Gjest Slettet+142 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Jeg tror hin er ordet når det gjelder begge kjønn. Husker dessverre ikke hvor jeg så dette eller om det er helt riktig, så kan ikke referere til noe sted.. Edit: Joda, jeg husker det visst, det var Wikipedia Endret 2. desember 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Som personlig pronomen som referer til hankjønnsord? På bokmål? Jeg har en bil. Den er blå. Har jeg forstått deg korrekt om du mener at man her også kan skrive "Han er blå"? Nei du har ikke forstått meg korrekt. En bil er ikke en person. Jeg sa vi kan bruke "han" om "enperson" F.eks. Jeg kjenner en person. Han er grei. Personen kan altså være både en jente og gutt Lenke til kommentar
Thend Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Aha. Jeg trodde du mente at han kunne brukes om en person. Men om man følger argumentet ditt så skal man også kunne si: Jeg kjenner en person. Hun er grei. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Egentlig mente jeg at vi kun kunne bruke "han" når vi snakker om "en person" siden det er ett hannkjønnsord. Men nå ble jeg litt usikker.. Det høres ut som det an å si: "Jeg kjenner en person, hun er grei." Men ut i fra de gramatiske reglene jeg har lært, så burde jo "Jeg kjenner en person, han er grei" være det riktige. Siden "han" i dette tilfellet er "personen" som er ett hannkjønnsord som sagt. Men jeg skal ikke påstå noe helt sikkert her... Lenke til kommentar
Thend Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Da kommer du tilbake til mitt forrige poeng. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det med å skrive "den?" "Jeg kjenner en person, den er grei." Det går jo ikke Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Du seier vel ikkje "Han er grei" når det er snakk om ei dame/jente? Greit nok at "person" er eit hannkjønnsord, men når det er snakk om nokon så brukar iallefall eg alltid han/ho. Edit: Kvifor er det eit poeng å snakke om ein "person" i staden for den faktiske personen? Endret 3. desember 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Poenget er at viss vi ikke vet hva personen er. Slik som for eksempel en person her på forumet, så vet vi ikke om han er en jente eller gutt. Derfor snakker vi om personen, som kan være både gutt og jente. Endret 3. desember 2007 av Schnell Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Har jo også "vedkommende" da... "Jeg kjenner en person, vedkommende er grei." Men blir ganske tungvindt å både skrive og lese. h*n (evnt. hin) er vel det beste, h*n burde funke som forumslang. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 "H*n" er en nymoderne form å skrive istedenfor "han/hun". Stammer ifra sms-generasjonen som ble født på 1990-tallet. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 H*n er en uvane. Forferdelig ting å skrive, et tappert forsøk på å være politisk korrekt og effektiv samtidig - noe som er umulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Og derfor burde man vel egentrlig skrive hin istedenfor h*n? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg ser ikke poenget i å slå sammen et ord for "han/hun" med et ord for "han&hun", som er slik jeg tolker Pirelli Benestads bruk av ordet. Tanken er dog god, det hadde ikke skadet med et kjønnsnøytralt ord der (selv bruker jeg "han" med mindre jeg er sikker på at det er en "hun") som kan brukes i stedet for "han/hun". Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Som personlig pronomen som referer til hankjønnsord? På bokmål? Jeg har en bil. Den er blå. Har jeg forstått deg korrekt om du mener at man her også kan skrive "Han er blå"? For meg blir det der helt feil, men når man snakker om båter brukes "hun" ofte da. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Bruker noen gang "vedkommende" når jeg vil anonymisere en person eller ikke vet om det er innover eller utovergang på H*n (see?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå