Gå til innhold

ESX server på sata disker? (løst)

Gibos

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre IBM 206 med sata disker. Nå har jeg lyst til å kjøre med vmware sin ESX server i bunnen. Men jeg har bare sata disker i denne serveren. Har hørt at det kan finnes en måte å "lure" ESX til å kjøre på sata disker?

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en eldre IBM 206 med sata disker. Nå har jeg lyst til å kjøre med vmware sin ESX server i bunnen. Men jeg har bare sata disker i denne serveren. Har hørt at det kan finnes en måte å "lure" ESX til å kjøre på sata disker?

Kjøp en LSI SAS kontroller.. Der kjører du både SAS og SATA disker.. :) Se på listen til VMware over støttede kontrollere. Jeg kjører 1 stk SAS og 5 stk SATA på en av hostene mine (men bruker kun sentral lagring i praksis)

Lenke til kommentar

Hvis du har tid til å vente så er det annonsert at 3.5 kommer med støtte for lokal SATA. Hvilke kontrollere som vil bli støttet er forøvrig fortsatt uklart så det er likevel ingen garanti for at din kontroller vil fungere.

Lenke til kommentar

mange takk for svarene.

Hvordan opplever du ytelsen på sata diskene dine? Fungerer det greit uten mye problemer?

Jeg har det igrunn ikke så kjempetravelt, har satt inn noen scsi disker bare for å komme i gang, men ønsker jo å bruke sata diskene mine. Vet du om 3.5 er langt frem i tid? Kjøpe en kontroller kan jo være løsningen :D

Lenke til kommentar

Man kan bli blind når man leter etter noe. Utrolig nok hadde jeg løsningen rett foran meg på en minnepenn.

VMware ESX Server 3i kjører jo på SATA disker uten ekstra kontrollere eller annet ræl :D Eneste bakdelen er at man ikke får installert den, men må boote på usb pennen, i allefall vet ikke jeg noen annen måte akkurat nå (kan sikkert overføre filene til en liten disk partisjon)

Var i allefall godt å få ta i bruk alle GBene på sata diskene mine

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

ESX3i er ikke offisielt lansert enda, og hvis du ser litt nærmere på versjoner osv så vil du se at den er basert på esx 3.5. Lagringsytelsen på den 3i-versjonen som ble utlevert under VMworld er ikke spesielt kjapp siden den har debuginformasjon. Det finnes forøvrig builder med bedre ytelse for dem som er med i betaprogrammet.

Lenke til kommentar
ESX3i er ikke offisielt lansert enda, og hvis du ser litt nærmere på versjoner osv så vil du se at den er basert på esx 3.5. Lagringsytelsen på den 3i-versjonen som ble utlevert under VMworld er ikke spesielt kjapp siden den har debuginformasjon. Det finnes forøvrig builder med bedre ytelse for dem som er med i betaprogrammet.

Det har du helt rett i, den er i tillegg så ustabil som man kan forvente av et beta produkt (om man kan kalle det det) Men har man lite eller ikke noen scsi disker er den ok for testingen sin del. Personlig er jeg over på 3 igjen

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ESX 3.5 ble tilgjengelig i dag og støtten for SATA er ikke enorm. Det er kun kontrollere som er kombinert SAS/SATA-kontrollere som er supportert:

"

ESX Server 3.5 supports selected SATA devices connected to dual SAS/SATA controllers. This support is limited to ESX Server 3.5. It is not included with ESX Server 3.0.x.

The supported dual SAS/SATA controllers are:

- mptscsi_2xx (PCIE) ‐ LSI1078

- mptscsi_pcie ‐ LSI1068E (LSISAS3442E)

- mptscsi_pcix ‐ LSI1068 (SAS 5)

- aacraid_esx30 ‐ IBM serveraid 8k SAS controller

- cciss ‐ Smart Array P400/256 controller

"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...