vargaz Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Jeg er på jakt etter en addon eller et ekstra program til AD som automatiskt søker opp brukerområder til brukere som ikke lenger eksisterer i AD og gir en rapport, slik at vi får mulighet til å se over og slette brukerområdene. I tillegg trenger jeg et program (gjør ikke noe om det er det samme programmet, for all del ) som søker opp brukere som aldri har vært innlogget, og opplyser om bruker områdene dems. Noen spørsmål? *Dette er en Windows 2000 server. Endret 16. november 2007 av vargaz Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det siste kan du hente ut fra AD selv. Brukerne som ikke har logget inn etter x antall dager finner du mal på i AD Users and Computers. Lag en ny Query. Med DSQuery kan du kjøre spørringer rett mot AD og hente ut det du måtte trenge. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Ok, skal prøve det med engang. Har du tips til den første biten? som er viktigst.. Ser jeg kan lage spørringer der ja, men jeg klarer ikke å finne noe som passer til Last logon eller never loggedin. Tips til hvor jeg kan lete? Endret 16. november 2007 av vargaz Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ok, skal prøve det med engang. Har du tips til den første biten? som er viktigst..Ser jeg kan lage spørringer der ja, men jeg klarer ikke å finne noe som passer til Last logon eller never loggedin. Tips til hvor jeg kan lete? Lag det selv? Bruk query mot ad som finner alle brukerne og legg dette inn i en tabell. Gjør det samme for brukermappene. Sammenlikn tabellene og slett ulikhetene. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Det er snakk om noen tusen brukere.. å gå over en slik sammenligning manuelt, vil være et marreritt og særdeles uaktuelt. Er det noe program som kan gå over dette for oss? En query som finner alle brukerne skulle vel ikke være noe problem, men hvordan får jeg lagt dette i en tabell nåda? Brukermappene klarer jeg å få listet opp via et enkelt batch script. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Det er snakk om noen tusen brukere.. å gå over en slik sammenligning manuelt, vil være et marreritt og særdeles uaktuelt. Er det noe program som kan gå over dette for oss?En query som finner alle brukerne skulle vel ikke være noe problem, men hvordan får jeg lagt dette i en tabell nåda? Brukermappene klarer jeg å få listet opp via et enkelt batch script. Jeg mente selvsagt ikke at du skulle gå igjennom dette manuelt da. Skriv ett enkelt vb-program. Du trenger ikke stort mer enn en løkke for å sammenlikne innholdet i tabellene. Hent ut ett innslag fra tabell a og sjekk mot tabell b, ved match henter programmet ett nytt innslag, ingen match så slettes mappa. Lenge siden jeg har skrevet noe i vb nå, men sånn logisk sett så skulle det bli noe slikt. if mappe = bruker mappe = nymappe bruker = nybruker else append mappe mappeutenbruker.txt mappe = nymappe Så kan du bruke script for å slette mappene i mappeutenbruker.txt etterpå. Dette blir veldig teoretisk for meg akkurat nå, siden jeg ikke har tid til å skrive programmet for deg, men det er i alle fall slik jeg ville løst dette. Edit: Du må selvsagt bruke en teller slik at hvis antallet mapper er f.eks 1000, så blir det if i>1000, i++ mappe = nymappe else append mappe mappeutenbruker.txt i=2 mappe = nymappe Endret 16. november 2007 av Quayle Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Jeg er ikke noen vb kar, så det blir nok et problem. Men snakket nettopp med en som har noe script liggende, han skulle se hva han hadde, eller hva han kunne lage. Ellers var det å få brukerne eksportert til et tekstdokument i fra AD. Noen som vet hvordan? det er vel helt sikkert mulig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 nå tenker jeg bare høyt her men hva med å lage et script som henter mappenavnene (som også er brukernavnene antar jeg). så gjør scriptet et LDAP-søk mot AD for å finne en match i et brukernavn. eksisterer ikke dette slettes filen og scriptet går videre til neste mappe og søker på nytt. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Kommer tilbake til dette emnet på mandag, har tatt helg og orker ikke engang å tenke akkurat nå sitter med mitt eget projekt nå.. må se å få noe ut av denne Quadcore prosessoren.. synes ikke den yter som den skal.. det er noe som skaper treghet her... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 nå tenker jeg bare høyt her men hva med å lage et script som henter mappenavnene (som også er brukernavnene antar jeg). så gjør scriptet et LDAP-søk mot AD for å finne en match i et brukernavn. eksisterer ikke dette slettes filen og scriptet går videre til neste mappe og søker på nytt. Det er selvfølgelig også en mulighet og langt mer smidig enn min foreslåtte fomling til løsning. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Hørtes egentlig veldig greit ut.. må se litt mer på dette etterhvert. Denne saken er dessverre ikke først i køen lengre, dukket opp et par andre ting som må tas hånd om først. Endret 19. november 2007 av vargaz Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hørtes egentlig veldig greit ut.. må se litt mer på dette etterhvert. Denne saken er dessverre ikke først i køen lengre, dukket opp et par andre ting som må tas hånd om først. Jeg er ikke alene altså? Jeg skulle hatt ett eget brannkorps, men det har jeg altså ikke. Må ut med Imsdalflaska flere ganger hver dag og får ikke gjort annet dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå