Gå til innhold

Piggdekkavgift i Tromsø


Gromle

Anbefalte innlegg

Piggdekkavgift, hva i helvette er det? Har ikke Tromsø allerede høye tillegg på bensin pga faenskap de har funnet på?

 

Er ett tillegg på 80øre pr liter på drivstoff her ja. Og nå driver dem og planlegger rushtidsavgift på toppen av det hele. Hva med å først stable på beina ett kollektivtilbud som funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Piggdekkavgift, hva i helvette er det? Har ikke Tromsø allerede høye tillegg på bensin pga faenskap de har funnet på?

 

Er ett tillegg på 80øre pr liter på drivstoff her ja. Og nå driver dem og planlegger rushtidsavgift på toppen av det hele. Hva med å først stable på beina ett kollektivtilbud som funker?

 

 

Kanskje dem tenker likt med Bergen. Hvor det planlegges ny tunnel, og ved det rushtid avgift, dyrere parkeringer færre plasser, skrumpe inn på lokal kollektiven.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Piggdekkavgift, hva i helvette er det? Har ikke Tromsø allerede høye tillegg på bensin pga faenskap de har funnet på?

 

Er ett tillegg på 80øre pr liter på drivstoff her ja. Og nå driver dem og planlegger rushtidsavgift på toppen av det hele. Hva med å først stable på beina ett kollektivtilbud som funker?

 

Latterlig. Det er hele tiden snakk om at folk må reise mer miljøvennlig, men hva gjør de? De setter opp bussprisene for hvert årsskifte. Rushtidsavgift? Leste i avisen i dag om en miljøavgift som kan føre bensinprisene opp til 25 kr per liter. Tror jeg skal få meg jobb i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at prisen vil gå opp til 25kr per liter (selv om jeg generellt er veldig skeptisk til alle avgjørelser her til lands). Men skjer det har de laget en kriminell.

Rushtidavgift irriterer meg. Ja, det går an å innføre det, men hva med å erstatte det med noe annet istedet for å legge det oppe alle de eksisterende avgiftene. De som kjører mye i rushen sparer ingenting og får heller ikke de store utgiftene, mens de som ikke kjører i rushen sparer masse penger. Fjern årsavgift og gjør noe med den latterlige omregistreringsavgiften.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at prisen vil gå opp til 25kr per liter (selv om jeg generellt er veldig skeptisk til alle avgjørelser her til lands). Men skjer det har de laget en kriminell.

Rushtidavgift irriterer meg. Ja, det går an å innføre det, men hva med å erstatte det med noe annet istedet for å legge det oppe alle de eksisterende avgiftene. De som kjører mye i rushen sparer ingenting og får heller ikke de store utgiftene, mens de som ikke kjører i rushen sparer masse penger. Fjern årsavgift og gjør noe med den latterlige omregistreringsavgiften.

 

Det er allerede avgjort att 25,- literen er uakseptabelt, og vill ikke innføres.

 

Men det går opp 10øre i første omgang pr liter. Er snakk om 2 oppganger til. så når året er omme så spår jeg 50øre i total oppgang.

Lenke til kommentar
Fjern årsavgift og gjør noe med den latterlige omregistreringsavgiften.

 

Nettopp. Tror det vil være lettere å få aksept for en ny avgift dersom de samtidig reduserer en annen. Det er snakk om å gi og ta, ikke bare ta slik staten ofte gjør når det kommer til bilavgifter.

 

Problemet er at det er så dyrt å skaffe og eie bil, at når man først går til det skrittet å kjøpe seg bil, velger man selvsagt å bruke den også. Det er mange tilfeller der det er veldig greit, for å ikke si helt nødvendig å ha bil. Men også mange tilfeller der det ikke er nødvendig med bil, men man benytter den alikevel siden man først har kjøpt den.

 

Jeg er for en reduksjon i avgifter på kjøp/eie av bil og heller kanalisere dette over på bruk av bil. Men jeg ser at det vil skape utfordringer i områder der kollektivtilbudet er dårlig. Men det er forsåvidt en annen diskusjon.

 

Jeg ser behovet for en piggdekkavgift endel plasser, men har også problemer med å se at det ikke kan løses på andre måter. Hyppigere kosting er et alternativ. Mindre veisalting er et annet. Finne andre typer salt/sand som ikke er like problematisk i forhold til mengde veistøv som dannes.

 

Når det kommer til Tromsø er jeg motstander av en piggdekkavgift. Ikke fordi jeg selv vil bli rammet, jeg kjører piggfritt uten problemer og kommer til å fortsette med det, men fordi det virker på meg som om andre alternativer ikke er forsøkt. Det virker som om det eneste som er ønsket er avgifter som kan være med på å gi en ekstra inntekt til en kommunekasse som lekker.

 

I tillegg så er realiteten den at for at jeg skal kunne kjøre piggfritt sikkert, er jeg avhengig av at en annen kjører med piggdekk. Det vil i praksis si at 50% av bilistene må kjøre piggdekk for at de resterende 50% skal kunne kjøre piggfritt. At han med piggdekk skal betale for å gjøre at jeg skal kunne kjøre sikkert, er helt på trynet. Derfor bør det heller benyttes andre metoder for å få flere til å kjøre piggfritt. For eksempel billigere piggfrie dekk. Med andre ord, belønne de som velger å kjøre piggfritt, ikke straffe de som gjør det mulig å kjøre piggfritt.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
For avgift, en bil med piggdekk svever opp !hundre! ganger mere svevestøv enn en bil med piggfritt. Til samenligning vil et stort vogntog sveve opp 15 ganger mer en en personbil med piggfritt. 15*7= 105, det viø si at en personbil med piggdekk svever opp like mye som 7 store vogntog og like mye som 100 biler som har piggfritt! Det er mye det!

 

 

Tøys! Er jol like mye støv og slikt om våren når man må koste opp all strø sande de hiver ut om vinteren. Blir jo støv av det og. Hva med saltet da? Det ødelgger miljøet mer enn det man gjør med piggdekk. Bare vent til saltet komme ri grunnvannet da blir det andre boller. Svenske har jo sluttet med å salte.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Tromsø og har kjørt piggfritt i 12 år og legger bak med 20 000-25 000 km vært år. Kjører ikke 4 hjulstrekk heller. Jeg har ikke problemer med å stoppe når jeg skal heller ikke med å komme meg opp bratte bakker med eller uten is. Folk har det i hodet at pigger stikker ut og dette skal gi grep, faktumet er at for å få grep må det friksjon til.

Derfor er friksjons normene 0 på is og 8 på tør asfalt. Det er derfor det er glatt på is om det skulle være med eller uten pigger. Det er det som sitter mellom rattet og setet som avgjør om bilsen skal komme opp en bakke med is eller for den sak skyld stoppe ned en bakke med is, Det kalles vett! Noe altfor mange bilister ikke har.

Hvorfor skal man absolutt velge den brateste bakken å kjøre opp/ned når nabogata er flatere og mer sikker! Det går mange veier til Rom!

Har dere ikke prøvd piggfritt så hold kjæft intil dere har noe saklig å komme med.

Så vil jeg til slutt si at det finnes piggfrie dekk som overhode ikke er bygd for å kjøre på vinterføre med.

Kjøp annerkjente dekk. Be om å få kjenne på dem, jo mykere dem er i banen jo bedre friksjon skaper dem.

Jeg er imot avgift men dem kunne heller ha belønnet dem som kjører piggfritt.

 

Oslo har bomring likevel må dem betale piggavgift. Denne avgiften som er i drivstoff prisen i Tromsø er en annen vri av bomavgift og den er i utgangspunkte billigere enn en bomring. Har overhode ikke noe med piggavgift å gjøre. Den skal brukes til å bygge gang/sykkel vei og bilvei. Nå får vi ny gang og sykkelvei fra langnes til hamna. Vi har fått en ny langnes tunnel. Nye gatelys div plasser osv!

Lenke til kommentar

Du glemmer en viktig ting.

I Trondheim by er piggfrianndelen rundt 80%, noe som gir blankpolerte veier så snart snøen har lagt seg fordi det er så få igjen som river opp isen slik at den blir ruglete.

Det er nemlig det som gjør at figgfridekk fungerer så bra som det gjør oppe i nord.

Når piggfrianndelen øker blir det glattere for alle.

For å si det enkelt, piggdekk river opp isen mens piggfri polerer den, og hva tror du er glattest, polert eller ruglete is?

Lenke til kommentar
Du glemmer en viktig ting.

I Trondheim by er piggfrianndelen rundt 80%, noe som gir blankpolerte veier så snart snøen har lagt seg fordi det er så få igjen som river opp isen slik at den blir ruglete.

Det er nemlig det som gjør at figgfridekk fungerer så bra som det gjør oppe i nord.

Når piggfrianndelen øker blir det glattere for alle.

For å si det enkelt, piggdekk river opp isen mens piggfri polerer den, og hva tror du er glattest, polert eller ruglete is?

Den isen som skaper minst friksjon. Best friksjon skapes når det er minst luft mellom kontaktflatene.

Lenke til kommentar
Altså ut fra den konklusjonen er våt is det som gir best grep?

 

Jaså, er isen blitt våt nå?

 

Hvorfor lurer du på alt dette? Utfra det som leses mellom linjene dine er du en sånn som bare har hørt hvordan greper er på forskjellige fører av andre. Sansynglivis noen som også kjører som en idiot og ikke tenker på farene som lurer i trafikken!

Selv lært er selv erfart. Tenk på det du!

Lenke til kommentar

Ja jeg tenker på det hver dag når jeg kjører rundt på piggfri på firmabilen og irriterer meg grønn over hvor glatt isen plutselig blei, og jeg kjører piggdekk privat.

Og ja det hjelper godt å ta til seg hva andre mere kompetente mennesker skriver om emnet en å forsøke å finne opp kruttet på nytt.

 

Årsaken til jeg spør om våt is gir best grep er jo fordi da er det ingen luft mellom kontaktflatene.

Lenke til kommentar

Dette med svevestøv er gjeldene når føret primært er bar asfalt med kun perioder hvor asfalten er dekket av snø eller is. Når asfalten er bar får man dårligere grep med pigger enn uten. Prinsippet for veigrep med piggfiredekk er at det skapes et sug mellom dekket og isen/snøen. Det er derfor gamle, piggfire dekk fungerer adskillig dårligere enn nye (dekke blir kaske mye hardere i løpet av få år, noe som skaper dårligere sug). Så, så sant man ikke kjører mer på snødekte veier enn bare veier har man bedre utstyr med nye (max 3 sesonger) piggfrie dekk enn med pigger.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

vil bare si at det mange i tromsø som bør/burde kjøre piggfritt ,har jobbet i tromsø i 2 år nå ,så har ikke hatt noen problemer m piggfritt, kjører både i by og utpå landet! har tohjulstrekk, btw de burde heller belønne d som kjører pigfritt enn å bøtelegge de som kjører piggdekk !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...