lperik Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Hmm, har ikke bygd pc på en stund nå, og har ikke brukt å ha no særlig vifter i kabinettet. (har kun brukt de som fulgte med kabinettet) Kjøpte meg et cheftiec miditower i forrige uke, samt tre 8x8cm vifter. Problemet mitt er at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg burde plassere de for å få best mulig kjøling i kabinettet. Har nå en foran på kabinettet som blåser luft på harddisken og så videre inn i kabinettet. De 2 andre står bak på kabinettet (ved siden av cpu) og blåser luft ut av kabinettet igjen. Er dette gunstig? Eller har jeg misforstått helt her? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Målet er vel, så vidt jeg har forstått det å skape en vindtunel fra nedre front(kald luft) forbi CPU, grafikkort, HK o.l som skaper varme. Luften stiger(og blir sugd) oppover mot PSU, hvor viftene blåser den ut. Ergo skal man, for å få vindtunnelen, ha flere som blåser ut en inn. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Ha to fremme og en bake. Å la viften blåse på HD er lurt, så la den bli der. Lenke til kommentar
Nazrac Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Selv har jeg en fremme som trekker inn kal luft nede ved golvet og en som blåser ut bak. I tillegg har jeg en i døra som blåser rett på grafikk kortet Lenke til kommentar
COMPstomp Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Vet ikke hvor lurt dette er, men ved å snu en av de 2 enermaxviftene mine bak og åpne vinduet fikk jeg ned hktemperaturen med 8-grader og 5-7 grader på cpu, men så var det jo dette med lukket vindu : Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Ha to fremme og en bake. Å la viften blåse på HD er lurt, så la den bli der. Eg har to bak og en foran diskene mine. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 HAr Chieftec midtower, har to vifter som blåser inn foran og to blak som blåser ut og en i sidedøra som blåser på komponentene (altså inn). Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg vil foreslå at du setter opp noen mulige forslag, med varierende antall vifter og hvor de er plassert. Så prøver du det ut og måler temp. (idle - CPU og hovedkort, er lettest å måle...) etter f.eks. en halvtime. Da burde temperaturen ha stabilisert seg. Strengt tatt burde du ha flere Zalman Fanmate-er liggende, slik at du også kunne tenke litt på støy. Normalt sett er to vifter på medium hastighet mye stillere enn en på full blås. Selv foretrekker jeg å stenge alle ventilasjonshull foran med dempematter, istedet lager jeg hull i bunnen av kabinettet. Kald luft kommer da inn her og blåses ut på toppen gjennom PSU. Etter å ha testet ut alle krysskombinasjonene, så har du ha funnet en vinner. Skriv gjerne resultatet på denne tråden. Lenke til kommentar
rks Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 To som blåser ut bak og en foran som blåser inn er sannsynligvis best. Et lite undertrykk i kabinettet er bra. Sørg for at kabler ol ikke blokkerer luftstrømmen fra front til bak. Rks Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Feil, det skal helst være overtrykk. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Feil, det skal helst være overtrykk. OK, sikkert fornuftig det, men forklar oss gjerne hvorfor. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Stiger ikke varmen til værs da? Altså, du må dra inn nede (foran) og ta lufta ut oppe (bak) Lenke til kommentar
felzius Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg har 10 (!) vifter, 1 bak, 3 foran, og resten på dørene osv :-D Men, skaffet meg et silver prism tower fra microplex igår, satte i alt av utstyr, monterte vifter ect, skrudde på maskinen, og etter kort tid begynte det å lukte brent. Jeg skrudde maskinen av kvikt som f*en, skrudde opp lokket, og luktet meg fram til det brente. Det viste seg at Power switch ledningen hadde smeltet, brent opp, e.l. MORSOMT, bare problemer med meg og elektriske utstyr :-< (var lite med vifteplass p det kabinettet fant jeg ut, har 7 vifter til overs nå :-)) Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Har nå en foran på kabinettet som blåser luft på harddisken og så videre inn i kabinettet. De 2 andre står bak på kabinettet (ved siden av cpu) og blåser luft ut av kabinettet igjen. Er dette gunstig? Denne plasseringen er bra. Men det blir ett visst undertrykk som drar støv inn i kabinettet. Det må renses iblandt. Det går også an å klippe til et støvfilter (12*25cm) og skyve det opp gjennom åpningen nederst foran på Chieftecen. Støymessig er det best å ha viftene bak. Med noen reostater kan en finne en hastighet som gir lite støy og likevel bra lufthastighet. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Feil, det skal helst være overtrykk. OK, sikkert fornuftig det, men forklar oss gjerne hvorfor. Vet ikke, søk på "overtrykk" her på forumet så finner du nok en del svar. Lenke til kommentar
honnings88 Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Har et bigtower. HAr tre som blåser inn foran og to ut bak pluss en 92mm som drar ut i toppen. Lenke til kommentar
rks Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg fikk absolutt mest effekt av å ha to vifter (+ vifta i PSU) som blåser ut bak, og ei vifte som blåser inn foran. Alle andre muligheter for å få inn luft (bak og i dørene) er tettet. Max temp gikk ned 3 grader i forhold til da jeg hadde to vifter inn og to ut. Uansett hvordan man monterer viftene er poenget å få til en luftstrøm som går gjennom kabinettet. Helst inn nede foran og ut oppe bak. Lenke til kommentar
rks Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Mener at det vil være betraktelig mer støyende og gi en mindre luftstrøm av å ha overtrykk i kab. De fleste kabinettvifter er ikke laget for å jobbe mot noe særlig mottrykk. Edit: Men jeg skjønner poenget i forhold til støvansamling..... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Lufttrykket inn bør være tilnærmet lik lufttrykket ut! Det er ikke rare overtrykket som skal til for å holde støv ute. Forutsatt at man har filter foran inn-viftene. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Det lure med å ha overtrykk er at da kommer ikke støv inn andre steder enn der viften står. Og der bør du selvsagt ha et filter. Du bør også ha vifte som blåser ut oppe. Dette er fordi varm luft er lettere enn kald luft, og derfor stiger til toppen av kabinettet. Å blåse varm luft fra toppen bak og ned ut framme forbi harddiskene er ikke så kult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå