Skogslik Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Lurer litt på hvordan man egentli klarer og spille gitar med bra lyd liksom.Når eg spiller med min koblet til forsterker er det liksom så mye støy som ikkje burde vert der.Og gitar lyden høres liksom ikkje ut som `Ordentlig` liksom.kansje ikkje lett og svare på men har noen noe tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 litt letter hvis du beskriver hvordan forsterker du har og hvordan gitar, pickuper osv... hvis man skal ha bra lyd, koster det ganske mye, bra gitar med gode pickups, forsterker av høy klasse. jeg bruker bare rør forsterkere som koster rundt 20.000kr med kabinett gitarer til 10.000+ med EMG pickuper... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Lurer litt på hvordan man egentli klarer og spille gitar med bra lyd liksom.Når eg spiller med min koblet til forsterker er det liksom så mye støy som ikkje burde vert der.Og gitar lyden høres liksom ikkje ut som `Ordentlig` liksom.kansje ikkje lett og svare på men har noen noe tips? Etter min erfaring klarer en god gitarist å få enhver gitar koblet til enhver forsterker uansett prisklasse til å høres noenlunde bra ut. Med andre ord: Øving, øving og øving. God lyd er etter min mening ikke nødvendigvis det samme som høy pris på utstyret. Eksempelet over (utstyr til minst 30 000,-) er ikke fasit, for å si det sånn. Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Får kjempegod lyd i min Cube 30 jeg. Værtfall synes jeg det er bra lyd, svært varierte effekter. Har jeg forstått det rett, så høres det ut som du har for høy gain+feil overdrivekanal. Men hvilken forsterker har du? Prøv værtfall å skru alt på EQen til midten, gain til midten og velge neck-pickupen på gitaren og hør om det høres greit ut. Det er skjeldent det lønner seg å "turn everything to 11". Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Har en Marshall MG15DFX er liksom som at eg ikkje får den skarpe, klare lyden men mer mørkere og seig liksom Er sikkert instilingene men har ikkje peiling på hva dem skal stå på for og få best lyd. er så mange. Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Du vil ha den skarpe lyden? Velg bridge-pickup og skru absolutt alt helt til høyre. Fælt imo, men det bør funke. Hvilken gitar har du da? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 skru alle knottene til Høyre? og skal prøve det. Har en Bc Rich Beast gitar. Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Siden det er en BC Rich regner jeg med at den har humbucker. Alle knottene på gitaren vris til høyre, pickup-velgeren går helt ned(vekk fra halsen), på forsterkeren velger du drive/overdrive/hva det nå står og gain og Equalizer-instillingene går helt til høyre. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 ok, skal teste dette her Takk for hjelp. Hvordan er din lyd da? Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Kan i grunn få de fleste lyder. Liker meg best på middels drive, 3/4 gain og bassen på max bruker jeg. Samt neck-pickup på gitaren og tonen på middels. Endret 16. november 2007 av edge Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Ok. Skal eg og ha bassen på fullt eller hva med den? Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Skal du ha den virkelig skarpe tonen så bør du vel skru bassen helt ned, og treble til max. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 ja var det eg tenkte. for det blir jo liksom litt mørkere med høg bass. Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Den skarpe lyden er jo bare pain for ørene. Men det er bare å prøve seg fram, en knapp eller skru av gangen Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 hehe, er da mangen band som bruker den skarpe gitar lyden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Lurer litt på hvordan man egentli klarer og spille gitar med bra lyd liksom.Når eg spiller med min koblet til forsterker er det liksom så mye støy som ikkje burde vert der.Og gitar lyden høres liksom ikkje ut som `Ordentlig` liksom.kansje ikkje lett og svare på men har noen noe tips? Etter min erfaring klarer en god gitarist å få enhver gitar koblet til enhver forsterker uansett prisklasse til å høres noenlunde bra ut. Med andre ord: Øving, øving og øving. God lyd er etter min mening ikke nødvendigvis det samme som høy pris på utstyret. Eksempelet over (utstyr til minst 30 000,-) er ikke fasit, for å si det sånn. selvsagt ingen fasit, men det er forskjell på gutterommet og proff/semi. nå krever det jeg gjør veldig bra lyd, og da funker ikke hva som helst. men ellers stemmer det at man ikke trenger så dyrt utstyr og burde ikke kjøpe noe slikt før man er på et ganske høyt nivå. og øving gjør mester mye ligger også i fingrene, strenger, pickuper, gitaren osv. når jeg begynte med gitar hadde jeg en dårlig marshall combo, fikk den til og låte bra også. men ikke kjempe bra. til trådstarter prøv deg fram med EQ på ampen, sett alt kl 12 og fin juster så blir det nok bra der også. en gitar er ikke et bass instrument så man skal ikke ha så mye bass, heller mer treble og mellomtone.. Endret 17. november 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Å kjøpe dyrere/bedre utstyr hjelper lite om det er teknikken som er dårlig. Dessuten er "god lyd" en helt personlig vurderingssak, det har ingenting med hvor mye rørampen og pickupene dine koster. Det første du må vite er om det er uønsket støy i utstyret ditt, altså støy som kommer uten at du spiller. Hvis det er tilfelle, prøv ut alle justeringer som er mulig på forsterkeren og gitaren. Prøv gjerne gitaren på andre forsterkere, og andre gitarer på forsterkeren for å finne ut hvor støyen ligger. Hvis støyen kommer når du spiller skyldes det som regel urein teknikk og upassende innstillinger på gitar og amp. Det løses kun ved å lære seg en mer renslig teknikk og demping. Eq-en kan i tillegg brukes for å dempe den støyen som alltid vil være der når vi snakker om elektriske instrumenter. Låter det "pinglete" kan det også være en ide å bytte til litt tykkere strenger. Bruker du plekter så unngå de tynneste plastflisene som kun bør brukes som tannpirkere. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Er på en måte en slags stæy fra forsterkeren når gitaren er koblet i, men når eg tar på strengene så dempes den liksom. men en ting till. Når eg skal spille, og skal spille av en streng uten og holde i noe band liksom, hvordan skal eg stoppe den når eg tar neste grep liksom? Den ligger liksom og vibrerer og lager mye støy liksom Endret 18. november 2007 av Skogslik Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg fårslår at du kjøper deg en death metal pedal . Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå