Gå til innhold

Kulturo: Agent 47 dropper Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ganske utrolig hvordan logikken dems fungerer? Hvis jeg kunne sett denne på kino ville jeg droppet å lastet ned en dårlig TS eller R5, men de mener visst at jeg hadde droppet å sett den på kino og istedenfor laste den ned.

Hvis de er redde for slike ting, hvordan kan det da ha seg at R5'er kommer ut lenge før de fleste kinofilmer i Norge?

Logikken er at grunnet manglende teksting vil den komme noen uker senere i Norge enn i USA. De faktiske forhold (statistikk) som filmselskapet sitter på viser da at folk i Norge (og andre land) vil laste ned kopiene som kommer på nett fremfor å vente de ekstra par ukene på norgeslansering. Noe som gjør at de ikke tjener på å slippe filmen på kino. De taper penger på at tekstingen ikke er klar og at folk da vil laste den ned.

Erfaringen tilsier altså at folk ikke vil vente et par ekstra uker. Så da kan vi takke pirattendensene for at vi ikke får filmen på kino. Men typpisk nok skylder man på filmselskapet. Utrolig men sant. Dette er et resultat av at folk i flere år nå har lastet ned denne typen filmer om de ikke kommer samtidig på kino internasjonalt som i USA. Can't blame em' Jeg forbanner piratene, ikke selskapet, for at denne ikke kommer på kino. Og så håper jeg filmer i fremtiden kan bli klar og slippes samtidig i Norge som i USA, slik at piratene ikke fortsetter å ødelegge for kinotilbudet mitt.

Sorry dotten men det du sier her henger ikke på greip. Kom igjen og gi meg statistikken din du :)

Vet du hva en R5 er for noe? Det er en dvd-film som blir lansert i øst-europa og russland en stund før dvd-filmene kommer i resten av verden. Disse er scannet rett fra filmrullene og byr på redusert kvalitet sammenlignet fra dvd-filmer. Hvor stor forskjellen på kvaliteten er varier fra film til film og studio til studio, men den kan være veldig bra og den kan ikke være fult så bra, men det er uansett veldig bra sammenlignet med filmer som er filmet i kinosaler. Noe man aldri finner på R5 DVD-er er bonusmateriell,

Filmer som kommer på norske kinoer blir ofte lansert flere måneder før som R5 og da med flere ulike stemmer som må være minst like tidkrevende som å hive på noen tekster. La oss ta Surf's Up, denne kom på R5 dvd for 4 måneder siden, men den kom nettop på norske kinoer. Her har norske filmpirater kunnet forsyne seg i lang lang tid over en film i kjempekvalitet og alikevel blir den vist på kino. Vanlig dvd kommer i USA om ca 1 måned.

Det er ikke snakk om uker. 30 november kommer den på kino i danmark, 9 dager etter den kommer på kino i USA. I England kommer den på samme dag og der trenger de ikke gjøre en døyt med filmen før de kan stappe den inn i filmfremviseren. Filmen vises den 21(samme dag som USA) i filipinene og jeg er ganske sikker på den ikke blir vist på engelsk. Somregel tar det også mer enn 9 dager før det dukker opp versjoner på nettet som er i god nokk kvalitet til at mange gidder å laste dem ned. Man drar ikke med seg et videokamera og stativ på en helt full visning for å si det slik.....

du forbanner filmpiratene, jeg forbanner folk som deg som sluker alt plate- og filmbransjen sier rått uten å tenke ett eneste kvekk.

Det som har skjedd her er mest sannsynlig at 20th century fox har vært for sent ute med en faktisk dato den kunne bli vist på norske kinoer, i mellomtiden andre filmer meldt seg på det norske kinoprogrammet og hvis da hitman skulle blitt satt opp måtte de konkurert med veldig mange andre gode filmer. Skulle den den kom den 30 november som den gjør i dannmark så hadde svært få sett den på grunn av beinhard konkuranse. 23 november kommer American Gangster og Beowulf, 30 november kommer 1408 og Resident evil: extintion. I tilleg så har man filmene Superbad og norske Switch. American gangster ligger på 114 plass på imdb så det er først og fremst denne filmen jeg tror Hitman og 20th frykter.

Kom igjen og gi meg disse resultatene "av at folk i flere år nå har lastet ned denne typen filmer om de ikke kommer samtidig på kino internasjonalt som i USA" Jeg kan også legge ut om at fildeling redder verden fra 3. verdenskrig, men det hjelper svært lite uten tall og fakta å vise til.

beklager hvis dette kansje ble litt mye rettet mot deg, men mens du blir fobanna på filmpiratene, blir jeg forbanna over alle som bare godtar alt som kommer ut av plate og filmbransjen sier uten å tenke så mye som et kvekk.

Lenke til kommentar

Årsaken er nok at filmselskapet ser markedet som så lite her i Norge at de ikke gidder å satse på å tjene de småsummene de vanligvis tjener på småmarked som Norge utgjør. Er nok ikke første(eller siste) gangen en relativt smal film blir droppet i Norge.

Like greit uansett at Kinotilbudet går nedover for min del. Med HD og hjemmekino er det ikke lenger noen grunn til å dra på de stusselige & overprisede Kino'ene lenger.

Lenke til kommentar
Med HD og hjemmekino er det ikke lenger noen grunn til å dra på de stusselige & overprisede Kino'ene lenger.

Det er en helt annen opplevelse å se på kino. Og overpriset synes jeg ikke det er.

85kr ca for en film. Med stor (Veldig stor) skjerm og bra lyd. Og i tillegg se filmen.

Det er også litt kos med stemningen, og at man faktisk er på kino.

Klart man har en bra opplevelse med HD og hjemmekino osv. men Kino er fortsatt Kino :)

Lenke til kommentar
Årsaken er nok at filmselskapet ser markedet som så lite her i Norge at de ikke gidder å satse på å tjene de småsummene de vanligvis tjener på småmarked som Norge utgjør. Er nok ikke første(eller siste) gangen en relativt smal film blir droppet i Norge.

Like greit uansett at Kinotilbudet går nedover for min del. Med HD og hjemmekino er det ikke lenger noen grunn til å dra på de stusselige & overprisede Kino'ene lenger.

Leste du hva jeg skrev? Vi ikke si at kinotilbudet er så veldig lite her. over en halv million så f.eks filmen shrek the third. 10 prosent av norges befolkning så en film, tror ikke mange andre land kan vise til det. Uten å ha noen som helst tall å referere til så tror jeg at om vi ikke ligger forran danmark på kinotall så ligger vi ikke langt bak. Norske innbyggere har for tiden en helt rå kjøpskraft og vet å ta den i bruk. Danmark har visning av Agent 47(hitman).

Er litt lat så jeg quoter meg selv :p

Skulle den den kom den 30 november som den gjør i dannmark så hadde svært få sett den på grunn av beinhard konkuranse. 23 november kommer American Gangster og Beowulf, 30 november kommer 1408 og Resident evil: extintion. I tilleg så har man filmene Superbad og norske Switch. American gangster ligger på 114 plass på imdb så det er først og fremst denne filmen jeg tror Hitman og 20th frykter.

Hvorfor vil du kalle agent 47 en relativt smal film? Er mye smalere filmer som blir vist på kino nå er f.eks persepolis(http://www.filmweb.no/kino/article137509.ece).

Lenke til kommentar

Shrek var jo en "gigantfilm" så noe annet var vel strengt tatt ikke å vente. Agent47 er en helt annen film som overhodet ikke henvender seg til samme publikum som den familievennlige Shrek. Det hjelper heller ikke om 10% av Norges befolkning ser en film når det likevel blir småpenger i forhold til de store markedene. Uansett hvor mange som ser film i Norge vil det nok være et relativt uinteressant marked i den store sammenheng.

Når jeg kaller Agent47 en smal film så er det fordi voldsfilmer som er basert på voldelige spill generelt har svært dårlig rykte på seg. De blir stort sett slaktet av både publikum og kritikere og henvender seg i utgangspunktet til folk som kjenner spillet. I de siste årene har det riktignok kommet noen gode filmatiseringer av spill og dette tror jeg i det hel tatt er grunnen til at noen tør å satse på en film som Agent 47.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Dummeste jeg har hørt, de taper jo penger på å ikke vise filmen her! Og hvem har sagt at vi MÅ ha undertekster?

Hva med døve eller de som ikke er så flinke med engelsk? Er dine behov viktigere enn grunnleggende prinsipper.

Lenke til kommentar
Utenom familiefilmene, er det jo nettopp blockbluster-actionfilmer som Hitman som trekker publikum, så jeg vil ikke kalle den spesielt smal, nei.

Hehe, nå tviler jeg sterkt på Hitman blir noen "blockbuster". Som sagt, dette er en film som først og fremst henvender seg til folk som er kjent med spillet, i likhet med alle andre game-to-movie-conversions. Det som er rart er at det ikke er Uwe Boll som er regissør...

Lenke til kommentar
Shrek var jo en "gigantfilm" så noe annet var vel strengt tatt ikke å vente. Agent47 er en helt annen film som overhodet ikke henvender seg til samme publikum som den familievennlige Shrek. Det hjelper heller ikke om 10% av Norges befolkning ser en film når det likevel blir småpenger i forhold til de store markedene. Uansett hvor mange som ser film i Norge vil det nok være et relativt uinteressant marked i den store sammenheng.

Når jeg kaller Agent47 en smal film så er det fordi voldsfilmer som er basert på voldelige spill generelt har svært dårlig rykte på seg. De blir stort sett slaktet av både publikum og kritikere og henvender seg i utgangspunktet til folk som kjenner spillet. I de siste årene har det riktignok kommet noen gode filmatiseringer av spill og dette tror jeg i det hel tatt er grunnen til at noen tør å satse på en film som Agent 47.

Så fint at du tar deg tid til å svare på inlegget mitt, jeg antar det var meg du rettet det mot. Egentlig lurer jeg på om du leste hele inlegget mitt.Shrek var et eksempel for å vise at nordmenn er veldig flinke til å gå på kino. Shrek hadde et budsjett på omlag 140 millioner dollar som er det dobbelte av agent 47 så å kalle den ene for en gigant film er litt drøyt. Den siste pirates of the carribean filmen hadde igjen et budsjett på det dobbelte shrek igjen. Er enig i at shrek har en mye større målgruppe enn agent 47, men at den er liten vil jeg ikke si meg enig i. I dag vises det filmer på norske kino-er som har langt under 10 000 seere før de blir tatt av plakaten. Et eksempel er 28 weeks later. Denne startet på 9 plass på topp ti på kinolisten med 1600 visninger før den datt ut av listen, hvor mye denne landet på totalt har jeg ingen anelse om men det kan ikke ha vært mye. Et annet eksempel er filmen persepolis, denne kom aldri inn på topp ti listen. Persepolis hadde et budsjett på 7 millioner dollar

Du kan så lenge du vil kalle norge ett lite marked i den store verdenssammenheng, men hva er island da med sine 300 000 innbyggere? De får visning av filmen....

Bare så det er sagt, 11.12.09 (altså om 2 år og en måned ca) kommer filmen How to Train Your Dragon på norske kinoer. Så lang tid i forveien blir filmer ofte satt opp for å få "krav" på de beste kinotidene.

Hva med døve eller de som ikke er så flinke med engelsk? Er dine behov viktigere enn grunnleggende prinsipper.
hvis du leser mine inlegg så ser du fort at det ikke er tekstingen som er problmet. Filmbransjen så at dette var en veldig dårlig dag og lansere en film i norge med så mange andre sterke filmer. Å lansere den senere så krasjer den inn i enda flere sterke filmer. Og da begynner det virkelig å bli for sent å lansere filmen. filmbransjen så rett og slett att dette var en ypperlig anledning mot å få folket mot fildelerne. Det skremmende er at nesten alle bare godtar alt som sies....
Lenke til kommentar

Misforstå meg ikke, jeg tror heller ikke at såkalt piratkopiering av dårlige kino-ripper er den faktiske årsaken til at Fox ikke gidder å sette opp filmen i Norge. Det kan godt være at dersom konkurransen hadde vært mindre i akkurat samme periode som du beskriver, så hadde filmen blitt satt opp. Hovedsaken er at de tydeligvis mener de ikke vil tjene nok penger på å sette opp en slik film i Norge, dermed dropper de det. Nå kjenner jeg ikke til de økonomiske detaljer innenfor kinobransjen, men statlig finansiering er også med i bildet når det gjelder oppsetting av (smale) filmer. Veldig mange av de såkalte bygdekinoene hadde aldri klart seg hadde det ikke vært for stalig subsidiering og hjelp.

Hva Island gjelder vil jeg tro at enhver kinofilm nærmest er et underskuddsprosjekt og at slik subsidiering er sterkt inne i bildet der borte. For Danmark vil jeg tro interessen er større enn normalt da jo Agent 47 har sitt opphav derfra.

Lenke til kommentar
Piss preik.. sist dette skjedde var det fordi filmen var MYE mer ræva enn forventet

ved å droppe filmen helt så garranterer de at folk laster den ned..og det vil svi på DVDsalget

hadde de sendt den på kino 2-3 uker etter amerikanerene så hadde fortsatt tjent penger.. ola normann fortrekker fortsatt en kinosal over en ræva Cam...

Og hvor har du info om det din sexy sexy jævel?

vellllll folkens.. virker som jeg har 100% rett igjen.. filmen blir TOTAL slaktet på nett

JEG ELSKER MEG SELV!

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...