Lakrits Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Hei! Gikk ut med 6 i naturfag og 5 i matte fra 10.klasse. Begynt på VK1 allmenn, fikk 3 i matte og 3 i naturfag. Jeg merker at hodet mitt 'jammer' seg, og at jeg ikke klarer å forstå selv de enkleste tingene . Jeg klarte det meste i 10.klasse. Ikke det at alt har blitt vanskeligere, t.o.m vennene mine forstår det. Er det bare jeg som har blitt rar i hodet? Leser kapittelet om og om igjen, gjør oppgaver, pugger, kommer til prøven (avkrysnings prøve på nett) og får en 3er. Jeg liker ikke avkrysningsprøver, jeg liker å formulere meg selv . Noen som vet om noen gode studieteknikker som jeg kan bruke på bl.a matte og naturfag (resten av fagene går glimrende). Merker at jeg har glemt veldig mye fra 10.klasse, og at plutselig 4er elevene får det mye mer til enn meg : /. (Jo, jeg jobber veldig mye før en prøve, men gir ingen uttelling ). Hilsen en fortvilet elev . Endret 16. november 2007 av Lakrits Lenke til kommentar
DiskusJon Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Når det gjelder matte, er jeg ganske sikker på at du må gjøre oppgaver om og om igen for å forstå. I litt mer avansert matematikk er det ikke alt som virker like logisk, og det er derfor gjennom oppgaveløsning at man får innarbeidet en rutine for hvordan ting skal gjøres. Dersom det er elementer du har glemt fra grunnskolen, tror jeg nok at jeg ville gått gjennom begrep som du føler deg usikker på, og gjøre oppgaver for å forfriske gammel kunnskap. Nå vet ikke jeg hva slags opplegg dere har i naturfag, men om det er utrykk og faglige definisjoner dere skal lære, vil jeg si at bruk av flashcards har vært veldig effektivt for meg (studerer juss). Med flashcard skriver du et bestemt uttrykk på en side av et lite kort, og på den andre siden skriver du den faglige definisjonen. Lag et kort for hvert enkelt uttrykk, og gå så gjennom kortene og prøv å definer ordene før du snur kortet. Gjør du denne øvelsen noen ganger, vil du nok snart merke at uttrykkene fester seg. Fortsetter du å holde motivasjonen oppe, og jobber jevnt, vil du nok se resultater etterhvert. Lykke til! Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Takk for et raskt svar. Hadde prøve i Oksidasjon og Reduksjon. Gikk glipp av 1.time i dette kapitellet grunnet tannlege. Der repeterte de alt ifra ungdomsskolen grovt. Læreren sa at hvis man slet fra begynnelsen var det vanskelig å forstå videre i kapittelet. Jaja, får satse på en 6'er i Bioteknologi prøven om ikke så lenge . Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Flere ideer? Føler at jeg ikke klarer å tenke klart når det gjelder matte . Ikke nå lenger. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Flere ideer? Føler at jeg ikke klarer å tenke klart når det gjelder matte . Ikke nå lenger. Hvis du ikke allerede gjør det, prøv å forstå hvorfor du gjør ting, så du slipper å huske alle reglene. Regn oppgaver i ekstraboka. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Flere ideer? Føler at jeg ikke klarer å tenke klart når det gjelder matte . Ikke nå lenger. Velg en lettere matte når dere blir spurt om det. Matten på ungdomsskolen var latterlig lett, det eneste som var slit var å regne ut de utrolige lange kjedelige brøkene. Så, klarer du ikke matten førsteåret så prøver du å slite deg gjennom det og så velger du den lette matten når dere får valget, der går de saktere fram. Når det gjelder hvordan bli bedre i faget, så må du bare lese teorien, så går du over på de vanskelige ekstraoppgavene og gjør alle dem uten å se i fasit før du er ferdig med alle sammen. Dette gjør du på alle deler du sliter med. Spør også læreren om eksamensoppgaver uten fasit, de er utrolig hjelpsom. Endret 16. november 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Flere ideer? Føler at jeg ikke klarer å tenke klart når det gjelder matte . Ikke nå lenger. Velg en lettere matte når dere blir spurt om det. Matten på ungdomsskolen var latterlig lett, det eneste som var slit var å regne ut de utrolige lange kjedelige brøkene. Så, klarer du ikke matten førsteåret så prøver du å slite deg gjennom det og så velger du den lette matten når dere får valget, der går de saktere fram. Når det gjelder hvordan bli bedre i faget, så må du bare lese teorien, så går du over på de vanskelige ekstraoppgavene og gjør alle dem uten å se i fasit før du er ferdig med alle sammen. Dette gjør du på alle deler du sliter med. Spør også læreren om eksamensoppgaver uten fasit, de er utrolig hjelpsom. Skal ikke velge noe lettere matte nei, tror det er bare en periode jeg er i. Ingen motivasjon eller noe, det er bare meg, men vet ikke hva, hva har sommerferien gjort med meg Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jeg hadde en liknende periode i åttende, jeg fikk mange 3'ere. Dette var imidlertid nesten bare i matte. Jeg fortsatte å få tre på alle matte prøver, noe jeg ble lei av, måten jeg jobba meg opp til 5 i niende var at jeg begynte å jobbe med å lære av meg sjøl. Min anbefaling er å gå til www.matematikk.net og spørre hver gang du føler deg usikker, eller trenger å vite om noe er riktig. Eller så kan du spørre i forumet her. Etter at jeg jobba på den måten fikk jeg 5 på matteprøve i likninger. Hvis jeg ikke hadde misforstått hvordan jeg satte prøver (dette var fra skolen sin side) og så at det tredje stykket IKKE var velg a eller b, hadde jeg fått sekser. Vet ikke hvordan du kan forbrede deg i naturfag.. men kanskje det hjelper å tenke litt sjøl der også? Lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Takk for dette, har begynt å gjøre matte oppgaver i fritiden nå for å øve meg til den store prøven (tentamen). Problemet er at fag som norsk, engelsk, samfunnsfag, kroppsøving og samfunnsfag går glatt (5 og 6) er matte og natur og miljø (som før var mine sterkeste fag). : / Holde motivasjonen oppe i alle fall er første steg . Endret 19. november 2007 av Lakrits Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå