da helst 2 x 2 GB.
  • Jeg trenger tips til strømforsyning. Holder det med HX620?

Takk for tilbakemelding så langt, det har vært til stor hjelp! :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

XFX NForce 680i og samme kort i LT-versjon (billigere) har luftkjølt southbridge og er et bra kort. Klokkevennlig, stabilt og bra ytelse for pris. Nettopp bygd PC selv med dette HK og er godt fornøyd. Tror man bør gå for Q6600 nå istedet for E6850. Nå begynner de fleste applikasjoner å støtte quad-teknologien.

Øvrig oppsett:

HK: XFX NForce 680i LT 1333 MHz maks databusshastighet OBS: Støtter KUN PC2-6400 800MHz RAM.

Prosessor: Core2Duo E6850 3,0 GHz 1333 MHz databusshastighet

RAM:2 GB (snart 4 GB) OCZ SLI-Ready RAM PC2-6400 800 MHz. I XP vil ikke 4 GB funke på 32-bit. Tror det samme gjelder Vista, men er ikke sikker.

Skjermkort: 2 stk XFX GeForce 8800 GTX i SLI. (SLI-bro følger med hovedkort)

Harddisk: Western Digital Raptor 74 GB (samme som i ditt oppsett) + en større tregere harddisk for filmer, trailere og bilder ++. 10000 rpm øker systemytelsen betraktelig. Beste harddiskvalg pr. dags dato.

Skjerm: ASUS 20,1" Widescreen 1680x1050 og 2 ms responstid. Viktig med god skjerm for utnyttelse av skjermkort.

DVD: NEC DVD-brenner.

Kabinett: Antec Nine Houndred. (bra hvis du skal luftkjøle)

PSU: NorthQ Giant Reactor 1000 Watt. (viktig med 4 6-pins PCIe strømkontakter hvis du vurderer GTX. Mulig de nye GTS også krever dette)

OS: Windows XP 64-bit SP2 norsk. Har også hørt om problemer med å få SLI til å fungere i Vista, men det skal finnes løsninger på dette.

Bygget og installert windows på 2,5 time. Kjører Crysis på High og 1680x1050 og har fps på 30-50. Prosessorbruk på 40-70% og RAM på 72-75% (2GB). Skjermkortene er klokket til 625 MHz (+50MHz) på core og 1900 MHz (+100MHz) på RAM med RivaTuner.

Svar gjerne på e-post hvis du lurer på no mer. (er ikke så ofte inne på forumet) :)

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar

Jeg ser at Hardware.no opplyser om at nForce 780 kommer i desember. Er dette brikkesettet noe å gå for, kanskje? Med priser på mellom 1 500 og 2 000 og støtte for PCI Express 2.0 (regner med de nye GTS-kortene støtter dette) virker det absolutt ikke som et dårlig valg.

Jeg må vel vente til desember for å kunne gjøre meg opp en endelig mening, men alle tilbakemeldinger om dette allerede nå er velkomne. :)

Lenke til kommentar

Det vil jo være interessant å se hva de nye kortene til nVidia stiller opp med, men vent til å se hva prisen lander på ift ytelse. Vista er sær på hva slags nettverkskort og tilbehør som er på kortet.

Hva gjelder kabinett: Jeg tror nok muligens at en Reserator XT vil gi litt pinglete kjøling om du skal ha to skjermkort i SLi. Da ville jeg vurdert å kjøre et kabinett med plass til to radiatorer, slik som jeg kjører, og ha en radiator mellom cpu og gpu, i tillegg til rett før cpu. Dette vil gi tilstrekkelig kjøling. Du kan også vurdere å kjøre to looper med vann, en til cpu og brikkesett, og en til disker og skjermkort. Da kan du kjøre cpu og brikkesett på Reserator, og en enkelt radiator til skjermkort. Du vil alltid trenge luftgjennomstrømning i et kabinett selv med vannkjøling. Det er flere ting på hk som trenger kjøling.

Jeg har selv Asus Maximus Formula SE, og bruker vannblokken som er ferdigmontert. Denne vil du kunne bruke med slangedimensjonen som brukes på Fusion-blokken på hovedkortet. Bruker dette hovedkortet sammen med Vista x64 og er veldig fornøyd. Har også et GTX-kort, og en E6600 klokket opp til 3,8ghz, og en fsb på 475. Det er digg :)

Jeg har 4*1024mb ram, men om du tar et par 2048-brikker med cl4, eventuelt cl5 som kan klokkes litt høyere så vil nok det bli veldig bra.

Det er allerede et par Xeon-cpu'er i prisguiden på 45nm.

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Jeg er dog usikker på om det er mye for pengene, men det at det er 45nm betyr mindre varme og mulighet for litt høyere overklokk somregel.

Lenke til kommentar
Hva gjelder kabinett: Jeg tror nok muligens at en Reserator XT vil gi litt pinglete kjøling om du skal ha to skjermkort i SLi. Da ville jeg vurdert å kjøre et kabinett med plass til to radiatorer, slik som jeg kjører, og ha en radiator mellom cpu og gpu, i tillegg til rett før cpu. Dette vil gi tilstrekkelig kjøling. Du kan også vurdere å kjøre to looper med vann, en til cpu og brikkesett, og en til disker og skjermkort. Da kan du kjøre cpu og brikkesett på Reserator, og en enkelt radiator til skjermkort. Du vil alltid trenge luftgjennomstrømning i et kabinett selv med vannkjøling. Det er flere ting på hk som trenger kjøling.

Det hadde vært fint om du kunne utdype her. Det må da være mulig å lage et komplett vannkjølt system, med unntak av PSU. Det finnes jo vannblokker til northbridge, og mange kan også brukes på southbridge om det skulle være nødvendig. Hva spenningsregulatorene angår, så klarer vel disse seg uten noe særlig luftgjennomstrømning, eller hva?

Jeg er med på at det varme vannet fra GPU1 kanskje ikke vil kjøle GPU2 like bra, men på Guru3D testet de Reserator XT, og hør bare hva de har å si:

Today we cooled down two hot components towards more than acceptable heat levels while being 100% utilized. A high-end GeForce 8800 Ultra graphics card and a Core 2 Duo Processor, both are dumping bulky amounts of heat into that water circuitry and the Reserator XT is very capable of cooling down the components more than sufficiently. In fact I believe that two water-cooled Ultra's in this system would not be an issue either.

Nå tror jeg heller ikke at 8800 GTS vil utvikle så mye varme som en Ultra - ifølge Wikipedia bruker Ultra 175 watt, mens de nye GTS-ene vil ligge på rundt 140 watt.

Jeg har selv Asus Maximus Formula SE, og bruker vannblokken som er ferdigmontert. Denne vil du kunne bruke med slangedimensjonen som brukes på Fusion-blokken på hovedkortet.

Nå henger jeg ikke helt med på hva du mener. Fusion? Det jeg konkret lurer på er om jeg kan bruke den sammen med slangen fra Reserator XT (som jeg overhodet ikke har klart å finne dimensjoner på). Hvis ikke, finner man lett overganger?

Ellers virker jo dette som et fantastisk alternativ, med tanke på at alt på hovedkortet er vannkjølt. Det er et slikt hovedkort jeg optimalt sett bør gå for, tenker jeg. Da slipper jeg hele problemet beskrevet i denne tråden. Ulempen med kortet ditt er at det er X38, og støtter derfor ikke SLI. Jeg skal gå for SLI, og kan derfor ikke bruke dette.

Det er allerede et par Xeon-cpu'er i prisguiden på 45nm.

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Jeg er dog usikker på om det er mye for pengene, men det at det er 45nm betyr mindre varme og mulighet for litt høyere overklokk somregel.

Både jeg (siste avsnitt) og Simen1 (ytelse, pris) har regnet på dette, og jeg har kommet frem til at jeg heller vil gå for en Q6600.

Takk for et langt og flott innlegg. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...