Gå til innhold

Skal kjøpe ny el gitar. Hvilke jeg bør se på?

matten00b

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå spilt gitar i ca 1 1/2 år(ca 1 år på akkustisk). Har for tiden en Morgan strat kopi, men ønsker å kjøpe meg en ny gitar. Er villig til å legge opp mot en 15000 i gitaren, hvis gitaren virkelig er verd det, og kommer også til å kjøpe meg en ny gitar (ønsker merksnodig nok å lage den første ripen selv). Liker veldig godt formen på Les Paul, men spillbarheten/spillegleden er det desidert viktigste. Spiller for tiden mest Black Sabbath, AC/DC, Led Zeppelin, etc inspirert musikk. Det er også en fordel om gitaren er lettspilt for en med litt korte fingre. Har du noen forslag til hvilken gitar jeg bør prøve? (Hvis det skulle ha noe å si bruker jeg for tiden en Line6 pod x3 av hensyn til naboene, men vi skal ikke se bort i fra at det kommer en røramp i hus innen rimelig tid).

Endret av Suspended
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde sette av en time eller to til å lese gjennom denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=391636

Ellers er forslagene til Kim gode, men i den prisklassen er det så mye god kvalitet å velge mellom at du bør prøve så mye som mulig selv. Skal du feks ha tremolo? Liker du stratlyden fra Morgan? PRS er for mange et veldig godt kompromiss mellom strat og LesPaul, men her er det også store forskjeller. 15 store kan gi deg et bra custombygg, og hadde jeg hatt et oppegående verksted kunne jeg ha tilbydt deg gode saker for den prisen, men selvsagt begrenset ut fra treverk og finish.

Kanskje du skal investere i to gitarer? En god Strat og en feit LP? 15 store gir gode muligheter!

Korte fingre - LP har tradisjonelt en kortere scale enn strat/tele, men det er mye annet som spiller inn når det gjelder spillbarhet for oss med knakkpølser. Halsprofil, fingerbrett-radius, strengetykkelse, action etc etc.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar og har såvidt begynnt å lese posten du linker til Tumbleweed :thumbup:

Både en Les Paul, og en Stratocaster hadde absolutt vært en mulighet. Når det gjelder lyd holder jeg nok en liten knapp på LP, men liker også Stratocaster ganske godt. Trenger forsåvidt ikke tremolo, men det spiller egentlig ikke noen rolle for meg om det er tremolo på, sålenge det ikke er noe billiggreier som ikke mister stemmingen med en gang du bruker whammyen.

Er det bare utseendemessig det er forskjell på Les Paul Studio og Standard, eller det lydmessig stor forskjell?

Har dessverre ikke prøvd Epiphone sin Les Paul Standard, men er det såpass stor forskjell på den og Gibson sin at det er verd og spare opp et par tusen ekstra og slå til med en Standard? (Innser nok at den eneste som kan svare på det siste spørsmålet er meg selv).

Blir nok en tur inn til den lokale gitarsjappa en av de kommende dagene for å prøve litt forskjellige gitarer :yes:

Lenke til kommentar

Høres ut som du trenger gitar med humbuckere, i forhold til de banda du nevner :)

Les Paul er jo helt supert, ellers er jo sg'ene kule, vet ikke forskjell på hals på sg og les paul, men min er hvertfall veldig lettspilt. (har litt korte fingre hehe)

Angus young i ACDC bruker SG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...