Gå til innhold

Språklig forringing av forumet?

Anbefalte innlegg

Ble litt usikker på hvor dette skulle postes, men siden jeg i grunn ønsker at moderatorene skal ta tak i dette, og at det skal skje noe med det, så poster jeg her.

Jeg begynner å bli lei den språklige forsøplingen av dette forumet. Dette handler ikke om å være enig eller ikke, men noe så enkelt som at jeg vil at de som er medlem her forholder seg til å bruke norsk, enten bokmål eller nynorsk, og at man tar en ting som grammatikk mer seriøst enn hva det virker som mange her gjør.

Det virker som om enkelte forumbrukere, typisk nyere medlemmer, gjør alt de kan for å øke post-count'en sin, for å "bli tatt seriøst". Dette hadde jeg gjerne sett at det ble slått ned på, om det er fler som er enige med meg. Jeg vil at dette skal være et forum preget av kvalitet, og språk blir for min del en viktig del av dette. Jeg vil ha hele setninger, tegnsetting, stor bokstav etter de regler som finnes, et komme her og der, og min gode venn punktum ser jeg for lite av.

Det er ikke ønskelig å bli oppfattet som et språkregime, eller å øke terskelen for å svare på noe, diskutere noe, spørre om noe, men for å si som Dørum, det har skjedd noe med dannelsen til folk.

Jeg vil absolutt ikke henge ut noen med denne tråden, men jeg vil komme med et par eksempler, uten navn eller annen referanse, om dette blir feil så gjør meg gjerne oppmerksom på det så snart som mulig.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
kk men jeg vil gjerne ha åpnet multiplierne. har amd lagd en fysisk sperre eller program?

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Hva stemmer har ATI 3870 GDDR3 eller GDDR4

på HW så står det GDDR3

på de andre linkene står det at den har GDDR4

Skal dessverre spille kamp om en time, så jeg rekker ikke finne fler eksempler, men jeg vil gjerne at fler kommenterer dette, om de er enige eller ikke, og hva dere synes eventuelt burde gjøres for å få opp nivået på språkbruken på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som moderatorene burde ha gjort, er å fikse skrivefeil i topics (emnetittel da...) i de tråder som moderatorene setter opp en poll. Det er det minste de kan gjøre.

Helst burde de gå over alle emnetitler, men vi lever da ikke i en perfekt verden.

Lenke til kommentar

Emnefelt må gjerne forandres på, men innlegg bør ikke forandres. Dette er fordi emnefeltene stikker mer frem, og det å endre på språklige bommerter i innlegg, kan bli en litt for stor jobb - i tillegg til det, er det mange som har av skrivevansker, noe en bør ta hensyn til. Men det å ikke skrive på dialekt er noe som bør stå i forumreglene - noe det gjorde før.

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt på at det å endre noe i en tråd er det samme som sensur? Så lenge alt følger retningslinjene så er det ikke heldig med sensur. Det beste hade vært fri ytringsfrihet, men man kan ikke få alt på et privateid forum. Og det må man respektere.

En av virkemidelene vi moderatorer har, det er å sensurere. Det er uheldig om vi skulle få brukt den til å endre skrivefeil.

Dette sier ihvertfall Netiketten våres:

Ta deg god tid når du skriver postene dine og se spesielt godt etter skrivefeil, grammatiske feil og eventuell feilinformasjon. Du skal ikke bruke SMS- språk og helst ikke forkortelser, spesielt ikke hvis det er en forkortelse folk flest ikke kan. Hvis du i etterkant oppdager en skrivefeil kan du i så fall bruke "Edit"-funksjonen til forumet for å endre på det som var feil. Det er vanlig å skrive "Edit: 'Det som har blitt endret'" etter en eventuell endring slik at folk kan se hvorfor du har endret på innlegget.

Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn.

Lenke til kommentar
Noen som har tenkt på at det å endre noe i en tråd er det samme som sensur?
Nei, det har jeg ikke tenkt på, da jeg tenker på sensur som å endre noe (her; tekst) slik at budskapet/innholdet blir helt annerledes enn hvordan det var opprinnelig. Jeg forbinder ikke det å korrigere skrivefeil i emnefelt som sensur.

Jeg vil ikke tro det er mange som synes det er uheldig om moderatorer fjerner bilder i quote. Og på samme måte vil det være positivt for de fleste om en endrer små-irriterende skrivefeil i emnefelt. :)

Lenke til kommentar

Meningen min var aldri at dette skulle bli en form for sensur, men en styrking og spissing av retningslinjer, slik at moderatorer har et mer hensiktsmessig "våpen" for å gjøre det lettere å påpeke at man skal bruke skikkelig språk.

Personlig blir jeg skikkelig irritert når jeg ser poster som virker som bare en måte å få opp antallet poster for. Selv om svaret man får kanskje er innholdsrikt hva gjelder fakta så blir jeg irritert når jeg ser stikkordsform på svar. Mulig det bare er meg..

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for a lage en preset for moderatorene, slik de har for feil i emnetittel etc, for darlig sprak. Kommer over mange slike poster, og mange skjonner jeg veldig lite, om noe i det hele tatt av.

(Sorry hvis jeg ogsa blir tatt med som en av de som du ikke liker pga spraket mitt. Jeg er nesten konsekvent pa det a ikke ha stor bokstav i forste setning i replies, og jeg har ikke ae oe eller aa.)

Lenke til kommentar

En mangel på æ, ø, å har jeg ikke noe problem med å relatere meg etter et år i USA. Den manglende store bokstaven havner litt høyere opp listen over ting jeg ikke blir sprudlende glad av å se.

Men, et preset som kan brukes av moderatorene hadde vært en god idé. Det er jo ikke meningen å henge ut noen, men jeg vet om flere som har droppet hw-forumet pga nivået på språk og en generell nedgang i nivået på tråder og svar. Dette har forsåvidt litt med at hwb blir faset inn i hw igjen, men det var ikke poenget mitt her.

Lenke til kommentar

Jeg er med på din frustasjon over et dårlig norsk språk, men det er ikke mye som kan gjøres med situasjonen. En kan selvfølgelig innføre strenge krav til personers skrivemåte. Konsekvenser ville i det tilfelle komme - ikke utenkelig i form av en massiv nedgang i den aktive brukermassen samt en rekke klager på diskusjon.no sine krav. Dette ville ført til langt mindre aktivitet, noe forumstyret ikke ønsker, de vil etter hva jeg har forstått ha et diskusjonsarena som er et tilbud til så mange som mulig. Jeg vil samtidig få påpeke hvor heldige vi er på dette forumet med aktive og effektive moderatorer, sammenlign diskusjon.no sine tråder og innlegg med vg.no sine forum, prøver ikke å henge ut VG, prøver kun å si at VG virker å fokusere mindre på å håndheve sine retningslinjer, samtidig som reglene ikke virker særlig strenge. Men jeg personlig er enig i deg, skrivefeil er en uting, men enkelte sliter veldig med skrivevansker og det vil være å krenke deres ytringsfrihet og evt eierskap å hindre dem i å skrive eller evt redigere deres poster. Det en kan gjøre er å hjelpe disse personene på vei i en vennligsinnet og ikke påtrengende måte. Nå var det vel ikke denne typen brukere du peilet deg inn på, denne gruppen blir automatisk rammet. Beklager mangel på avsnitt og til dels usammenhengende innlegg, men dette innlegget er skrevet på mobil.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...