Gå til innhold

8800GTS vs Crysis


jaico

Anbefalte innlegg

Jeg tipper ikke nei...

8800GTX320MB har en kraftig GPU, og lite minne, så minnet har "alltid" vært en flaskehlas i spill som Crysis, men når du øker GPU-ytelsen enda mer, så blir bare minnemengde flaskehalsen større. Du får ikke mindre ytelse fordi flaskehalsen øker, du vil bare ikke få noen særlig økning i ytelse.

 

Korreksjon: 320MB minne for et SLI-oppsett begrenser ikke generell ytelse (målt i FPS ved å holde detaljnivået fast), men begrenser hardt og brutalt hvor mye teksturdetalj man kan skru på. Hvis man holder seg til "medium" eller "low"-nivå så brukes mindre enn 320MB, og da fungerer SLI-oppsettet helt fint, uten "flaskehals". Mer minne ville da ikke spilt noen rolle.

 

Hvis man derimot skrur opp til "high"/"very high" går man over 320MB, og ytelsen vil falle drastisk. SLI eller ikke vil da spille veldig liten rolle.

 

 

Så...320MB er en begrensning som man merker bare hvis man forlanger høy teksturdetalj. Hvis man aksepterer lav detalj, så er et 320MB SLI-oppsett helt akseptabelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tipper ikke nei...

8800GTX320MB har en kraftig GPU, og lite minne, så minnet har "alltid" vært en flaskehlas i spill som Crysis, men når du øker GPU-ytelsen enda mer, så blir bare minnemengde flaskehalsen større. Du får ikke mindre ytelse fordi flaskehalsen øker, du vil bare ikke få noen særlig økning i ytelse.

 

Korreksjon: 320MB minne for et SLI-oppsett begrenser ikke generell ytelse

Har jeg vel heller ikke sagt. Bare at flaskehalsen øker drastisk.

 

Si du spiller crysis, så blir du "tvunget" til å kjøre i 1280x1024 og ingen AA, for øker du noen av dem, så overstiger du de 320MB'ene. Medium på textures blir du nok nødt til å kjøre på ja... men uansett så blir det rett og slett lite. Og ettersom SLI gir best ytelseøkning i hyere oppløsninger, så sier en gjerne at flaskehalsen øker drastisk.

 

Ja, for 320MB er altfor lite med to kraftige 8800GTS kjerner som samarbeider.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Si du spiller crysis, så blir du "tvunget" til å kjøre i 1280x1024 og ingen AA, for øker du noen av dem, så overstiger du de 320MB'ene. Medium på textures blir du nok nødt til å kjøre på ja... men uansett så blir det rett og slett lite. Og ettersom SLI gir best ytelseøkning i hyere oppløsninger, så sier en gjerne at flaskehalsen øker drastisk.

 

Skal ikke banne på at jeg har rett her, men jeg trodde ikke minneforbruket for teksturer og objekter økte med høyere oppløsninger. Og ikke med AA heller. 320 MB burde derfor være nok for høy oppløsning, så lenge teksturdetaljnivået ikke skrus opp til "high".

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en liten ting ang. Crysis, jeg har - eller lurer på om jeg har en alvorlig grafikk feil. Har fått litt bsod's etter maxklokk på skjermkortet, men nå har jeg slakket av og kjører på 685/1944 (effektiv)

 

Det som skjer er at jeg får masse blått overalt.. (det skjer kun en spesiell plass, men jeg advarer - det kan hende det vil virke som en liten spoiler for noen, den er isåfall meeeget liten. Men hvis du ikke vil vite noe av det som skjer i Crysis så bare ikke les mer. For de som har rundet det eller takler en *utrolig liten spoiler, helt ubetydlig egentlig* så kan de lese videre.

 

Det er rett etter jeg kommer ut fra "fjellet", rett etter *gravitasjons-greierne* :) Når jeg ble slynget? ut og landet på bakken, da ble alt hvitt. Så når jeg skal gå ned derfra så er det masse blåfarger overalt .. har flere dette ? Er det bare jeg som har dassa skjermkortet mitt eller skal spillet ver slik ?

 

Takker for all hjelp !

Lenke til kommentar

Tusen takk Andrull :thumbup: Du har faktisk lært meg mer om SLI enn alt annet jeg har lest tilsammen... Skulle bare ønske jeg hadde snakket med deg FØR jeg kjøpte kortene :cry:

 

Da blir det vel 2-0 til kona... (første bomkjøp var EN7950gx2). Men men.... man lærer så lenge man lever :blush:

Lenke til kommentar
Si du spiller crysis, så blir du "tvunget" til å kjøre i 1280x1024 og ingen AA, for øker du noen av dem, så overstiger du de 320MB'ene. Medium på textures blir du nok nødt til å kjøre på ja... men uansett så blir det rett og slett lite. Og ettersom SLI gir best ytelseøkning i hyere oppløsninger, så sier en gjerne at flaskehalsen øker drastisk.

 

Skal ikke banne på at jeg har rett her, men jeg trodde ikke minneforbruket for teksturer og objekter økte med høyere oppløsninger. Og ikke med AA heller. 320 MB burde derfor være nok for høy oppløsning, så lenge teksturdetaljnivået ikke skrus opp til "high".

 

Har testet nå:

 

For en gitt scene (første leir med GPS-jammer, første nivå) brukte jeg i følge system budget så mye videominne:

 

1280x720, medium texture: 90MB

1680x1050, medium texture: 110MB

 

1680x1050, high texture: 150MB

 

1680x1050, high texture+high shaders: 210MB

1680x1050, high texture+high shaders + 2xAA: 220MB

 

Oppløsningen påvirker litt, men ikke mye. Teksturdetalj påvirker en del, og shaders påvirker en god del. AA påvirker ikke mye, men dessverre kan man ikke kjøre AA uten at man også har satt shaders på high i Crysis.

Det finnes nok scener som bruker mer enn akkurat denne, og derfor bruker over de tilmålte 320MB, men forholdet mellom settingene burde være omtrentlig likt.

 

 

Bottom line er at man på et (eller to) kort med 320MB bør holde seg til medium texture, og medium shaders (ergo ingen AA), men man kan godt kjøre høy oppløsning. Andre settinger får man skru på og se om de påvirker minnebruk eller ikke. Hvis man holder seg til de retningslinjene burde man kunne få akseptabel billedkvalitet og glimrende FPS. (Men sannsynligvis IKKE glimrende billedkvalitet og akseptabel FPS).

Endret av Bols
Lenke til kommentar

Da har jeg forstått det tror jeg. Siden minnet på 8800 640mb er såpass høyt, vil det være bedre. 8800 320mb lite minne... Det har du sagt, måtte bare presisere det :p

 

Så det kan være smart av meg å kjøpe et kort til 8800 640mb og kjøre SLI. Det blir altså ikke dobbelt så godt, men visse grafikk-objekter, hvis jeg kan kalle de det, blir bedre? Det holder seg på 640mb. Hva er det minnet i grafikken gjør forresten?

Lenke til kommentar

Med mitt ene xfx 8800 gts 320 mb kjører jeg crysis på medium (enkelte ting på high, husker ikke hvilke) i 1280x1024 uten AA. Kan jeg ikke forvente å kjøre high glatt med TO stk slike skjermkort i SLI? Er det bare får å få bedre oppløsning?

 

Burde 10600 i 3dmark06 være nok for å kjøre alt på high i 1280x1024 ingen AA?

Lenke til kommentar
Med mitt ene xfx 8800 gts 320 mb kjører jeg crysis på medium (enkelte ting på high, husker ikke hvilke) i 1280x1024 uten AA. Kan jeg ikke forvente å kjøre high glatt med TO stk slike skjermkort i SLI? Er det bare får å få bedre oppløsning?

 

Burde 10600 i 3dmark06 være nok for å kjøre alt på high i 1280x1024 ingen AA?

nei 10600 er ikke nok.. jeg har 10545 og tar jeg alt på high uten AA så blir det tåkete på en måte og fps dropp fra 60 til 30 i forhold til medium. 1280x1024

Lenke til kommentar
Da har jeg forstått det tror jeg. Siden minnet på 8800 640mb er såpass høyt, vil det være bedre. 8800 320mb lite minne... Det har du sagt, måtte bare presisere det :p

 

Så det kan være smart av meg å kjøpe et kort til 8800 640mb og kjøre SLI. Det blir altså ikke dobbelt så godt, men visse grafikk-objekter, hvis jeg kan kalle de det, blir bedre? Det holder seg på 640mb. Hva er det minnet i grafikken gjør forresten?

640MB versjonen av 8800GTS er ikke plaget av minnemengdeproblemet, og du vil derfor ikke måtte tenke på å sette ned teksturkvaliteten osv..

Med tanke på dårlige SLI drivere til crysis, så vil ytelsen øke ca 30-40% bare, og du kan derfor skru opp grafikken tilsvarende.

Om det er å øke oppløsning, AA, eller andre grafikknivåer, så er det naturligvis opp til deg. Dog så er det som regel høyere oppløsninger at SLI gir mest å si.

Lenke til kommentar
Si du spiller crysis, så blir du "tvunget" til å kjøre i 1280x1024 og ingen AA, for øker du noen av dem, så overstiger du de 320MB'ene. Medium på textures blir du nok nødt til å kjøre på ja... men uansett så blir det rett og slett lite. Og ettersom SLI gir best ytelseøkning i hyere oppløsninger, så sier en gjerne at flaskehalsen øker drastisk.

 

Skal ikke banne på at jeg har rett her, men jeg trodde ikke minneforbruket for teksturer og objekter økte med høyere oppløsninger. Og ikke med AA heller. 320 MB burde derfor være nok for høy oppløsning, så lenge teksturdetaljnivået ikke skrus opp til "high".

 

Har testet nå:

 

For en gitt scene (første leir med GPS-jammer, første nivå) brukte jeg i følge system budget så mye videominne:

 

1280x720, medium texture: 90MB

1680x1050, medium texture: 110MB

 

1680x1050, high texture: 150MB

 

1680x1050, high texture+high shaders: 210MB

1680x1050, high texture+high shaders + 2xAA: 220MB

 

Oppløsningen påvirker litt, men ikke mye. Teksturdetalj påvirker en del, og shaders påvirker en god del. AA påvirker ikke mye, men dessverre kan man ikke kjøre AA uten at man også har satt shaders på high i Crysis.

Det finnes nok scener som bruker mer enn akkurat denne, og derfor bruker over de tilmålte 320MB, men forholdet mellom settingene burde være omtrentlig likt.

 

 

Bottom line er at man på et (eller to) kort med 320MB bør holde seg til medium texture, og medium shaders (ergo ingen AA), men man kan godt kjøre høy oppløsning. Andre settinger får man skru på og se om de påvirker minnebruk eller ikke. Hvis man holder seg til de retningslinjene burde man kunne få akseptabel billedkvalitet og glimrende FPS. (Men sannsynligvis IKKE glimrende billedkvalitet og akseptabel FPS).

Den måleren ingame i Crysis ser dessverre ut til å ikke fungere helt optimalt...

Satte selv på logging i Everest for å måle minneforbruk på skjermkortet mitt(8800GTX med 768MB minne), og på samme banen i 1680x1050 på High, med Very High-tweaks(ekstra effekter) og 16xQAA lå kortet på konstant 755MB(maks) minnebruk i Everest, mens måleren i Crysis fortsatt lå under 300. Merk dog at dette er svært høye grafikkinstillinger, og som såklart er uspillbare(hadde vel rundt 5fps under testingen).

 

Kan godt teste mer om ønskelig (andre oppløsninger, flere detaljnivå og AA-nivå).

 

En liten pekepinn her:

 

 

1280x1024 medium

* NoAA 184MB

* 2xAA 295MB

* 4xAA 355MB

* 8xAA 395MB

 

1280x1024 high

* NoAA 315MB

* 2xAA 375MB

* 4xAA 440MB

* 8xAA 470MB

-Texture medium-

* NoAA 300MB

* 2xAA 363MB

* 4xAA 423MB

* 8xAA 445MB

 

1680x1050 medium

* NoAA 223MB

* 2xAA 375MB

* 4xAA 455MB

 

1680x1050 high

* NoAA 368MB

* 2xAA 456MB

* 4xAA 535MB

-Texture medium-

* NoAA 340MB

* 2xAA 428MB

* 4xAA 505MB

 

1920x1200 Medium

* NoAA 240MB

* 2xAA 430MB

* 4xAA 535MB

 

1920x1200 High

* NoAA 400MB

* 2xAA 515MB

* 4xAA 615MB

-Texture Medium-

* NoAA 370MB

* 2xAA 475MB

* 4xAA 585MB

 

 

Kortere sagt:

Breakdown by video card memory:

256MB Video - 1680x1050 medium without AA or 1280x1024 medium with AA.

8800 GTS 320MB - Handles up 1680x1050 medium no aa, can go to high with some thrashing. Only AA at 1280x1024 looks to be viable with that memory limit.

512MB Video - Comes into it's first wall at 1680x1050 4xAA on high. Performance and not memory will impact you here.

8800 GTS 640MB - Handles up to 1920x1200 4x AA (All High). performance makes that out of reach on todays HW.

768MB and above - Memory will not be your limiting factor unless going to 2560x1600 with AA. Your GPU handling the raw processing of the geometry and shaders at that high resolution will be out of reach. I don't doubt that 1GB can be reached by tweaking Crysis and high resolutions with max AA on tomorrows HW. I already have found ways to approach 650MB at only 1280x1024.

 

Kilde.

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Først vil jeg spørre....

 

Vil jeg med følgende hardware kjøre Crysis sån passe?

 

AMD 4200+ x2 (OVerklokket)

GF 8800GT 512MB (Overklokket)

2GB-3GB RAM (Alt etter om det funker med 2x512 og 2x1024 eller ikke) Billig type!!

Hovedkort AN8 (NForce 4)

Soundblaster X-FI Platinum

 

Skal ikke oppgradere før det nye 8800GT er tiljengelig der jeg skal kjøpe CPU... Må kjøpe den CPUen siden det er den eneste 939-CPUen som er til salgs nå... tror jeg?

 

PS. En kompis av meg med:

 

C2Q 6600

XFX GF 8800 Ultra 640M SLI

4 GB Dyr RAM

Hovedkort toppmodellen til ABIT

 

Alt uklokket...

 

Slet faktisk med yelsen, med alt på maks, helt til han skiftet fra integrert lydkort til X-FI Xtreme Gamer Fatality.... dette til ettertanke for personer som bruker inegrert lyd :)

 

Ser jo i ytelsesguiden at 8800GT 512MB er noe vassere på ytelse enn 8800GTS 320MB, så da er det vel for min del CPU som blir den verste flaskehalsen?

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar
Vil jeg med følgende hardware kjøre Crysis sån passe?

 

AMD 4200+ x2 (OVerklokket)

GF 8800GT 512MB (Overklokket)

2GB-3GB RAM (Alt etter om det funker med 2x512 og 2x1024 eller ikke) Billig type!!

Hovedkort AN8 (NForce 4)

Soundblaster X-FI Platinum

 

Ser jo i ytelsesguiden at 8800GT 512MB er noe vassere på ytelse enn 8800GTS 320MB, så da er det vel for min del CPU som blir den verste flaskehalsen?

Eg har same prosessor som deg, 8800 GTS 320 MiB, og 4 GiB RAM. Prosessoren er lett overklokka (til ca. 2,5 GHz). Eg køyrer no Crysis-demoen rimeleg greitt på Medium (shaders på High) i 1280x1024.

 

Utan at eg skal seie noko sikkert så trur eg nok det er prosessoren som er den største flaskehalsen i mitt system. Dette vert delvis stadfesta av at eg ikkje får noko meir ytelse verken i benchmarks eller spel med å klokke skjermkortet.

 

Men, no skal det seiast at spelet langt frå ser dårleg ut på Medium, så eg tvilar på at du vert skuffa! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Den måleren ingame i Crysis ser dessverre ut til å ikke fungere helt optimalt...

 

Kilde.

 

Bra innlegg...! Ser ut som om ingame-måleren rapporterer ganske nøyaktig halvparten av det som er oppgitt her. Med mindre driveroppdateringen fra 169.01(som ble brukt av han andre fyren) til 169.09 halverte minneforbruket... som høres litt tvilsomt ut.

Lenke til kommentar

Kjører Crysis helt greit i dx9 på medium med en oppløsning på 1280x1024, i Windows XP da vel og merke med et GF 7900GTX, P4 3,6 ghz, og 2gb PC3200 minne.

 

Fikk ca. 60 fps i den benchmarken. Det virker da ikke som at Crysis _må_ ha en uberhot prosessor for å kjøre greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...