Gå til innhold

Mor og sønn - Reise til Sør-Amerika i 14 dager

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg og min mor skal på en litt "større" ferietur, dvs litt lengre enn middelhavet.. Vi tenkte denne gang å dra til Sør-Amerika!

Dette blir en 14 -dagers tur, og vi har følgende alternativer som vi så smått har grublet litt på;

Vi kommer til å dra i februar!

14 dager på Cruise langs kysten, fra Rio de Janeiro og nedover.

7 dager på Cruise i karibien og 1 uke "strandet" ett eller annet sted.

14 dager på et sted..

Ca..

Andre forslag?

Dette er langt ifra nøye planlagt, men vi har kikket litt i kataloger og sånn.. men, jeg håper at kanskje noen av dere vil komme med noen anbefalinger etter personlig erfaring! :)

Cruise er nok det dyreste, med en pris (inkludert fly) på ca 20 k per pers.. Men, man lever godt (gratis mat?), og får oppleve flere land / byer / områder..

Vi kunne også ha tenkt oss å bare slappe av et sted også (ei uke, eller to), men vet ikke helt hvor.. Vi er litt skeptiske til å være i Rio de Janeiro i hele 14 dager, siden vi er usikre på hva som vil vente oss.. Noen som har vært der og vil fortelle? Men, Rio er et sted som absolutt interesserer oss..

Cuba er egentlig også et sted som er interessant, og vi hadde håpet på å oppleve Cuba under Castro før han (sikkert snart?) forsvinner, - Cuba vil nok ikke bli det samme etter Castro (selv om eventuelt broren overtar og har vært med på "like mye" selv..).. Anyway; Cuba er interssant, men Rio er høyere opp..

Noen andre byer / steder som dere kan anbefale å være 7 eller 14 dager i?

Noen spesielle cruise dere har vært på, som dere vil anbefale?

Vi er begge vokse, jeg er 29 og skal da ha med min mor på noe-og-50.. Det vil selvfølgelig ikke bli "10x tequila-shots i timen" -festing, men vi har heller ikke med strikketøy, for å si det slik.. Vi tar det rolig men vil nok på kvelden også sitte et sted og ta en øl og en drink for å se på folkelivet.. Vi vil heller ikke for langt "utti bushen", så noen utflukter med ryggsekk, vannflaske, jungelkniv og fluesmekker kommer ikke til å skje.. Men, kunne vært artig å se noe annet enn BARE strand og bykjerne.. Men, STRAND liker vi, så det må uansett være med..

Takker så mye for innspill! Setter stor pris på kommentarer!!

Spør hvis dere lurer på noe!

- Bone :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kunne jo f.eks tatt 6 dager i Buenos Aires, kommet dere opp til Iguazu Falls (foz do iguazu(?)), og så flydd opp til Rio og vært der i 6 dager (evnt litt mer tid i Rio enn i BA). I Rio så er det en del å finne på, blandt annet guida turer i favelane, en tur opp på Christo Redentor eller hva den heter og Sugar Loaf. Du har ingen problemer med å bruke en hel dag bare ved å gå opp og ned på stranda på Copacabana og Ipanema.

Ellers så har Uruguay noen fine sommersteder øst for Montevideo. Vær obs på at disse er omtrent døde i vinterhalvåret (dvs når det er sommer her).

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kommet hjem fra en to måneders ferie i Brasil.

Et alternativ jeg ville ha valgt, start med en partre dager i Rio, det er nok, byen er oppskrytt og prisene er relativt høye. Strender finner du langs hele kysten av Brasil, det er ikke bare Copacabana i Rio som gjelder, som forøvrig har veldig løs sand så det er nesten ubehagelig å gå langs den. Kjøp et par kart over området fra Rio og nedover til Argentina og planlegg turen.

Fra Rio ville jeg ha valgt buss langs kysten sørvestover. Kjøp billetter for bare korte stykker om gangen og se dere rundt og nyt livet. Kollektivtilbudet er godt utbygd med flere avganger hver dag.

Har selv planer om å ta denne turen, kanskje til neste år, men da med leiebil, så jeg kan ikke komme med konkrete tips til hva som er severdig. Et par tips kan være Ilhabela (ligger på en øy, Ilha de São Sebastião, et par timer øst for Santos.)

Foz do Iguaçu er nent, en enorm foss, tre ganger mere vannføring enn Niagara. Det er også navnet på byen like ved. På den andre siden av veien for Foz do Iguaçu parken, ligger det en fuglepark med svære bur hvor du kan gå inni sammen med fuglene. Ikke langt fra Foz do Iguaçu ligger også Itaipu demningen. Det vannkraftverket som produserer mest strøm igjennom et helt år i verden. (Three Gorge Dam i kina kan produsere mer, men har for lite vannføring i elva.) Ganske langt fra kysten, 95 mil fra Florianapolis, men vel verdt et besøk hvis man er i området.

Hvis det er ønskelig med en rute litt lenger inn i landet fra Rio, kan Campos do Jordão være et hett tips. Byen ligger like nord for de to store hovedveiene som knytter São Paulo og Rio sammen, dvs ca 3-4 timer med buss fra Rio. Byen er sterkt Sveitsiskispirert med mange vakre bygninger. Utenom turistsesongen er byen nærmest utdødd.

Brasil er enormt, bare ta deg tid til å se deg rundt. På 14 dager kan du ikke få med deg alt uansett, det ville ha tatt flere år.

Et par tips til slutt. Kredittkort, både VISA og MasterCard, aksepteres de fleste steder, men ikke sats på bare ett kort, jeg har ofte måtte ty til kort nummer to. Ta også med kontanter nok til at du kan betale hvis ikke kort(ene) virker (det kan skje). Ha alltid småpenger tilgjengelig, du kan dessverre ikke regne med at de klarer å gi igjen på en $R 100 seddel, eller en $R 50 seddel hvis kjøper noe billig hos en mindre butikk. Det samme gjelder hvis du må kjøpe billett på bussen (altså PÅ bussen, ikke ved et billettkontor). Og til slutt, ikke gå ut ifra at den jevne brasilianer kan/vil snakke engelsk.

Lenke til kommentar

Et veldig hett tips dersom man begynner å farte rundt. Politiet er veldig korrupte, og spesielt på motorveien mellom Sao Paulo og Rio bør man være obs på alt. Mennesker med leiebil og turister i buss er veldig utsatte for politi som prøver å tjene seg et par ekstra kroner ved å plante narko på deg i håp om bestikkelser.

Som i veldig mange land i denne delen av verden er det mye fattigdom. Brasil er ekstreme når det gjelder brutal vold og et menneskeliv er veldig lite verdt der nede. En raner er nødvendigvis ikke fornøyd selv om han får alt du har. Dette er ikke ment for å skremme deg, men en veldig god tanke å ha i hodet når du vurderer om du skal gå 3 kvartaler hjem til hotellet eller ta en taxi etter solnedgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...