Kimelimm Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Spill FREERICE og de donerer 10 ris korn PER RIKTIGE SVAR! Jeg har til nå donert 410 "grains" og det blir donert over 150 millioner HVER DAG! Og med dette KAN vi hjelpe de fattige! Jeg synes dette er en BRA deal, i og med det er litt små morsomt og spille det, pluss du redder verden fra sult! Vet ikke om det er her det passer med denne tråden, men bare flytt om ønskelig! Dette er HELT ekte, og du trenger ikke og oppgi eller registrere NOE! "quote 123spill.no":"Free Rice Engelsk synonymtest. Du får oppgitt et engelsk ord, og skal finne synonymet blant fire alternativer. For hvert riktig svar donerer nettstedet ti riskorn til verdens fattige." Så hjelp verden fra sult idag! Endret 16. november 2007 av Kimelimm Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ett eneste riskorn er, etter mine kalkulasjoner fra kjøkkenet, 0,027 gram. Det vil si at det doneres rundt fire tonn med ris hver dag. Ifølge denne siden http://www.globalissues.org/TradeRelated/Facts.asp så lever 3 milliarder mennesker i fattigdom hver dag. Hvis man deler 4 tonn ris på 3 milliarder mennesker, så ender man opp med en fortsatt sulten folkemasse. Tror dette ble riktig ;P Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ris koster nesten ingenting, du vil sansynligvis gjøre mye mer nytte ved å gi en tier i uka til en nødhjelpsorganisasjon enn ved å spille dette en time om dagen. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 vel, det skader ikke å spille dette litt. Prøvde litt, kom til 250. Er ikke mye men er vel bedre enn ingenting. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvorfor skal vi redde fattigdommen? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det er vel ganske mange tråder om dette her allerede? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvorfor skal vi redde fattigdommen? Ved å bevare den? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Vi skulle ikke prøvd å bekjempe fattigdommen i steden for å redde den? Rett og slett reddet de fattige. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Da har jeg gitt *900* riskorn. Det hjelper kanskje 10 personer. Hadde alle i Norge gjort det samme, kanskje vi forlenger et liv med en dag. Det skal mer til... Endring: 900. Skrivefeil.. Endret 17. november 2007 av Haute couture Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Da har jeg gitt *900* riskorn. Det hjelper kanskje 10 personer. Hadde alle i Norge gjort det samme, kanskje vi forlenger et liv med en dag. Det skal mer til... 900 riskort er i følge Koevoets måling 24,3 gram. Et måltid bør nok bestå 2-300 gram ris (+ vann) hvis man skal bli noenlunde mett, så hvis ti andre personer gjør det samme har en person nok til ca et måltid. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Hadde hele Norge gjort det samme hadde vi nok kastet bort veldig mye dyrebar tid for småpenger. Som sagt vil nok en direkte donasjon på selv bare et par kroner til World Food Programme som kan donéres med VISA, Mastercard, American Express og Discover card HER mette mange flere enn om du donerer ett riskorn i sekundet fra denne siden. Endret 17. november 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Kindrob Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) "You have now donated 2000 grains of rice." Er jo ikke mye det er snakk om, men alle monner drar. Endret 18. november 2007 av Kindrob Lenke til kommentar
sixx Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 jeg regnet ut at det er donert ca 75 tonn ris siden 7. oktober.....jeg regnet ikke spessielt nøye og jeg har ikke hatt matte på mange år:P men 75 tonn er da en del det egentli. kan hvertfall redde en liten landsby i afrika ei god stund. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Vil slike donasjoner: -hjelpe utbyggingen av lokal matvareproduskjon og matvareindustri eller vil den utkonkurrere den? -gjøre at befolkningen stiller mindre eller større krav til din egen ledelse? -øke eller minske korrupsjonen? -gjøre afrikanske land mer uavhengige? Uhjelp holder flere afrikanske land nede og slike "hjelpeprosjekter" er ikke noen forskjell. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Jeg tror folk har bedre mulighet å utvikle egen matproduksjon, infrastruktur og kunnskap på full mage enn som sultne og underernærte. Jeg tror befolkningen kan engasjere seg i politikk når de ikke trenger å bekymre seg over å mate sin familie Jeg tror korrupsjon vil finnes en stund til, selv om vi ikke mater sultende mennesker, og at tiltak som å jobbe direkte opp mot befolkiningen med åpen organisasjon og regnskap enn gjennom korrupte stater og lukkede organisasjoner er en grei måte å motvirke dette samtidig som man hjelper masse mennesker. Jeg tror at for å få et land til å stå på egne bein, kan det være en ide å gi mat for energi til å la sultende befolkninger stå på sine. Endret 18. november 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Jeg tror at for å få et land til å stå på egne bein, kan det være en ide å gi mat for energi til å la sultende befolkninger stå på sine. Tro er jo søtt, men fakta er at land som får uhjelp får dårligere utvikling enn andre land når det gjelder sosiale forhold, helse, demokrati og korrupsjon. Om ordtaket om at "å pisse i buksa ikke hjelper" passer noe sted så er det for uhjelp. Om vi virkelig ønsker å hjelpe et land må vi gi dem frihandel og turisme. Endret 18. november 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Så det at land som har u-hjelp har dårligere utvikling gjør at u-hjelp er årsaken? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Så det at land som har u-hjelp har dårligere utvikling gjør at u-hjelp er årsaken? Om man sammenligner lignende land og ser på forskjellen i utvikling på de som satser på å klare seg selv mot de som satser på uhjelp så er konklusjonen veldig enkel. Uhjelp ødelegger samfunnene og gjør bare situasjonen verre og verre mens de som leder landet uhindret kan plyndre det og gjøre seg og sine rikere, alle krav skal jo sendes til vestlige land. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Gi meg gjerne litteratur som støtter opp rundt det du sier. For deg vil jeg anbefale "Globalization, tame it or scrap it?" av Greg Buckman. Den tar for seg mange av problemstillingene ved globalisering og vestens driv for å åpne hele verden for fri handel. Å se på "lignende land" og sammenligne dem er jeg skeptisk til som metode for å evaluere et enkelt, unikt, lands effekt av u-hjelp. Men om du har noe litteratur jeg kan se på nå i juleferien så skal jeg se på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå