Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Honda FCX Clarity


Fritz0r

Anbefalte innlegg

Honda har sluppet den store, kanksje største bomben på årets LA Auto Show.

 

Honda FCX Clarity:

 

 

Hvorfor sier du?

 

Enkelt, dette er en brensel celle bil, dvs ingen bensin motor, drivstoffet er hydrogen, og utslippet er rent vann.

 

Rekkevidde: 68mpg og kan reise 270 miles. (Oversett noen til KM stand så skal jeg legge det med).

 

Bilen er spekket med ny teknologi, inkludert nye Lithium-Ion batterier som er 40% lettere og 50% mindre sammenlignet med de i den foregående modellen av FCX.

 

Hydrogen tanken er på 5,000-psi, og er 10% større en den gammle utgaven.

Brensel sellene Honda V Flow Fuel Cell Platform er 65% mindre i den gammle utgaven, og de får ut 100kW med strøm fra denne nye mot 65kW i den gammle..

 

Bilen kan leases i USA for $600 som inkluderer vedlikehold og kolisjons forsikkring, dessverre ingen salgs pris tilgjengelig i skrivende stund.

 

Bilen ser heller ikke så værst ut faktisk, Go Honda !!

 

**

Oppdatering 16.06.2008

Da er bilen godkjent for salg i USA.

Bilen er Hydrogen drevet, noe som betyr rent vann som utslipp.

MEN, foreløpig er det en laber produksjon av bilen, ett parr dusin i løpet av året i år, og opp mot 200 biler er estimert til neste år, men dette kan forrandre seg om etterspørselen er tilstedet.

 

fast specs:

Drivstoff: Hydrogen tank a 57 liter, 4.1 kg @ 5000psi

Rekkevidde: 280 miles [450 km]

Motorkraft: 100kW

 

Honda FCX Clarity

la_auto_show_honda_fcx_clarity_image001.jpg

img_5786.jpg

img_5645.jpg

 

Kilde, Press release og flere bilder:

http://www.thetorquereport.com/2007/11/la_...eveals_the.html

 

**

Kilde for oppdatering 16.06.2008

http://www.worldcarfans.com/9080616.010/pa...oduction-begins

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konseptbilen fra to år tilbake var langt stiligere:

95592.jpg

 

Og brenselcellebil, hva er det egentlig, jo det er egentlig en helt ordinær elbil med en litt uvant strømkilde:

Brenselceller en stabel osmotiske membraner som danner elektrisk strøm når små hydrogenatomer passerer gjennom membranet og binder seg med oksygen fra lufta på den andre siden. En brencelcelle er altså et slags aktivt batteri som ikke lagrer strøm, men som lager strøm når man tilfører hydrogen fra bilens medbrakte tank. Brenselceller ble opprinnelig utviklet for bl.a Apollo-ferdene, der de allerede hadde hydrogendrivstoff ombord, og medbrakte batterier var en unødvendig tung strømkilde. Restproduktet fra brencelcellene er helt rent vann. Drikkbart.

 

hondafcxclarity6eo7.jpg

 

Den elektriske strømmen fra brenselcellene brukes i elmotorer som driver hjulene. En brenselcellebil er altså egentlig en vanlig summende elbil med en anderledes strømkilde. Tidligere var et av de store problemene med brenselceller at de frøs tette ved kuldegrader, men Honda påstår at de har løst dette problemet (Japan er et vinterland omtrent som Norge).

 

Det siste gjenværende problemet (i bilen) er hvor lite hydrogen man kan fylle i tanken i gangen, hydrogen er jo en svært lett gass (den aller letteste) ved normale temperaturer. Så tankene er enten trykktanker, termostanker (hydrogen blir flytende ved ?253°C) eller hydrogen pakkes tett sammen med såkalt metallhybridpulver.

 

Tankene må også kollisjonssikres, men dette er mer psykologi enn et reelt problem. De fleste har nemlig fått med seg at hvis man blander hydrogen og oksygen i et bestemt forhold, så dannes det såkalt knallgass, som eksploderer ved den minste gnist. Faren for at det skal dannes knallgass i en kollisjonsituasjon er imidlertid minimal, for går det hull på tanken så vil hydrogenet lekke rett opp i en tynn stråle og forsvinne før det rekker å danne seg knallgass ved bakkenivå.

 

Sånn sett er bensin betydelig farligere ved kollisjoner, for bensinen renner utover bakken under og rundt bilen og kan føre til farlige bensinbranner.

 

Et siste problem som ikke går på bilen er at hydrogengass ikke finnes som en naturlig ressurs, gassen må framstilles, f.eks ved å spalte vann ved hjelp av elektrolyse. Da sender man elektrisk strøm gjennom vannet og det dannes oksygen ved den ene polen og hydrogen ved den andre. Det går imidlertid med mere elektrisk energi for å spalte vannet enn det finnes i hydrogenet man får ut, så hydrogen regnes ikke som en energikilde, bare en energibærer.

kilde: http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?p=49658#49658
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...