iNeo Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Topic sier det meste, ønsker et svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Fordi da kan det bety på både han og hun Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Fordi da kan det bety på både han og hun Ahh, ofc. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Kan haun brukes i stedet for, eller er det ment for transer? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Vil tippe de fleste bruker "det" om transer x) Okei, spøk til sides h*n er ikke han, det er han/hun. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Okei, spøk til sides h*n er ikke han, det er han/hun. Er enig her, men det er vel nettopp derfor man sier h*n, for å slippe å måtte sette han før hun eller omvendt. Det kan jo noen ta litt ille opp. Edit: Avslutte quote-tagger med url funker ikke så godt bestandig.. Endret 28. november 2007 av steffenz Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Har aldri opplevd at noen skriver H*n istedenfor Gud. ... meeen siden majusklene dine sikkert bare er en lei uvane og du slett ikke mener å skrive om Ham, er svaret mitt at jeg ikke aner hvorfor, ettersom vi allerede har velfungerende nøytrale ord, som vedkommende, personen, osv. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Fordi det går fortere å skrive h*n enn han/hun eller annet. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Bruker å skrive h*n, men jeg prøver å unngå å lage setninger som gjør at jeg må bruke det "ordet". Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Fordi da kan det bety på både han og hun Ahh, ofc. Hva betyr det? of course? Lenke til kommentar
lubo.carson Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Tipper det blir "Of-fucking-course" Endret 28. november 2007 av nirvana1 Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 "Han" er en fellesbetegnelse for både han og hun, siden "han", ofte er en "en person", altså hannkjønn. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg bruker h*n når jeg ikke vet om det er snakk om en mann eller dame ;-) Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) I skolestiler bruker jeg "han" om kjønnet er uvisst, eller om jeg skal lage et eksempel med en tenkt person. Det blir så tungvint å måtte skrive han/hun og hans/hennes evnt. "personen", særlig om det blir brukt hyppig. Jeg foretrekker flyt i språket fremfor å være kjønnsnøytral. Skulle gjerne kommet med et eksempel der både han/hun og hans/hennes inngår, bare for å vise hvor tungvint det kan bli, men det jeg prøvde å lage ble ikke veldig realistisk. Kunne sikkert funnet et om jeg leste igjennom stilene. I stedet for "han" kunne jeg jo brukt "hun" men jeg gidder ikke uttrykke meg så uforskammet likestillende Endret 2. desember 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 JEg tror ikke det ville vert korrekt å bruke "hun". Det er jo personen som er "han" i dette tilfelle, og personen er jo ett hannkjønnsord Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ja der har du et poeng, ser nå at du påpekte det lengre oppe. For å ta et annet scenario; I forumet brukes "han/hun" ofte til å peke tilbake på en person i forumet, f.eks trådstarter. Om kjønnet på trådstarter ikke kommer fram, ville dere gått ut ifra trådstarter som et hannkjønnsord og skrevet "han", eller ville dere skrevet "han/hun" evnt. "h*n"? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 JEg tror ikke det ville vert korrekt å bruke "hun". Det er jo personen som er "han" i dette tilfelle, og personen er jo ett hannkjønnsord I så fall skal du bruke "den" og ikke han. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 JEg tror ikke det ville vert korrekt å bruke "hun". Det er jo personen som er "han" i dette tilfelle, og personen er jo ett hannkjønnsord I så fall skal du bruke "den" og ikke han. En kan skrive han også Lenke til kommentar
Thend Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Som personlig pronomen som referer til hankjønnsord? På bokmål? Jeg har en bil. Den er blå. Har jeg forstått deg korrekt om du mener at man her også kan skrive "Han er blå"? Endret 2. desember 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå