Gå til innhold

Hvorfor skrive H*n istedet for Han?

iNeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd at noen skriver H*n istedenfor Gud.

... meeen siden majusklene dine sikkert bare er en lei uvane og du slett ikke mener å skrive om Ham, er svaret mitt at jeg ikke aner hvorfor, ettersom vi allerede har velfungerende nøytrale ord, som vedkommende, personen, osv.

Lenke til kommentar

I skolestiler bruker jeg "han" om kjønnet er uvisst, eller om jeg skal lage et eksempel med en tenkt person. Det blir så tungvint å måtte skrive han/hun og hans/hennes evnt. "personen", særlig om det blir brukt hyppig. Jeg foretrekker flyt i språket fremfor å være kjønnsnøytral. Skulle gjerne kommet med et eksempel der både han/hun og hans/hennes inngår, bare for å vise hvor tungvint det kan bli, men det jeg prøvde å lage ble ikke veldig realistisk. Kunne sikkert funnet et om jeg leste igjennom stilene.

I stedet for "han" kunne jeg jo brukt "hun" men jeg gidder ikke uttrykke meg så uforskammet likestillende :p

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Ja der har du et poeng, ser nå at du påpekte det lengre oppe. For å ta et annet scenario; I forumet brukes "han/hun" ofte til å peke tilbake på en person i forumet, f.eks trådstarter. Om kjønnet på trådstarter ikke kommer fram, ville dere gått ut ifra trådstarter som et hannkjønnsord og skrevet "han", eller ville dere skrevet "han/hun" evnt. "h*n"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...