Lefse Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Når jeg skrudde opp gipsplater på jobb i dag, så kom jeg til å fundere på hvordan det hadde blitt med ei basskasse lagd med gipsplater. Tenkte å lage ei ramme å skrudd platene på da. Gipsplater er jo ganske "døde", så ville tro det ble lite resonanser, og legger jeg de dobbelt, så skulle det bli sterkt nok. Noen som har noen formeninger om dette? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvis du lager en kasse i spon eller mdf, og bruker gips inni, så kan det bli bra, men å lage kasse i kunn gips, det blir heller dårlig tror jeg.... men kanskje med 4-5 lag gips... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Nå tenkte jeg å prøve med en ren gipskasse, bare for å prøve det ut, kommer neppe til å bli ei brukskasse. Jeg er rett og slett bare nysgjerrig på hvordan lyden blir. Måtte nok avstivet platene på midten også. Endret 17. november 2007 av Lefse Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 tror dette ender med mye kritt på suben Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 en kan vel tenke slik, at hadde gips vært bedre enn mdf, så hadde de nok produsert subkasser i gips. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Sant det, blir ei himla tung kasse også da. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Sant det, blir ei himla tung kasse også da. hva med spon/mdf ytre og gips inni? eller forsvinner hele poenget da? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Ja, dette er som sagt et eksperiment for å teste de akustiske egenskapene til gips. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Gips er et godt materiale å bygge kasse i. Vanskelig, men bra. Det er dødt og gir lite vibrasjoner da egenresonnansen til gips er ganske høy. Høyere enn bassfrekvensene. Får du det til blir det nok bra. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Hvis jeg avstiver det godt, så kan det kanskje bli bra. Tenkte å lage en ramme av lekter eller lignende og skru platene på den. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvis jeg avstiver det godt, så kan det kanskje bli bra. Tenkte å lage en ramme av lekter eller lignende og skru platene på den. Tja, moro å prøve, sjøl om jeg tror det går ganske dårlig, og uansett må du kanskje satse på å lage en front av spon, mdf eller noe sånn, spørs vel om gipsen er god nok til å holde en bra sub. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Lager jo en ramme til å feste subben i på baksiden av baffelen. Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Gips kaster seg med en gang det blir fuktig dersom det har fritt rom. Det kaster seg ikke på bad pga det ligger liknt inntil veggen. og det ikke henger en sub i den. Bruk MDF. Får du tak i tykk nok gips plate? 18mm. Trur ikke du ville ha merket forskjell på mdf og gips dersom du fikk det til. Bruk mdf, eller glassfiber dersom du vil forme kassen litt mer. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 MDF er ikke aktuelt, fordi det er ikke gips, poengent er jo å teste hvordan en kasse lagd med bare gipsplater blir. Hadde tenkt å legge dobbelt lag med 12,5 mm gips. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 MDF er ikke aktuelt, fordi det er ikke gips, poengent er jo å teste hvordan en kasse lagd med bare gipsplater blir. Hadde tenkt å legge dobbelt lag med 12,5 mm gips. Cluet er jo at du må jo ha noe annet enn gips å feste subben i, den vil jo ikke sitte godt nok fast i bare gipsen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Har skrivd over at jeg skal lage en ramme til å feste platene på. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Har skrivd over at jeg skal lage en ramme til å feste platene på. Og hva skal du lage ramma av til subben da? kan jo like gjerne bruke MDF lissom... Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 GIPS SUGER! Funker ikke. Du må ha så mye MDF/Spon til å få det til å funke at mister noen form for egenskaper du ville teste. Om du vil bruke tid på det, gjerne for meg! Du må ha rammen som du snakker om. så må rammen festes med MDF/spon til en høytalerring. osv... Lenke til kommentar
vnellevb Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 har dere store prblem med å forstå hva han vil?? han skal jo bare teste hvordan det blir å lage en sub-kasse i gips, problemene med å feste subben må han jo ordne selv!! Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 han spurte om formeninger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå