Mr. Bridger Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hei. Skal bygge en PC snart, men er litt usikker på valg av minne. Prosessoren blir trolig en Intel Core 2 Duo E6750 siden den har gunstig pris nå. Hovedkortet tror jeg blir noe med P35 chips. Trolig Abit IP35-pro på grunn av gode kritikker. Er som sagt usikker på valg av minne. Ble anbefalt av en å kjøpe minne som matchet fsb hastigheten på cpu og hk altså 1333MHz fsb. Men det er dyrt. Virker som DDR2 PC6400 er populært for tiden og prisene er jo gode. Så spørsmålet er om det holder? Hadde to brikker eg spesielt lurte på. GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB: https://prisguiden.no/product.php?productId=56664 Har hatt GeIL minne før og var fornøyd med det. Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB: https://prisguiden.no/product.php?productId=44237 Mener jeg har hørt de blitt nevnt på forumet før. Evt. noe minne fra OCZ eller andre produsenter. Prisen bør ligge under 1000kr og jeg er usikker på om vi trenger mer enn 2GB. Skal spille endel, men valg av operativsystem er ikke sikkert enda. Har dere noen andre inspill eller ideer så kom gjerne med dem. Også kommentarer på valg av hovedkort og cpu er velkommen. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Kjøp eit par med ddr2-6400, og så klokker du fsb til 400MHz (1600fsb) og køyrer minne synkront. Ein 6750 burde ikkje ha noko problem med å køyre på 400fsb sjølv med standard kjøler, men eg anbefaler å bytte, da den medfølgane bråker som eit uvær, og kjøler dårleg. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Du skal dele FSB'en (1333) på to for å få RAM-hastigheten (ca = 667). Med andre ord er PC-5300 nok for å kjøre synkront med CPU'en, men som Mr. Elendig sier så er det like greit å gå for et sett med PC-6400 og sette FSB en til 400 (1600). Har jeg gjort med min E6750 og den kjører fint på 3,2GHz nå uten at jeg har rørt noen av innstillingene for RAM'en. Skal nok gå greit med stock-kjøleren også, men det er nok alltid en idé å vurdere en annen. Edit: Mr. Elendig var det selvfølgelig... Endret 16. november 2007 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Mr. Bridger Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Du skal dele FSB'en (1333) på to for å få RAM-hastigheten (ca = 667) Det visste jeg ikke så nå ble avgjørelsen mye lettere. Takk for svar begge to og når det gjelder kjøling av cpu så blir den byttet ut ja. Går kanskje for en Zalman CNPS7700-Cu hvis den passer med all den passive kjølingen på hovedkortet. Ellers så blir det en av kjølerne i hardwares test; http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...kjolere/34980/1 eller noe annet. Uansett så blir det ikke stock kjøler, men det er heller ikke sikkert det blir noen overklokking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå