Gå til innhold

Left(string) .. finnes det i hele tatt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøvde i java å kun skrive ut de første 10 tegnene i en string, men i motsetning til andre språk virker dette som en umulig oppgave i java etter å hatt søkt nettet rundt etter noe slikt.

Er det i hele tatt mulig, og i så fall, kan noen si meg koden?

Du kan vel bare bruke string.substring(0,10)?

At det finnes en så simpel løsning får meg nesten til å tro at du ikke har søkt i det hele tatt, og bare skrev det du skrev for å provosere folk som liker java :p

EDIT: Bomma på indeksen min første gangen ja :)

Endret av hfarberg
Lenke til kommentar

Hehe, det tok ikke lang tid før en "språkbeskytter" kom i et desperat forsøk for å redde javas ære..

Skjønner ikke helt hvordan du kunne tolke at jeg ikke vet hva objektorientert programmering dreier seg om, alt jeg gjorde var å ytre min subjektive mening om hva som er mest intuitivt av Left(string, 10) og string.substring(0,10). Og jeg tror at folk som ikke har programmert før, forstår bedre hva Left(string, 10) gjør, enn string.substring(0,10).

Og nei, jeg er ikke ny til programmering. Har kodet i flerfoldige språk i flere år, både i objektorienterte språk og ikke-objektorienterte språk. Er bare metodene til java jeg ikke kan ut-inn enda.

Så nå vet du det, allmektige språkbeskytter :tease:

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

Substring er vel standarden i de aller fleste språk og et raskt google forteller meg at det er Visual Basic som har Left(). Men VB har også Substring() sammen med C#, C++, JScript, Javascript, Java og substr i PHP.

Hvilke "andre språk" er det som har Left() utenom VB?

EDIT: VB.net har Substring() hvor du vistnok må importere det gamle VB-biblioteket for å kunne bruke Left().

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Ja du tar ikke feil, men du glemmer også noe :)

For å ta ett kjapt eksempel så har blant annet C# støtte for Left(). Og for å sette det på spissen så bruker lavnivåspråket i Microsoft Excel Left(string) (eller Venstre(string) ) i den norske versjonen :thumbup:

Men det var ikke poenget med denne tråden, jeg spurte et spørsmål og fikk svar på det.

Og det andre poenget mitt som dukket opp senere i denne tråden, var at jeg tippet at for folk som ikke har holdt på med programmeringspråk før, og de skulle se på to metoder for første gang uten å få lese dokumentarsjonen for dem først, så ville de skjønne dem Left() bedre enn string.substring(), pga Left er ett ord som brukes i dagligtale.

Lenke til kommentar

Øhm, jeg tror du ikke er helt med hva denne tråden dreier seg om.

Jeg er helt klar over hva metoder og funksjoner er :thumbup:

Men takk for at du prøvde å hjelpe uansett, hvem vet, kanskje noen andre som ikke vet hva forskjellen er, kommer til å lese denne tråden og bli litt smartere. :)

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Hehe, det tok ikke lang tid før en "språkbeskytter" kom i et desperat forsøk for å redde javas ære..

Skjønner ikke helt hvordan du kunne tolke at jeg ikke vet hva objektorientert programmering dreier seg om, alt jeg gjorde var å ytre min subjektive mening om hva som er mest intuitivt av Left(string, 10) og string.substring(0,10). Og jeg tror at folk som ikke har programmert før, forstår bedre hva Left(string, 10) gjør, enn string.substring(0,10).

Men du har jo programmert før! Og i objektorientere språk, non the less...

Og for alle som har programmert i OO (altså inkl. deg) er du den eneste jeg har møtt som IKKE føler det naturlig å bruke en metode på objektet, når det er objektets data du vil jobbe på.

Anyway, om du vil bli venner med java må du glemme VB. Når du vil jobbe på en datastruktur i java skal din første tanke være "Hvilken klasse tilhører dette objektet?", Og så går du til den klassen, og ser hvilken metoder den har (eventuelt arver).

(Og btw, bare for nysgjerrighetens skyld, "lavnivåspråket i exel" er vell VB, som allerede er nevnt?)

Lenke til kommentar

Jada, er helt enig.

Saken er at jeg er gode venner med språk som er både objektorientert og ikke.

Eneste var at jeg ikke visste om metoden substring, eller det kan godt være jeg har brukt den tidligere en gang, men jeg husket ikke hva den var.

Og jeg er i en periode hvor jeg har jobbet mye med SQL, og har blant annet brukt Left() der, så jeg formulerte kanskje derfor min første post litt dårlig. Jeg spurte etter metoden i java, og gav ett eksempel som Left() for å vise hva jeg var ute etter. Jeg kunne like gjerne brukt leftstr(string) som eksempel (Delphi).

Så hvis det er det du mener, så er jeg enig at jeg burde hatt formulert meg annerledes. Men sånn kan det gå når man er på farten :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...