Gå til innhold

Hvorfor skrive H*n istedet for Han?

iNeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som personlig pronomen som referer til hankjønnsord? På bokmål?

Jeg har en bil. Den er blå.

Har jeg forstått deg korrekt om du mener at man her også kan skrive "Han er blå"?

Nei du har ikke forstått meg korrekt. En bil er ikke en person. Jeg sa vi kan bruke "han" om "enperson"

F.eks. Jeg kjenner en person. Han er grei. Personen kan altså være både en jente og gutt

Lenke til kommentar

Egentlig mente jeg at vi kun kunne bruke "han" når vi snakker om "en person" siden det er ett hannkjønnsord. Men nå ble jeg litt usikker..

Det høres ut som det an å si: "Jeg kjenner en person, hun er grei."

Men ut i fra de gramatiske reglene jeg har lært, så burde jo "Jeg kjenner en person, han er grei" være det riktige. Siden "han" i dette tilfellet er "personen" som er ett hannkjønnsord som sagt. Men jeg skal ikke påstå noe helt sikkert her...

Lenke til kommentar

Du seier vel ikkje "Han er grei" når det er snakk om ei dame/jente?

Greit nok at "person" er eit hannkjønnsord, men når det er snakk om nokon så brukar iallefall eg alltid han/ho.

Edit: Kvifor er det eit poeng å snakke om ein "person" i staden for den faktiske personen?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Poenget er at viss vi ikke vet hva personen er. Slik som for eksempel en person her på forumet, så vet vi ikke om han er en jente eller gutt. Derfor snakker vi om personen, som kan være både gutt og jente.

Endret av Schnell
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget i å slå sammen et ord for "han/hun" med et ord for "han&hun", som er slik jeg tolker Pirelli Benestads bruk av ordet. Tanken er dog god, det hadde ikke skadet med et kjønnsnøytralt ord der (selv bruker jeg "han" med mindre jeg er sikker på at det er en "hun") som kan brukes i stedet for "han/hun".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...