Caliber Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Hei. Jeg lurte på hva dere bruker av væsker i vannkjølingen deres. Det vanlige er vel destillert vann og frostvæske (10%?). Endret 22. november 2007 av Caliber Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 5-10% er tilstrekkelig i de fleste sammenhenger. Man bør ha minst mulig frostvæske for å få best mulig varmetransport, men likevel tilstrekkelig mengde for å unngå korrosjon og alger. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 5-10% er tilstrekkelig i de fleste sammenhenger. Man bør ha minst mulig frostvæske for å få best mulig varmetransport, men likevel tilstrekkelig mengde for å unngå korrosjon og alger. Noen spesielle frostvæsker du anbefaler, eller inneholder de stort sett det samme? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg kan si at jeg anbefaler ikke "Esso Advanced Antifreeze" (må ikke forveksles med "Esso Antifreeze"). Det setter rødfarge i slangene som du ALDRI får helt vekk, så om du en eller annen gang bytter væske vil du likevel ha røde slanger. Det meste fungerer. Esso Antifreeze: Meget grei blåfarge. Shell Glycoshell: Grønnaktiv blåfarge. Så finnes det en haug andre, og alle har en eller flere standarder den oppfyller. Fargen sier btw. hvilken "kategori" av standarder den oppfyller. F.eks er den røde laget spesielt for å takle aluminium godt. Dette har ikke noe med saken å gjøre uansett i PC-sammenheng, da man ikke trenger disse høye standardene. Lenke til kommentar
-SandMan- Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Ren 60% etanol... Ekte polsprit Lukter godt, rene slanger, kjøler greit... Har vel en litt dårligere evne til å ta opp varme enn rent vann, men slipper alt styr med å skifte etter noen måneder og slikt... Og, ja alt av slanger, tilkoblinger, utstyr, etc tåler spriten helt fint... Testet alt utstyr på forhånd med å legge det i sprit i en uke, og det eneste som ikke klarte dette var tanken fra MIST. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...2&mcat=c266 Endret 22. november 2007 av -SandMan- Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Jeg kan si at jeg anbefaler ikke "Esso Advanced Antifreeze" (må ikke forveksles med "Esso Antifreeze"). Det setter rødfarge i slangene som du ALDRI får helt vekk, så om du en eller annen gang bytter væske vil du likevel ha røde slanger. Det meste fungerer. Esso Antifreeze: Meget grei blåfarge. Shell Glycoshell: Grønnaktiv blåfarge. Så finnes det en haug andre, og alle har en eller flere standarder den oppfyller. Fargen sier btw. hvilken "kategori" av standarder den oppfyller. F.eks er den røde laget spesielt for å takle aluminium godt. Dette har ikke noe med saken å gjøre uansett i PC-sammenheng, da man ikke trenger disse høye standardene. Takk for advarselen, røde slanger har jeg ikke lyst på nei! Noen andre som har gode/dårlige erfaringer de vil dele? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Ren 60% etanol... Ekte polsprit Lukter godt, rene slanger, kjøler greit... Har vel en litt dårligere evne til å ta opp varme enn rent vann, men slipper alt styr med å skifte etter noen måneder og slikt... Og, ja alt av slanger, tilkoblinger, utstyr, etc tåler spriten helt fint... Testet alt utstyr på forhånd med å legge det i sprit i en uke, og det eneste som ikke klarte dette var tanken fra MIST. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...2&mcat=c266 SPRIT? Da blir man ikke plaget med alger i værtfall. Men det er vell litt unødig? Blander du batterivannet og frostvesken rett så slipper du å skifte vann på årevis. ACfluid, batterivann og frostveske er ikke lurt å blande sammen. Gjør at slangene blir matte. Men ellers var det ikke noe problem. Endret 24. november 2007 av MoDzoNa Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Skifte vann? Jøss, lenge siden jeg har sett på vannkjølingen min tilogmed. Har vel stått å surret 24 timer i døgnet i ihvertfall ett år nå. Kjøpte en blå litersflaske på statoil med frostvæske, og batterivann fra statoil. Har også sånn antialge-greier fra microplex i, vet ikke forholdene, men sikkert for mye av det ene eller det andre. Lenke til kommentar
-SandMan- Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Tja, er vel kanskje litt ekstra nøye på utseende til vannkjølingen. Kanskje noe å gjøre med at pc´en står på en hylle, slik at jeg ser rett inn i den hele tiden... Var litt plaget den første tiden med at vannet ble litt "matt", så jeg prøvde mange forskjellige blandinger av destillert vann og frostvæske eller antialgemiddel, men ble liksom ikke fornøyd... Heh, den ene blandingen farget jo alt i systemet blått, så den var jo ingen suksess... Men men, som sagt så har jeg kjempegod erfaring med ren 60%, så lenge det er ren sprit uten sukker eller tilsetninger... Men man bør teste komponentene i systemet ved å legge de i ren sprit i noen dager før man prøver dette på fullskala, da noen typer plast krakelerer. (les: sprekker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå