XDamage Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hei, jeg og noen kompiser tenker å sette opp en privat side hvor vi enkelt kan holde hverandre oppdatert på hva som skjer i gjengen, ettersom vi er studenter som er spredt over hele landet og verden for tiden. Jeg har fått i oppgave å sette opp denne siden, og trenger litt hjelp. Det begynner og bli noen år siden jeg skrev nettsider med ren html-koding. Jeg liker stilen på denne siden veldig godt, helt minimalistisk: http://www.student.uit.no/ Har lyst til å lage en side som ser akkurat slik ut, med våre egne lenker og bilder etc. Problemet er at denne siden er laget med AngelineCMS Lite 0.4.1, et open source linux basert CMS. Så spørsmålet mitt er, finnes det noe windows xp basert CMS jeg kan bruke til å lage nøyaktig en slik side? Er nesten fristet til å legge inn linux på en egen partisjon på disken, bare for å bruke det programmet, hehe. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Du trenger ikke linux. Du må ha et webhotel med PHP 5.2.0, Apache og MYSQL, SQLite eller PostgreSQL. Lenke til kommentar
gather Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Et CMS er i svært få tilfeller OSavhengig. Så lenge du klarer å sette opp en webserver og evt en databaseserver som funker kan du i utgangspunktet bruke hvilken som helst slags plattform. OG det er slettes ikke nødvendig med et webhotell. Det kan dog være en fordel, men ikke en nødvendighet. Det går fint ann å sette opp en webserver på egen makskin. Problemet er at du da må ha maskinen stående på hele tiden og ha en nogenlunde stabil internettlink, ellers vil sidene bli ustabile. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jeg tror du har misforstått litt. Du bruker ikke et CMS til å _lage_ siden. CMS'et _er_ siden. Du legger CMS'et på webhosten din så bruker du administrasjonssidene til CMS'et til å legge inn nyheter, og annen data. -C- Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 OG det er slettes ikke nødvendig med et webhotell. Det kan dog være en fordel, men ikke en nødvendighet. Det går fint ann å sette opp en webserver på egen makskin. Problemet er at du da må ha maskinen stående på hele tiden og ha en nogenlunde stabil internettlink, ellers vil sidene bli ustabile. Selvsagt ikke. Men for en glad amatør så er det 100 ganger enklere og tryggere med et godt webhotel enn å sette opp sin egen webserver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå