Gå til innhold

Hvordan opprette databaserelasjoner i Ruby?

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny på Ruby on Rails (for ikke å snakke om kun Ruby), men som mange andre blir jeg bare kastet uti det på skolen :p

Foreleser var ikke til stedet i dag, så jeg har litt problemer meg og opprette databaserelasjoner. Jeg bruker IntelliJ.

Så jeg laget noen migrate-filer med tabellene, og raket :p uansett så ble tabellene opprettet.

Så kjørte jeg scaffolding på en del tabeller, og laget relasjonene mine i models-filene.

Problemet er at det ser ikke ut som at relasjonene har noe og si når jeg skal opprette nye poster. Har jeg gjort rett eller skal relasjonene skrives inn i migrate-filene slik at de blir opprettet samtidig som tabellene i databasen? Eller kan man gjøre det på begge måter?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel ha fremmednøkler i migrasjonsfilene dine...

Hvis du har en tabell "users" og en tabell "posts" så må tabellen "posts" ha en kolonne som heter "user_id". Husk ting som "pluralisering". Tabellen heter "users", modellen heter "User".

Regner med du har sett det som fins av screencasts og lest det som fins av tutorials :)

Hvis du har et par kroner å bruke så anbefaler jeg www.peepcode.com. De har 2 rails-intro screencasts. De koster $9 pr. stykk, men de er begge langt over en time og veldig gode.

Edit: Og hvilken skole går du på som får leke med Rails på skolen!?!

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Endelig ett svar :) Skal sjekke det ut.

Går på Høgskolen i Narvik. Har ett fag som heter Internettapplikasjoner der læreren ganske sporty ga oss 5 alternativer over teknologier i sterk vekst. Ruby, Groovy, noe fra microsoft så da var jo valget enkelt :)

Det skal nevnes at læreren ikke hadde rørt Ruby før, så han begynte å sette seg inn i det ca. 1 mnd før vi fikk oppgaven :)

Lenke til kommentar

En god del av konvensjonene ChristianW nevner - pluss en haug til, er godt oppsummert på Raaum's nettsider. Der vil du også finne en veldig god oppsummering av ActiveRecord, inludert det som har med relasjoner å gjøre.

Peepcode som blir nevnt, er nok veldig bra, men for kiipinger som meg finnes det også en veldig bra gratis variant. Railscasts er en sammarbeidsside til Peepcode og inneholder 70+ kortere screencasts om forskjellige tema.

Når det kommer til scaffolding, så er det vel begrenset hvor mye hjelp den gir med relasjoner. Kan være jeg husker feil, men tror den kun lar deg redigere/opprette ett og ett objekt fra hver modell. Skulle imidlertid være en smal sak å lage de view'ene man trenger selv.

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...