Gå til innhold

Piggdekkavgift i Tromsø

Gromle

Anbefalte innlegg

Latterlig avgift, rett og slett. Bor man nord for polarsirkelen, så må man ta konsekvensene av det også. Dessuten, sjefen min på en dekkbutikk kjører piggdekk, Martin Schanche kjører piggdekk. Folk bruker piggdekk der det er behov for det, og da er det latterlig at man skal straffes for det. Men som vi vet, alle problemer kan løses ved avgifter. :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hahahaha, "Årsaken er at det er stedvis svært glatt og vanskelige kjøreforhold".

Og de vil straffe folk som kjører med piggdekk når vegvesenet selv sier at det er for glatt for piggfrie dekk? Kanskje det er en konspirasjon om få alle til å ta bussen, ikke at den klarer å komme seg opp de fleste bakkene når det er glatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Løsningen kan jo være å kjøre med sommerdekk. Absurd? ja. Men det er faktisk ikke ulovlig som de aller fleste tror, å kjøre med sommerdekk om vinteren. Man får kun bot for å kjøre med piggdekk dersom man ikke har betalt piggdekkavgift. Å kjøre med sommerdekk om vinteren, se det - det er HELT greit.

Tror du meg ikke, ta en telefon til ditt lokale lensmannskontor slik jeg gjorde.

Forøvrig er det ikke avgift å kjøre med kjetting. Som jo rasper opp bortimot 10 kilo asfalt på en 10 mils strekning. (satt på spissen) Så for å unngå avgift, og slippe og kjøpre nye piggfrie dersom man ikke har råd, kan man helt fint kjøre med sommerdekk, og evt legge på hurtigkjetting dersom man skulle trenge det. Lovlig, og billigst.

Trafikksikkert? neppe.

Men hvem påstår at disse avgiftene egentlig har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre? Det er det jo helt tydelig at det ikke gjør.

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Nei, at man skal kjøre etter forholdene. Så kjører du bare sakte nok, så er det greit. Skulle du skli inn i noen og kollidere, får du nok skylden, men i utgangspunktet, sålenge du klarer å tilpasse kjøringen etter grepet, så er det ikke ulovlig.

Men kolliderer du, ja så kjørte du jo ikke etter forholdene, ergo, det er din skyld. <Men dette gjelder jo uansett hvem dekk man har.

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Piggdekkavgiften er kjip. Jeg kjøpte meg bil med kliss nye piggdekk på. Jeg kunne ha levert inn ypperlige dekk og fått 800kr og spart 1200 i avgift, men da ville jeg likevel gått i tap når jeg skulle kjøpt nye piggfrie. Så jeg beholdt piggdekkene og punget ut de sure pengene.

Var så vidt jeg kom meg hjem en gang grunnet glatt føre. Kjører bakhjulsdrift med ganske lett bak. Hadde sikkert ikke kommet meg opp bakkene med piggfritt.

Lenke til kommentar
Løsningen kan jo være å kjøre med sommerdekk. Absurd? ja. Men det er faktisk ikke ulovlig som de aller fleste tror, å kjøre med sommerdekk om vinteren. Man får kun bot for å kjøre med piggdekk dersom man ikke har betalt piggdekkavgift. Å kjøre med sommerdekk om vinteren, se det - det er HELT greit.

Tror du meg ikke, ta en telefon til ditt lokale lensmannskontor slik jeg gjorde.

Seriøst?? Hvorfor bøtelegges man da om man bli stoppet med sommerdekk når det er snø på veien?

Lenke til kommentar

fra vegvesenets sider;

"Forskriften sier også at kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende."

Dvs, dersom føret tilsier det, kan man bruke sommerdekk om vinteren. Om man kun kjører feks i Oslo sentrum, og lar bilen stå de få dagene gatene er dekket av snø, ja, så er det greit med sommerdekk. Dessuten kan man jo legge på kjetting om det skulle trenges. Sommerdekk i seg selv om vinteren er ikke bøtegrunn.

Videre står det;

"Det er følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker."

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=10...p;c=SVVartikkel

Lenke til kommentar

Rulla rundt? Jøss... kjørte fjor vinter selv i Trondheim med sommerdekk, men nå skal det sies at jeg brukte ikke bilen til jobb eller skole, bare en gang iblandt for litt stor shopping osv. Så var ikke avhengig av den, og det var jo også enkelte perioder den stod ubrukt i vente på bedre føre.

Hadde jo bra piggdekk til den, men den pigg avgiften ble litt for mye for meg for de 2 dieseltankene jeg fylte i 2007.

Det jeg synes er litt teit med disse avgiftene er at det fremmer mindre sikkerhet. En person som kjøper en eldre bruktbil, småbarnsfamilie/ stuudent el lignende, finner det ofte for dyrt å kjøpe nye piggfrie dekk i forhold til verdien /gjenlevende levetid igjen på bilen, og særlig dersom den kommer med gode piggdekk. Så, om avgiften er for stor i forhold til hva man kan betale, blir det altså sommerdekk.

Er jo igrunn økt døds risiko for fotgjengere som er resultatet.

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...