Gå til innhold

Er det noen som vet hva dette er? [PIC]


Anbefalte innlegg

Jeg fikk noen servere på jobben, fra et nedlagt fort hæren hadde oppe i nord et sted, var noen gamle HP DL380 saker.

Uansett, jeg er usikker på hvilken tilkobling CDROMen har, er nødt til å bytte over til DVDrom på dem... Noen av dere som har sett dette før? Standard IDE passet ikke, og SATA er det heller ikke. Kan det være en SCSI cdrom?

 

Edit: Det er en slimline CDROM, laptop-aktig.

 

DSC01266.jpg

 

 

DSC01263.jpg

 

På forhånd takk! :)

 

Vegard Guttormsen

IKT-slave

Endret av Inc3ption
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg frykter.. Serverprodusenten er HP men stasjonen er laget av Compaq.

Ser at det er en IDE disk, det går en sær IDE-kabel fra hovedkortet (ser ut som en vanlig en, men en del mindre) over i et lite kretskort, som CDROMen plugges direkte inn i, når man skubber den inn.

Jeg kan gå ned på lageret og ta noen bilder av den også.. et øyeblikk!

Lenke til kommentar
Går ikke og skru av den sorte dingsen der, også er det standard ide tilkobling bak? At det bare er en adapter på. Har vært borti det på harddisker fra bærbare maskiner hvertfall.

 

ser ut som en standard bærbar cd-rom kobling, det er ikke SCSI,

Standard 50-pol slimline ATAPI er smalere enn det ser ut som på bildet, men ligner ellers.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tviler på at du finner en slik adapter. Jeg er litt usikker på hva slags G (generasjon) denne serveren er, men de kommer standard med iLO-kort. Gjennom dette kortet kan du mounte virtuelle CD-er på serveren. Du kan dermed bruke CD-er/ISO-filer fra andre PC-er som om de var lokale stasjoner når du skal installere osv.

 

Ellers vil jeg anbefale at du bruker originale CD-stasjoner for å unngå slike problemer.

Lenke til kommentar

Det er en G3-server, med den eldste hovedkortrevisjonen av den generasjonen.

Jeg visste ikke at man kunne bruke iLo til å mounte CDrom fra nettet, det høres jo ut som en genial løsning.

Problemet mitt var at jeg må installere Fedora 8 på den, trenger derfor DVD rom.

Jeg har ikke brukt iLo-systemet i det hele tatt, trodde egentlig det bare dreide seg om grunnleggende fjernstyring, som egentlig ikke er nødvendig.

Jeg skal ta å gå igjennom iLo på mandag, og si ifra hvis jeg får det til! Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Det drevet øverst der ser ut som et helt vanlig Laptop cd-rom.. med adapter til compaq multibay.

Om du fjerner de 2-3 skruene som sitter på baksiden av cd-rommet skal du få av ei metall plate + et adapter kretskort.

Disse skal passe på omtrent alle laptop cd, dvd-rom og brennere.

 

Har selv gjort dette på en Compaq bærbar her.

Gikk ifra cd-rom til en ganske ny dvd-brenner.

 

PS, du bør også få med festene på sidene av cd-rommet, så det nye blir like stort og passer bedre.

Lenke til kommentar

Hmm, dette var interresant! Jeg merket meg at det var noen sære fester på siden av den CDromen jeg tok ut.

Jeg skal teste ut det du sier. Er overbevist om at det vil virke, siden jeg er strengt tatt ikke avhengig av at det er verken elegant eller at den er i permanent, må bare installere systemer osv ^^

Er heldigvis velsignet med å jobbe med norges beste elektronikere og teknikere, så alt sånt blir jo egentlig en smal sak. :p

Lenke til kommentar

Det er bra :)

Har som sagt gjort dette på en compaq laptop her!

Eller, har faktisk gjort det på 2 compaqer og en hp :p hehe.

På begge compaqene gikk det helt fint.

På hp'en funka ikke dvd-brennern i bios, og jeg fikk heller ikke boota fra den, men i windows funka den helt som den skulle.

 

*edit*

Bærbare PC-er altså, og ikke servere som du har gjort.

Men fremgangs måten blir jo akkurat det samme. :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...