Gå til innhold

Enda en "latterlig lav straff" post.

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/15/518356.html

4 år i fengsel, som tilsvarer 2.5 eller noe sånt i norsk regning for følgende lovbrudd.

Ruse seg på hasj og rohypnol.

Stjele en bil, kjøre langt over fastgrensa (uten førerkort) foran en skole.

Skyte en person i ansiktet, og være i besittelse av diverse våpen.

Skalle ned offentlig tjenestemann.

Føler du deg trygg?

Discuss

Endret av alex503
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det synes jeg virket utrolig lav straff. En straff som jeg reagerer mye sterkere på er denne: http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/art...hp?artid=185466

For å slenge 4åringen sin i et 2 m2 stort kott på den måten så fortjener du langt mer enn 90 og 60 dager _betinget_ fengsel som sier du kan være ute etter omlag 30. Kakekasteren fikk i utgangspunktet 30 dagers ubetinget fengsel, høyeste rett anket riktignokk, men alikevel...

Jeg er i mot dødsstraff, men i dette tilfelle kunne jeg nesten tenkt meg å gitt disse to kjøtthuene det. Klarer du ikke å ha et barn på en forsvarlig måte så drit i å skaff deg ett!

Lenke til kommentar
4 år i fengsel, som tilsvarer 2.5 eller noe sånt i norsk regning

Jaha? Det er ikke noe som heter "norsk regning". 4 år er 4 år.

Ikke når det gjelder "fengselsår" som tilsvarer 9 måneder hvis jeg ikke er helt på jordet.

Du er helt på jordet. Et år er et år.

Lenke til kommentar
4 år i fengsel, som tilsvarer 2.5 eller noe sånt i norsk regning

Jaha? Det er ikke noe som heter "norsk regning". 4 år er 4 år.

Ikke når det gjelder "fengselsår" som tilsvarer 9 måneder hvis jeg ikke er helt på jordet.

Du er helt på jordet. Et år er et år.

I Norge soner man sjeldent mer enn 2/3 av straffen så ett år er ikke ett år i fengselssammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ved lengre straffer kan en søke om løslatelse tidligere. Dette gjør at mange ikke soner hele straffen. Det er imidlertid ikke noe en har krav på. Det er ikke noe som heter "fengselsår".

kilde

Lenke til kommentar
Ved lengre straffer kan en søke om løslatelse tidligere. Dette gjør at mange ikke soner hele straffen. Det er imidlertid ikke noe en har krav på. Det er ikke noe som heter "fengselsår".

kilde

FEIL!

Med god oppførsel, blir ett år og seks måneders fengsel fort redusert til ett år. Og med fratrekk av drøyt tre måneder utholdt i varetekt, og det faktum at et fengselsår er ni måneder, kan det bli med et halvt år bak lås og slå
Stoler mer på DT enn han debattanten i nettmøtet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, den ene kilden er en advokat, og den andre er journalist.

Vet ikke hvem som har mest peiling, men heller til å tro at advokaten vet hva han snakker om.

:)

Lenke til kommentar
FEIL!
Med god oppførsel, blir ett år og seks måneders fengsel fort redusert til ett år. Og med fratrekk av drøyt tre måneder utholdt i varetekt, og det faktum at et fengselsår er ni måneder, kan det bli med et halvt år bak lås og slå
Stoler mer på DT enn han debattanten i nettmøtet.

FEIL! :tease:

Fengselsår Folkelig utrykk som betegner soningsåret som 8 måneder. Tar utgangspunkt i at innsatte normalt løslatelse på 2/3 tid. Se også prøveløslatelse.

Kilde

Forvirrende sitater...

Lenke til kommentar
I Norge soner man sjeldent mer enn 2/3 av straffen så ett år er ikke ett år i fengselssammenheng.

Dvs. at i USA er da et "fengselsår" seks måneder, ettersom de der har prøveløslatelse etter halv soning? Hmm, kanskje ikke så merkelig at de driver og dømmer folk til flere hundre år i fengsel likevel da...

Lenke til kommentar
Dvs. at i USA er da et "fengselsår" seks måneder, ettersom de der har prøveløslatelse etter halv soning? Hmm, kanskje ikke så merkelig at de driver og dømmer folk til flere hundre år i fengsel likevel da...

Får du en dom på 538 (elns) år så hjelper det uansett ikke om du kan bli prøveløslatt etter halve tiden da! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...