Gå til innhold

Innendørs fotografering med blitz og "huslys"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer litt på dette med blitzfotografering innendørs og WB. Det er vel ikke så lurt å blande blitzlyset med lyset fra vanlige pærer med tanke på WB? Noen som har litt info/tips om dette?

Sto-Fen OmniBounce er en hette du setter på blitsen for å spre lyse bedre i rommet. Den finnes i tre utgaver.

Hvit (for vanlig bruk)

omni_T.gif

omni-Color.gif

The Green and Gold Omni Units are used for special lighting situations.

1. The Green for Fluorescent Lighting in conjunction with an FLD or 30M filter on the Camera Lens.

2. The Gold for Warming Skin tones and for overall warming in flash filled available light shots.

3. They are mounted the same as the regular Omni for your Flash Unit.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Normalt er blitsen så overveldende i lysstyrke at det "vanlige" lyset ikke klarer å utrette så mye. I "verste" fall får man litt varmt, orange lys i kort avstand av lampen. Det virker som de fleste syns det bare gir blitsbildene varme. Om man vil, kan man sette et filter på blitsen for å gi blitslyset samme temperatur som eksempelvis en lyspære (SB-800 leveres med filter for lyspære og lysrør) - da løser man "problemet". Jeg har ikke brukt det noe særlig ennå, men jeg ser for meg at det kan være et poeng i forb. med slow sync, som jeg bruker mer og mer, hvor lampelyset har mye mer å si enn ved vanlig blitsfotografi.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm, jeg tenkte først at man kunne finne et veid gjennomsnitt i ettertid, men det blir vel ikke helt det samme nei. Men uansett så får jeg brukbare resultater på denne måten. Nå har jeg ikke prøvd meg på slow-sync, så det kan hende at glødelampelyset er neglisjerbart i mine tilfeller og at det er derfor resultatene blir ok.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Lurer litt på dette med blitzfotografering innendørs og WB. Det er vel ikke så lurt å blande blitzlyset med lyset fra vanlige pærer med tanke på WB? Noen som har litt info/tips om dette?

Sto-Fen OmniBounce er en hette du setter på blitsen for å spre lyse bedre i rommet. Den finnes i tre utgaver.

Hvit (for vanlig bruk)

omni_T.gif

omni-Color.gif

The Green and Gold Omni Units are used for special lighting situations.

1. The Green for Fluorescent Lighting in conjunction with an FLD or 30M filter on the Camera Lens.

2. The Gold for Warming Skin tones and for overall warming in flash filled available light shots.

3. They are mounted the same as the regular Omni for your Flash Unit.

kjøpte denne. 26 dollar totalt frA USA. takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...