Gå til innhold

Egen mailserver med Get


Anbefalte innlegg

Jeg har abonnement fra Get, og har lyst til å sette opp en egen mailserver, mest som et læringsprosjekt. Jeg har bare tenkt å videresende mail fra alle kontoene mine til tilsvarende kontoer på denne serveren slik at jeg får speilet all mail på min egen maskin.

 

Men så kommer spørsmålet om dette er mulig. Jeg vet at Get har sperret i hvertfall port 22 og 80, slik at jeg må bruke 2222 og 80 til SSH og web. Er mailportene (SMTP og IMAP) sperret på samme måte? Og i så fall, er det mulig å bytte til andre porter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tillater meg å bumpe denne samtidig som jeg klarfiserer spørsmålet mitt: kan jeg velge i DNS-instillingene at MX-serveren skal bruke port 587, og IKKE 25?

 

Det er mulig at du misforstår hvordan navnejenesten (dns) og mail (smtp) henger sammen.

Altså: MX'en i dns forteller kun dns-navnet på mailserveren (mail.example.org) for et gitt domene (examplel.org). Den forteller deg egentlig ingenting om hvilken protokoll denne mailserveren kjører (men det er veldig vanlig, på grensen til implisitt, at mailserveren bruker smtp).

 

Mail: dersom du har kontroll over mailserveren(e) som det skal videresendes fra, så kan du konfigurere den / disse til å bruke port 587 (message submisson) istedet for port 25. Se mer om smtp på Wikipedia.

 

SMTP er beskrevet i RFC 2821 og Message Submission i RFC 2476.

Lenke til kommentar

OK. Når du sier det er det selvsagt kjempelogisk, porter har ingenting i DNS oppslag å gjøre.

 

Med andre ord må jeg enten route mailen min om en mailserver som _ikke_ har sperret port 25, slik at den kan sende videre til min med message submission i stedet for SMTP.

 

Edit: jeg løste det enkelt med fetchmail.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...