googlerian Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Samtrafikk punk for internett forklarer meg ingenting. Er det noen her som kan forklare meg litt spesifikk om hva nix omhandler? Jeg er helt blank på dette området. Fra før av trodde jeg at man kun trengte å sette opp en isp tilknyttet nix 2 punktet, for å tilby sine brukere internett tilkobling ved routing. Men, her har jeg tydeligvis misforsått det mest elementære. Selv om jeg har gått igjennom nix uio.nos`internettsider og lest de informasjoner som er på deres internettsider, er jeg fortsatt på utkikk etter et helhetlig og enkelt svar på mitt spørsmål. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 NIX er en forkortelse for Norwegian Internet eXchange. Det er internett-backbonet i Norge. Det blir administrert fra UiO. Hvis jeg har forstått riktig må man innom NIX for å komme ut av Norge, men man kan gå innom en annen ISP, ikke direkte til NIX. Please correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
knut Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 NIX punktene (nix 1 og 2 i oslo) kobler de forskjellige norske ISP'ene sammen. Det har i teorien ingenting med utenlandet å gjøre, men trafikken kan gå via NIX hvis f.eks. du har telenor internett og skal til sverige. Da kan det gå via flere forskjellige ISP'er. Men for å få et punkt på nix må du inngå samarbeid med disse ISP'ene for at du skal få lov til å koble sammen på NIX. Hvis du da kun har privatkunder og heller ingen serverhousing vil jeg ikke tro at de størrre er noe særlig interresert i å inngå en avtale. For å få tilgang til NIX må du også ha tilgang til en utenlandslinje som iogforseg koster betydlig mer enn NIX tilkoblingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå