Gå til innhold

Kulturo: Agent 47 dropper Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som sier at vi kan droppe undertekster: Jeg er helt enig, men jeg vet også at det er mange som klager over at NORSKE filmer ikke har undertekster, de "forstår ikke forskjellige dialekter". Jeg foretrekker å se filmer med undertekster selv, men det er ikke noe større problem for meg å se uten heller. For mange andre er det derimot et stort problem. For eksempel var Ice Age 2 her i byen (med norsk tale) en av årets mest besøkte. Ice Age 2 med original tale var det vel stort sett bare jeg som så. Denne var nemlig ikke tekstet. Riktignok bør det sies at den kom noen måneder senere, men uansett.

Nå har jeg ikke undersøkt det, men var det slik at Hitman skulle bli en av filmene vi her i Norge fikk opp på kino samtidig med resten av verden, en såkalt verdenspremiere, eller var det slik som det er i mange tilfeller, at den kommer til Norge en måned eller to senere? For om det var en verdenspremiere er forklaringen kurant nok, men om det var en vanlig norgespremiere så forstår jeg det heller ikke. Vel, man får vente til den kommer på DVD.

Lenke til kommentar

for noe TOTALT hugwash de kom med der !?

skjønner mindre og mindre av den amerikanske film industrien, synnes egentlig det bør boikottes helt og holdent, både Kino og DVD salg når de kommer med slike uttalelser.

så en "DVD" film en venn a meg kjøpte i Kina, filmen var tatt opp i russland, men var lagt over amerikansk lyd, ganske finulige disse piratene må jeg si.

Lenke til kommentar

Er ganske utrolig hvordan logikken dems fungerer? Hvis jeg kunne sett denne på kino ville jeg droppet å lastet ned en dårlig TS eller R5, men de mener visst at jeg hadde droppet å sett den på kino og istedenfor laste den ned.

Hvis de er redde for slike ting, hvordan kan det da ha seg at R5'er kommer ut lenge før de fleste kinofilmer i Norge?

Lenke til kommentar
Er ganske utrolig hvordan logikken dems fungerer? Hvis jeg kunne sett denne på kino ville jeg droppet å lastet ned en dårlig TS eller R5, men de mener visst at jeg hadde droppet å sett den på kino og istedenfor laste den ned.

Hvis de er redde for slike ting, hvordan kan det da ha seg at R5'er kommer ut lenge før de fleste kinofilmer i Norge?

Logikken er at grunnet manglende teksting vil den komme noen uker senere i Norge enn i USA. De faktiske forhold (statistikk) som filmselskapet sitter på viser da at folk i Norge (og andre land) vil laste ned kopiene som kommer på nett fremfor å vente de ekstra par ukene på norgeslansering. Noe som gjør at de ikke tjener på å slippe filmen på kino. De taper penger på at tekstingen ikke er klar og at folk da vil laste den ned.

Erfaringen tilsier altså at folk ikke vil vente et par ekstra uker. Så da kan vi takke pirattendensene for at vi ikke får filmen på kino. Men typpisk nok skylder man på filmselskapet. Utrolig men sant. Dette er et resultat av at folk i flere år nå har lastet ned denne typen filmer om de ikke kommer samtidig på kino internasjonalt som i USA. Can't blame em' Jeg forbanner piratene, ikke selskapet, for at denne ikke kommer på kino. Og så håper jeg filmer i fremtiden kan bli klar og slippes samtidig i Norge som i USA, slik at piratene ikke fortsetter å ødelegge for kinotilbudet mitt.

Lenke til kommentar

Logikken er at grunnet manglende teksting vil den komme noen uker senere i Norge enn i USA. De faktiske forhold (statistikk) som filmselskapet sitter på viser da at folk i Norge (og andre land) vil laste ned kopiene som kommer på nett fremfor å vente de ekstra par ukene på norgeslansering. Noe som gjør at de ikke tjener på å slippe filmen på kino. De taper penger på at tekstingen ikke er klar og at folk da vil laste den ned.

Erfaringen tilsier altså at folk ikke vil vente et par ekstra uker. Så da kan vi takke pirattendensene for at vi ikke får filmen på kino. Men typpisk nok skylder man på filmselskapet. Utrolig men sant. Dette er et resultat av at folk i flere år nå har lastet ned denne typen filmer om de ikke kommer samtidig på kino internasjonalt som i USA. Can't blame em' Jeg forbanner piratene, ikke selskapet, for at denne ikke kommer på kino. Og så håper jeg filmer i fremtiden kan bli klar og slippes samtidig i Norge som i USA, slik at piratene ikke fortsetter å ødelegge for kinotilbudet mitt.

Sant nok, men hvis vi isolerer akkurat denne filmen og ser på piratkopiering:

I og med at denne er basert på ett spill, vil studioet nesten automatisk nå sine kunder ved ingen/veldig lite markedsføring. Det som er litt spesielt med slike filmer er at markedsføringen ofte koster 50% av produksjonskostnadene til filmen, så ved få utgifter når det kommer til markedsføring, vil _JEG_ tro at de kan tjene penger på denne filmen.

Sett fra en annen side er piratkopiering svært utbredt blandt "gamere", så de har ofte bedre "muligheter" til å laste ned filmen.

Jeg tror uansett at en slik "blockbuster" vil tjene penger i Norge. I og med at tekstingen ikke koster allverden med penger i forhold til øvrige produksjonskostnader ser jeg ingen grunn til å ikke lansere denne filmen i Norge.

Jeg tror også at "box office" salgene deres vil falle pga folk velger å laste ned en dvdRip med ac3 5.1 lyd framfor å vente på DVD-en. De skaper ikke noe marked for DVD'ene deres hvis de ikke kjører kinoforestillinger.

Og for å svare på "anti-pirat" holdningen din:

Jeg synes at piratkopiering er svært skadelig for industrien, men selv om du sier at folk er "dumme" som skylder på studioene, så tror jeg det ligger endel i det. Studioene er selv delaktig i en så stor spredning av materialet deres, de følger ikke utviklingen på noe som helst plan og sitter heller å skylder på piratene.

Lenke til kommentar

Hadde FOX, som tenker penger mer enn noe annet, trodd de ville tjene penger på å slippe filmen på kino i Norge så hadde de gjort det. De er mer kapitalistiske i stilen enn de fleste og ville solgt bestemora si om det var en dollar å tjene på det. Så når de nå taper på dette og om det stemmer at de antar dette utifra at det er en type film man laster ned så skylder jeg ikke på selskapet for å ta den avgjørelsen. Og jeg vet hvem jeg skal skylde på for at filmen ikke er å finne som kinotilbud. Blir dette en trend så ser det ekstra ille ut for slike typer filmer på norske kinoer.

Lenke til kommentar

Piss preik.. sist dette skjedde var det fordi filmen var MYE mer ræva enn forventet

ved å droppe filmen helt så garranterer de at folk laster den ned..og det vil svi på DVDsalget

hadde de sendt den på kino 2-3 uker etter amerikanerene så hadde fortsatt tjent penger.. ola normann fortrekker fortsatt en kinosal over en ræva Cam...

Lenke til kommentar

Er det mulig?

Og tenk at denne filmen faktisk hadde norgespremiere bare én uke etter premieren i USA. Jeg syns litt av logikken forsvinner igrunn. Så langt har alle engelske animasjonstitler jeg har sett på kino kun hatt stemmer, ingen subs. Jeg kan ikke skjønne hvordan de kunne tapt på noe som dette? De kan da umulig tape penger hvis norske kinofolk kjøper rullene dems? Det er jo da evt kinosjefene som må ta kjangsen om folk vi se en film uten tekst eller ei.

Heldigvis for meg slippes denne exlusivly på BD (for FOX hører kun til BD, sant?) Men det får jeg selvsagt ikke nytt før om 4-5 måneder.

GRR, dagens drittnyhet!

Lenke til kommentar

Haha, det var nesten et hån mot meg når jeg gikk inn på Prinsen Kinosenter i Trondheim i kveld og så den store reklameplakaten/standen av "Hitman: Coming Soon" stå midt på gulvet. Jaja, er vel ikke lenge før dem river den ned ... Får bare tenke at filmen helt sikkert ikke er noe tess alikevel, og nøye meg med å se den hjemme i stua.

Lenke til kommentar
Går ikke 90% av filmer senere i resten av verden kontra USA?

Men så er det jo ett kjent faktum at selskapene lager filmer for Amerikansk publikum og egentlig bæsjer på resten av verden.

Av amerikanske produksjoner så er nok prosenten enda høyere, men i fremmedspråklig film kan være omvendt. (den kommer først i produksjonslandet og "omegn" og så til USA)

La oss ta f. eks 3:10 to Yuma som ikke kommer før den 4. Januar. 8. Januar kommer denne filmen ut på BD og DVD i USA (Region 1). Hvis en legger inn pre-order og hvis den du kjøper fra sender før lanseringen, kan du ha filmen 1-1,5 uke etter den kommer på kino i Norge.

Lite hjelper det at den allerede ligger ute i god kvalitet. (3:10 altså)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...