sedsberg Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Den høyspenten (27000V) er for å få fart på elektronene som lager fargene på skjermen. Ryker den trafo'n så får du merkelig (og svakt) bilde. Ellers ligger det rundt 600V rundt forbi bak på bilderøyret. (Kanskje andre spenninger i monitorer men..) Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 ja.. men har demontert en skjerm på skolen.. jeg overlevde ivertfall! Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg prøver med en gammel skjerm først jeg. :=) Skal legge ut bilder når den tid kommer. Til helga kanskje...? Lenke til kommentar
voktern Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 du børr nok vurdere og la skjermen stå 1 uke før du starter og plukke ut innmaten ettersom kondensatoren bruker en god stund på å lade ut. Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 er det d samme med en TV eller?? for da hadde jeg vært død! :D:D Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Men... Her i norge har man jo ikke det tredje hullet i stikkontaktene, hvordan skal man gjøre det da? Det blir vel å feste ledninga til de to jordings-klipsene på hver side av stikkontakten? PS: hvis dette blir min siste post på en stund, så kan det tyde på at man må lade ut alikevell Eh, prinsippet bak strømnettet er vel stort sett likt overalt, selv om spenninger/frekvens varierer. Den 3. kontakten er vel antakelig jording, som du også har i ditt støpsel, disse metallbitene på siden av støpselet vet du. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 bare for å si det: inne i skjermen finner du spenninger på opp til 27000v i 30amper, til og med når den er av. det er nok til å grille deg flere ganger, så les denne guiden til hvordan man åpner skjermen på en sikker måte, og lader den ut. http://www.twistedmods.com/modules.php?nam...ticle&artid=213 HÆ? Det tilsvarer vel 810Kilowatt?? Det nekter jeg å tro. Lenke til kommentar
MrGame Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 folkens, det er en ganske lei spenning i selve billedrøret.. det hjelper ikke om du lar selve skjermen bli skrudd av, fordi ladningen ligger i selve billedrøret (den digre glass pæra), inni denne er det vakuum. hvis du åpner skjermen, vær forsiktig så du ikke knekker selve halsen fordi den kan være ganske sjør (tynt glass).. ellers hvis du holder deg unna den tykke kabelen som går opp til toppen av skjermen og ikke klår for mye på kretskoret på lodde punktene så burde det gå bra. Har en kompis som fikk en støt av denne høyspenningen, du får ikke bare støt du vil få ett mindre brannsår. Skal du lakkere plast er det ett tips å bruke plastikk grunning først, da lakke vil sitte bedre og det er ikke no 30 ampere strøm der, det er nok til å holde liv i en 60 watt lyspære i ca 2 sekund (hadde demo av det på skolen), det er foresten en fin måte å lade den ut på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå