Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått testet noe selv ennå, men jeg har 2 kunder som har slitt med å få domenebrukere som lokal admin. Husker ikke detaljene, men de endte konstant med at den lokale administrator-gruppen ble tom.

Om det er bug eller brukerfeil vet jeg ikke, men siden 2 ulike kunder har fått samme problem ville jeg ha testet før en større utrulling. De aktuelle kundene ruller nå tilbake til XP på sine pilotmaskiner.

Lenke til kommentar

ok...

Men vill jeg ikke kunne melde home basic pc-ene inn i domenet? Blir ikke Roaming profile ganske vanskelig å få til da?

Må bare beklage meg, men er ganske grønn på SBS...

:blush:

edit:staveleif

Endret av jantommy
Lenke til kommentar

Du får ikke til roaming profiles uten å være medlem av domenet. Det eneste du får er tilgang til ressurser så lenge bruker og passord matcher en domenebruker.

SBS er forøvrig ikke noe annet enn en samlepakke med noen begrensninger. Funksjonaliteten er stort sett lik som alle produktene installert sammen.

Lenke til kommentar

Hei igjen....

Er det da i hele tatt noen vits i å sette opp server 2003?

Vill man ikke egentlig ha de samme funksjonene ved normal mappdedeling?

Føler egentlig ikke det er noe poeng med ett Server OS? Hva funksjonalitet vill jeg faktisk ha mulighet til med Home Basic klienter?

Takker alle "kjappe" hoder for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Klient-OS-ene er begrenset til åtte eller ti innkommende tilkoblinger, så har du flere enn dette er du avhengig av en server-OS.

Hvilken løsning du skal velge avhenger veldig av hva bedriften vil ha, trenger, vil betale og kan betale. Jeg vil selvfølgelig anbefale en SBS-server dersom du klarer å overtale brukerne til å bruke funksjonaliteten. Veldig ofte oppdager brukerne at de vil ha og kan betale vesentlig mer dersom man klarer å kommunisere fordelene med et skikkelig oppsett.

Jeg har selv nettopp konvertert en rotete arbeidsgruppe over til et domene basert på SBS. Hadde samme utfordring med home-klienter, men valgte domene og informerte at PC-ene med home bør byttes ut eller oppgraderes etter hvert. Sentral brukerstyring, separat login og mulighet til å roame var store salgsargumenter sammen med VPG (ikke at VPN krever win server da men.)

Funksjonaliteten du får med home-klienter er vel først og fremst mapping av shares, men dette må gjøres manuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har ikke fått testet noe selv ennå, men jeg har 2 kunder som har slitt med å få domenebrukere som lokal admin. Husker ikke detaljene, men de endte konstant med at den lokale administrator-gruppen ble tom.

Om det er bug eller brukerfeil vet jeg ikke, men siden 2 ulike kunder har fått samme problem ville jeg ha testet før en større utrulling. De aktuelle kundene ruller nå tilbake til XP på sine pilotmaskiner.

Sikker på at restricted groups ikke var i bruk? Jeg har hatt null problemer med å legge inn domenebrukere som local admin på vista....

/greigutt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...