albions Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 PSUen min har nå pepet med ein høyfrekvent lyd i ca 1 år. Samtidig har skjermkortet mit begynt å få mange artifacts. Kan det ha noen samenheng med pipelydene fra PSUen min. Kan spenningene bli forandret på noe vis ? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 pipelyd kommer av forskjellige greier. Hvis det er flere regulerte kanaler kan det være at pulsviddemoduleringen lager interferens og dermed hørbare lyder. Mer sannsynlig er det at en kondensator har røket, eller at krystallen er røket. Det er absolutt ikke bra uansett, og jeg ville nok byttet strømforsyning rimelig kjapt ja. Feil på PSU kan fort bli dyrt! Lenke til kommentar
albions Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 pipelyd kommer av forskjellige greier. Hvis det er flere regulerte kanaler kan det være at pulsviddemoduleringen lager interferens og dermed hørbare lyder. Mer sannsynlig er det at en kondensator har røket, eller at krystallen er røket. Det er absolutt ikke bra uansett, og jeg ville nok byttet strømforsyning rimelig kjapt ja. Feil på PSU kan fort bli dyrt! Saken er den at eg har kjøpt meg eit nytt skjermkort eg vill få prøvd. Men eg våger ikkje å putte det inn enda pga strømforsyninga Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det er mange tråder her om pipelyder. Det kan sikkert også hende at det kommer ved defekter, men ser ingen grunn til å tro at det er noe problem med en PSU som har pepet i ett år! Da er det nok bare de vanlige spoleresonnansene. Kan bare trekke litt på smilebåndet over det om kondensator og "krystallen er røket". Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det er mange tråder her om pipelyder. Det kan sikkert også hende at det kommer ved defekter, men ser ingen grunn til å tro at det er noe problem med en PSU som har pepet i ett år! Da er det nok bare de vanlige spoleresonnansene.Kan bare trekke litt på smilebåndet over det om kondensator og "krystallen er røket". skal ikkje utelukke glatte kondensatoren. da vil du få rippel og dette lager pipe lyd. men burde ikke skade noe sånn umiddelbart. men du kan oppleve at HDDene dine lager pipe lyd. har selv opplevd dette. målte spenningen med scope og sjekket rippel på PSUen. og skiftet PSU og pipelyden forsvant fra disken, (pipelyden forsvant hver gang disken gikk i dvale på den gamle PSUen) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det er mange tråder her om pipelyder. Det kan sikkert også hende at det kommer ved defekter, men ser ingen grunn til å tro at det er noe problem med en PSU som har pepet i ett år! Da er det nok bare de vanlige spoleresonnansene.Kan bare trekke litt på smilebåndet over det om kondensator og "krystallen er røket". skal ikkje utelukke glatte kondensatoren. da vil du få rippel og dette lager pipe lyd. men burde ikke skade noe sånn umiddelbart. men du kan oppleve at HDDene dine lager pipe lyd. har selv opplevd dette. målte spenningen med scope og sjekket rippel på PSUen. og skiftet PSU og pipelyden forsvant fra disken, (pipelyden forsvant hver gang disken gikk i dvale på den gamle PSUen) Mange moderne PSUer piper hele tiden i bestemete load-ranges, at det kommer og forsvinner når ting bruker mer eller mindre effekt er slettes ikke uvanlig. Litt trist, da det er et irritasjonsmoment (ihvertfall for meg) AtW Lenke til kommentar
albions Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Så det skal ikkje vere noen fare vedrørende å sette i mitt nye skjermkort ? Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 sjekk spenningene i bios for å være sikker... sjekk at de ser normale ut... post gjerne resultatet og hvilket oppsett du har Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Da er det nok bare de vanlige spoleresonnansene.Kan bare trekke litt på smilebåndet over det om kondensator og "krystallen er røket". Bra vi får smilt litt her i dag da, men det har faktisk med noen greier jeg har bygd.. Skulle lage pulsviddemodulert forsterker en gang, og da var det en av krystallene som forårsaket all pipelyden. Den virket tilsynelatende, men ved feil frekvenser. Og ryker glattekondensatorene så blir det uønsket resonans. Man lager jo ikke komponenter slik at de skal pipe ved bestemte loads, så jeg syns det virker dumt å akseptere det når produktet er innenfor garantitiden. Garantien til alle de andre komponentene er jo gitt at strømforsyningen har virket riktig når du bygger selv.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Da kan du jo fortelle meg hvor mange krystaller du tror det er i en PSU? Det er ingen, man har ikke bruk for nøyaktig frekvensstyring i en PSU. http://www.pavouk.org/hw/en_atxps.html At det kan bli resonans med rippel fra defekte kondensatorer er greitt. Men at der er den mest sannsynlige årsaken til piping er jeg ikke med på. Denne PSU har jo pepet ett år og virker fremdeles. Det er nok av muligheter for resonanser uten at noe er galt. Jeg syntes ikke at man bør si 'defekt' og skremme folk til å bytte PSU uten grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå