Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrasjoner Ford S-MAX

ovehenning

Anbefalte innlegg

Har vibrasjoner mellom 1800-2000 omdr. Spesielt på 4. gir. Skjer kun i stigning og når bilen er varm og når eg kjører rett frem... Det er kraftige vibrasjoner som om et hjul løsner.. Noen i samme båt?

Byttet svinghjul og clutch, men uten resultat. Ford er litt "lost". Skal inn igjen for mer feilsøking neste uke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er toppfarten på ford s max 1.8TDCI

Iht siste blekke så har 125hk-varianten en toppfart på 190 km/t, og 100hk har 174 km/t. Samme motor, forskjellige parametre. Avgiftstøtys for å tilfredsstille håpløse krav som i Norge...

Endret av pappa75
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har vibrasjoner mellom 1800-2000 omdr. Spesielt på 4. gir. Skjer kun i stigning og når bilen er varm og når eg kjører rett frem... Det er kraftige vibrasjoner som om et hjul løsner.. Noen i samme båt?

Byttet svinghjul og clutch, men uten resultat. Ford er litt "lost". Skal inn igjen for mer feilsøking neste uke..

Ford finner ikke ut av denne feilen.

De lurer på om det er noe galt med blandingsforhold diesel/luft som gjør det og en software oppdatering kan gjøre susen, men det er ikke bare å bytte software visstnok.. utslipp må dokuenteres og en ny software må difor testes og godkjennes.

synes det er merkelig at ingen på forumet har samme feilen..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ford finner ikke ut av denne feilen.

De lurer på om det er noe galt med blandingsforhold diesel/luft som gjør det og en software oppdatering kan gjøre susen, men det er ikke bare å bytte software visstnok.. utslipp må dokuenteres og en ny software må difor testes og godkjennes.

synes det er merkelig at ingen på forumet har samme feilen..

Jeg har akkurat samme problem med en '07 Galaxy med samme motor. Svinghjul er byttet til ingen nytte. Dette sammen med en hel drøss andre feil på bilen har gjort at jeg har krevet omlevering eller tilbakekjøp av bilen, noe som blir blankt avvist av en arrogant forhandler. Helt utrolig at en helt ny og relativt dyr bil skal være belemret med sånne unødvendige feil !!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Siste nye:

Bilen var inne igjen for feilsøking og konklusjon: skifte svinghjul og clutch igjen..

Så gjort og selvsagt: Hjalp ikke den døyt.

Ford falmer i blinde..

Venter telefon i morgen med forslag til løsning. Snakker om å skifte drivverket, men eg har nå sagt eg ønsker å levere i bilen og få en ny. Er forsåvidt villig til å ta et verditap siden bilen er 1 år i morgen, men alt styret er verdt noen kroner også, så eg får se hva de sier i morgen..

Lenke til kommentar

Ford Norge ønsker å skifte drivverket på bilen.

Er lei styret med å gå inn og ut på verksted. Ville helst levert inn bilen og aldri fått den igjen... Ford har ikke planer om ombytte ennå. (usikker på når eg kan kreve det??)

Dette var min første Ford, og angrer på at eg ikke holdt meg til VW, eller kjøpte japansk bil.. Selv om det var endel tull med Passaten eg hadde før, lot den seg i alle fall reparere...

Lenke til kommentar
Ford Norge ønsker å skifte drivverket på bilen.

Er lei styret med å gå inn og ut på verksted. Ville helst levert inn bilen og aldri fått den igjen... Ford har ikke planer om ombytte ennå. (usikker på når eg kan kreve det??)

Dette var min første Ford, og angrer på at eg ikke holdt meg til VW, eller kjøpte japansk bil.. Selv om det var endel tull med Passaten eg hadde før, lot den seg i alle fall reparere...

I slike situasjoner bør man vite hvilken rettigheter man har. Bl.a. mener jeg IF tilbyr advokathjelp ved forbruktsklager hvis du har full kasko. Selv brukte jeg en advokat hos NAF når jeg måtte heve kjøpe på en VW Polo. Endte bare med at jeg nektet å forlate butikken før de tok bilen tilbake.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan oppdatere denne tråden med at Ford ikke klarer å finne årsak til mine vibrasjoner. Bilen skal inn å bytte drivverket, noe som blir 5. forsøk på å reparere denne feilen.

Har skrevet brev til ford norge og forhandler at eg krever ombytte/heving dersom dette ikke løser problemet.

De har deler klare nå og ønsker å få bilen inn nå, men eg har sagt eg skal ha en bekreftelse på at eg får levere inn bilen dersom problemet ikke løser seg neste gang. De har fått frist til fredag 22.02 med å komme med en løsning, så vi får vente og se..

Lenke til kommentar
Kan oppdatere denne tråden med at Ford ikke klarer å finne årsak til mine vibrasjoner. Bilen skal inn å bytte drivverket, noe som blir 5. forsøk på å reparere denne feilen.

Har skrevet brev til ford norge og forhandler at eg krever ombytte/heving dersom dette ikke løser problemet.

De har deler klare nå og ønsker å få bilen inn nå, men eg har sagt eg skal ha en bekreftelse på at eg får levere inn bilen dersom problemet ikke løser seg neste gang. De har fått frist til fredag 22.02 med å komme med en løsning, så vi får vente og se..

Kjøpsloven sier vel at selger har 3 forsøk på å rette feil ellers kan kjøper kreve omlevering eller heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg merket disse vibrasjonene da jeg prøvde en S-Max med 1.8TDCi 125hk i juni 2006.

Selger sa noe om software-oppdatering.

Det trodde jeg ikke på og jeg har derfor ikke en S-Max. Må si jeg er veldig glad for det nå.

Ser ingen grunn til at dere ikke skal få hevet kjøpet. Sett NAF på saken.

Til informasjon så fikk min nabo hevet kjøpet av en Audi A3 etter at girkassen ga seg etter et par mnd. Der var Audi profesjonelle, og han kjører fortsatt Audi.

Ford har et stort problem. De innrømmer ikke feil som er der fra dag én og ødelegger dermed et fremtidig kundeforhold. De som får problemer kjøper neppe Ford neste gang...

Lenke til kommentar

Kjøpsloven sier vel at selger har 3 forsøk på å rette feil ellers kan kjøper kreve omlevering eller heve kjøpet.

Har vore i kontakt med forbruker rådet, og ihht ny kjøpslov (2007) har faktisk selger kun 2 forsøk på å rette en feil. Skjer det 3.gangen, kan en kreve heving.

I praksis ble det i slike saker sjelden handhevet så strengt, (uttale fra forbrukerrådet sin representant) og det var ho som anbefalte meg å gi Ford 1 sjanse til selv om de allerede hadde hatt 4 forsøk. Dette fordi eg ikke hadde gitt noe formelt krav om heving på et tidligere tidspunkt.

Nå er det 2 dager igjen til fristen min er gått ut, og alt blir så mye vanskeligere om en må koble inn forbrukerrådet/advokat..

Håper de innser galskapen og aksepterer ombytte om drivakslingene ikke skulle fikse vibrasjonene..

Lenke til kommentar

Min erfaring med garanti/reklamasjonsklager to forskjellige merker og to helt forskjellige forhandlere, er at det ikke er nødvendigvis type feil eller argumentasjon du bruker som avgjør hvor "lett" det er å nå frem, men hvor kynisk disse bedriftene tenker.

Store forhandlere som VW er etter min mening ikke villige til å strekke seg så langt. Til det har de antageligvis så mange kunder at enkeltkunder ikke er så viktige. Kanskje Ford også har en slik filosofi ?

Mindre forhandlere tipper jeg er mer villige til å løse slike ting "smidig" fordi de vet at de er mer avhengige av hver eneste kunde.

Litt synd hvis dette stemmer for da må man kanskje gå den tunge veien med advokat mot Ford.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på denne diskusjonen en stund. Jeg har selv en S-max som har kjørt 40.000 km uten vibrasjoner. Mitt problem er vann (sannsynligvis kondens fra Aircond) som kommer inn på gulvet høyre side forran. Min forhandler er en mindre Ford-forhandler og yter god service. Han har bedt om å få bilen inn en uke, for å få rettet saken. Med lånebil, selvfølgelig.

Angående vibrasjoner så er det diskusjoner om dette også i England.

Her er en sak på http://www.smaxownersclub.co.uk med tittel "1.8 tdci flywheel vibration info please"

Siste innlegg (januar 08) er fra en som har fått skiftet "DMF" (uten at jeg vet hva dette er). Han sier:

"hi there they are replacing them with a modified type and so far mine is fine after 2 months so hopfully this is a permant cure. martin "

Angående Ford motor Norge så er min erfaring at du må kjøre beinhardt og høyt i organisasjonen. Min bil var 6 mnd forsinket i leveranse, og alt ble avfeid av tullinger i Ford Motor Norge. Jeg gikk rett på adm dir og fikk løsning i løpet av 2 dager.

Lenke til kommentar
Angående Ford motor Norge så er min erfaring at du må kjøre beinhardt og høyt i organisasjonen. Min bil var 6 mnd forsinket i leveranse, og alt ble avfeid av tullinger i Ford Motor Norge. Jeg gikk rett på adm dir og fikk løsning i løpet av 2 dager.

Tror det gjelder de fleste bedrifter. Min bil så ut til å bli 4 ekstra mnd forsinket da jeg stakk innom forhandleren, over en mnd etter at bilen egentlig skulle komme. Jeg dro hjem og formulerte et langt brev som gikk rett til toppen i systemet. Kl 07:30 neste morgen var toppsjefen i gang, og før lunsj så hadde han ordnet med en omprioritering hos fabrikken og fri leiebil til bilen var levert. I tillegg fikk jeg veldig rabatterte barnestoler (3 stk) med på kjøpet.

Mitt råd til dere som sliter med disse vibrasjonene er å gå rett på toppsjefen. Han har mye mer pondus til å gjennomføre vanskelige beslutninger for Ford enn disse småsjefene ute i systemet. Småsjefer tenker kun raske penger, toppsjefer tenker på langsiktige kundeforhold.

Stå på krava og ikke fir en tomme. Hvis problemet fortsatt er der etter andre reparasjon kan dere heve kjøpet, evt. få en omlevering.

Dersom det ikke hjelper, gå rett til media med saken (med kopi til Ford).

Lenke til kommentar

Tror det gjelder de fleste bedrifter. Min bil så ut til å bli 4 ekstra mnd forsinket da jeg stakk innom forhandleren, over en mnd etter at bilen egentlig skulle komme. Jeg dro hjem og formulerte et langt brev som gikk rett til toppen i systemet. Kl 07:30 neste morgen var toppsjefen i gang, og før lunsj så hadde han ordnet med en omprioritering hos fabrikken og fri leiebil til bilen var levert. I tillegg fikk jeg veldig rabatterte barnestoler (3 stk) med på kjøpet.

Mitt råd til dere som sliter med disse vibrasjonene er å gå rett på toppsjefen.

Kan du legge ut navn og adresse til personen du kontaktet? Greit å sende til noen som en vet på forhånd kan hjelpe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...