Fin Skjorte Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Det er ikke et problem Norge kan bekjenne seg. At det skjer, fair nuf. Men det er enkelt tilfeller, og at det oppleves som kjedelig nok for den det gjelder er også helt greit. Men det er likefullt ikke et samfunnsproblem. Mangel på eldreomsorg er ikke lenger et enkelttilfelle. Bare for nyskjerringhetens skyld, men finnes det noen tall på at eldre som trenger omsorg ikke får det? Det er en pensjonskasse for fremtidige pensjonsjonister. Lykke til, vær forberedt å betal pensjonen din selv. Pensjonsfondet-Utlandet har i dag en gjeldspost til fremtidige pensjonister. Det gjelder ikke meg og heller ikke de fleste andre unge mennesker. Og jeg vil betvile at jeg får en andel i den, slik at jeg må nok betale min egen pensjon, som jeg allerede gjør i dag. Likefullt har petrofondet en fordring til fremtidige pensjonister, som har en rett på penger fra staten, som er mer enn dobbel så stor enn hva den er i dag. Og vi får det stadig bedre. I dag så bor vi bedre, spiser bedre, reiser mer, er bedre kledd enn for bare 20 år siden. Det er det samme som å si at siden vi brukte mer penger på mat før enn nå, så er det greit å øke matprisene. At vi har det bedre nå forsvarer ikke at vi kan la alt forfalle her i landet. Nå er det private aktører som i stor grad bestemmer hva vi skal betale for maten vår, så hvordan matprisen vil bli håper og tror jeg at markedet vil ta seg av også i fremtiden. Uansett så bruker vi i dag mindre penger på mat enn noen gang i forhold til disponibel inntekt. Og alt forfaller virkelig ikke. Det blir bygd skoler, barnehager med mer. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 (...)Q1 Det er ikke et problem Norge kan bekjenne seg. At det skjer, fair nuf. Men det er enkelt tilfeller, og at det oppleves som kjedelig nok for den det gjelder er også helt greit. Men det er likefullt ikke et samfunnsproblem. (...) Q2 Jeg prøver å unngå å diskutere enkelt tilfeller, men her blir jeg litt nyskjerring. Om jeg faktisk forstår deg riktig så sier du at til tross for at du var arbeidsdyktig så klarte du ikke å få deg en jobb over en periode på tre år? Og i tillegg er du snurt fordi staten ikke fant jobb til deg, og at de heller ikke forèt deg med penger? Det høres ut som en salig blanding av latskap, umodenhet og bortskjemt ansvarsfraskrivelse. (...) Q3 Det meste i Norge henger på greip, og vi har det så ufattelig bra at det finnes ingen grunn til å krisemaksimere noe som helst. Det betyr heller ikke at vi ikke kan finne rom for forbedringer. Og vi får det stadig bedre. I dag så bor vi bedre, spiser bedre, reiser mer, er bedre kledd enn for bare 20 år siden, og ingenting tyder på at det skal fortsett å bli bedre. Vi har mange flotte aktive politiske ungdommer som brenner for det de tror på. Auf, Fpu, SU, RU, Unge Høyre osv er rekrutterer hele tiden unge ildsjeler. Mange av dem faller i fra, kanskje fordi som ressurssterk ungdom ser de seg bedre tjent med å jobbe i det private, at slikt som påpekt over her at lønnsveksten for rikspolitikkerene kanskje ikke er så dumt. Men også fordi de opplever syting og klaging over at "jeg får ikke trygd, men at regnskogen blir hugget ned som forverrer klima på hele jorden ikke er mitt problem". Det vil jo kunne ta vekk gnisten hos en hver idealist. Og så et spørsmål, hvor skal vi ta mer penger i fra? Norges statsbudsjett går i minus, regulert for oljeinntektene. Og Oljefondet kan vi ikke ta fra. Det er per i dag på gode to tusen milliarder. Det er en pensjonskasse for fremtidige pensjonsjonister. Per i dag er fremtidige pensjonsfordringer som nettopp oljefondet skal dekke på ca fire og et halvt tusen milliarder. Så å ta derifra betyr at man bruker penger som vi allerede skylder. Og da er heller ikke makroøkonomiske konsekvenser påpeket. @Q1: Er det ikke et problem Norge kan bekjenne seg med? Neivel, tør jeg spør hvor i landet du bor og hvilken nyheter du leser, for jeg vil gjerne vite hvor i Norge det er perfekt. Det er ikke snakk om enkelttilfeller, envær som har lest aviser i løpet av året har lest hvor dårlige forholdene er på enkelte sykehjem i Norge og hvor dårlig eldreomsorgen egentlig er. Eldre som vil på hjem for å få de bedre får ikke komme dit mens unge som er f.eks trafikkskadet blir sendt på eldrehjem fordi staten har ikke noe bedre alternativ å tilby. Ja det høres ut som et perfekt land. Her i kommunen min, Vågan, er køen for sykehjemsplasser så lang at de eldre risikerer å dø av omsorgssvikt før de overhode kommer noe lengere i køen. Er det verdig? @Q2: Personangrep kan du legge fra deg med en gang og på forhånd takk. For å svare på det du spurte, jeg søkte på alle jobbene som kom opp og på NAV fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre noe og jeg hadde ingen rett på noe penger. Det var heller ikke noe de kunne gjøre for meg og jeg måtte bare fortsette å søke på jobber. Etter at jeg fikk meg jobb fikk jeg vite at NAV kan stå for utplassering og stønad den veien og Sosialen kan bidra med "Stønad for livsopphold". Så ja, staten kunne foret meg med penger om vi hadde hadt kompetente personer på de avdelingene. @Q3: Ja jeg vet da at vi har det godt, ta deg tid til å lese førsteinnlegge så får du se hva jeg forsøker å legge opp til debat om. Jeg er så innmari lei av at folk skal dra frem fortiden og andre U-Land når man setter finger på ting som kunne forbedres, blir landet bedre av at man setter seg på stumpen, ser at bygninger forfaller, lukker at øynene og troller som en liten unge "vi har det så bra, vi har det så bra, tralalalala, det jeg ikke ser kan ikke skade"? Hvor kan man ta pengenene fra? Vel, vi kan begynne med å forbedre enkelte rutiner på statlige instanser. Det er forferdelig mye Molbo metodikk på kommunale og statlige kontorer. Der kunne man spart penger om man hadde hadt effektive rutiner. Det har man ikke så da går masse penger i sluken. Man kan og slutte å låne penger til I-Land for å utbedre veiene sine, som de millionene man lånte til Tyskland slik at de fikk utbedret motorveiene sine litt. Hva med våre egene veier? Ja jeg vet at et lån er en investering på lang sikt, men i Norge ser det ikke ut som man har noe lang sikt å gå etter da man konstant har pengeproblemer på offentlige instanser. Og ikke minst, politikkerne sluker masse penger på "goder" som privatfly, bil med sjåfør, egen bil, fallskjermer og andre goder. Kutt litt der så har man raskt spart noen millioner kroner. Det er alltid rom for forbedringer i landet, men det man trenger er mennesker som tør å si noe om hva man trenger å forbedre, dalterne som dilter etter politikerne som en liten Igor etter Dr Frankenstein og sier "yes master" er ikke mye til nytte for forbedringene som kan komme. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Med tanke på hvor mye dette landet tjener hvert år så syntes det det er rart at eldre i dag må bo i gangen og i kott. Eldreomsorgen i Norge er helt forfærdelig. Mine foreldre skal slippe å bli stuet vekk på et hjem hvor de ansatte er underlært og underbemannet, og det er ikke plass eller tilbud nok. Gamle skal ikke bli stuet vekk for å dø. Det er vel en av de tingene jeg syntes vi bruker alt for lite penger på, og er en helt glemt sak. Kan du bevise at HELE eldreomsorgen i Norge er forfærdelig? Lenke til kommentar
notalive Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Med tanke på hvor mye dette landet tjener hvert år så syntes det det er rart at eldre i dag må bo i gangen og i kott. Eldreomsorgen i Norge er helt forfærdelig. Mine foreldre skal slippe å bli stuet vekk på et hjem hvor de ansatte er underlært og underbemannet, og det er ikke plass eller tilbud nok. Gamle skal ikke bli stuet vekk for å dø. Det er vel en av de tingene jeg syntes vi bruker alt for lite penger på, og er en helt glemt sak. Kan du bevise at HELE eldreomsorgen i Norge er forfærdelig? Det er snakk om at en DEL av eldreomsorgen er forferdelig. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 På de mange hjelpehjem her i Bergen doper de ned de eldre slik at de skal få tid til å pleie alle. Trist, men sant. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Eldresomsorgen er ikke bare gale. Det finnes hundrevis av fantastiske folk som gjør en enorm innsats hver eneste dag, og de skal ha all ære for det. Men de har ikke tid, plass eller penger til å gjøre jobben sin så godt som de gjerne vil. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Eldresomsorgen er ikke bare gale. Det finnes hundrevis av fantastiske folk som gjør en enorm innsats hver eneste dag, og de skal ha all ære for det. Men de har ikke tid, plass eller penger til å gjøre jobben sin så godt som de gjerne vil. Bingo lotto og en lollypop for god innsats til deg (grønn eller rød?). De fleste i personalet rundt eldreomsorgen gjør så godt de kan med de midlene de har tilgjengelig men de har ikke nok til å rekke over alt. Så hvem er det som må gi dem det de trenger for å gjøre en god jobb? Om du sier "staten" så har du vunnet enda en lollypop. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Snublefot har helt rett. Men det hører kanskje hjemme i en egen tråd. Syntes nesten det fortjener en egen tråd. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg personlig ville heller forsatt å betalt skolebøker for mine framtidige unger, vist de pengene kunne blitt brukt på eldreomsorgen i stedet. Det er i hvertfall alt for mange unge mennesker ( som meg selv ) som glemmer helt hvordan det er å være gammel og ufør i Norge i dag. Tror det er for seint for meg å fortvile over dette problemet når jeg begynner å bli gammel selv. En så stor oppgradering som eldreomsorgen trenger i dag vil nok ta en stund, selv med penger. Syntes også alt for lite penger blir brukt til å forhindre at gamle mennesker trenger å havne på sykehjem. Gale diagnoser, behandling for seint osv gjør jo at mange går sine siste år med enorme smerter og ubehag som strengt tatt hadde vært unødvendig vist de hadde blitt møtt med behandling og tiltak før. Feil prioritering av penger i min mening i hvertfall. Er ikke mange ting jeg klager over, og jeg syntes vi har det alt for bra i Norge til å gjøre det ofte. Men en ting er virkelig feil i Norge, og det er eldreomsorgen. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Feil prioritering av penger i min mening i hvertfall. Er ikke mange ting jeg klager over, og jeg syntes vi har det alt for bra i Norge til å gjøre det ofte. Men en ting er virkelig feil i Norge, og det er eldreomsorgen. Vel, skal vi tolke enkelte her inne er det bare vi som syter og ikke ser hvor godt vi har det. Personelig vil jeg heller si det er de som er blinde som ikke klarer å se feil med sitt eget land. Norge er ikke perfekt, og det er naivt å sette seg ned å tro det og. Men om man ikke skal få si fra uten å få stemplet sytpeis, hvordan skal man da klare å gjøre landet bedre å bo i? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Om man syter eller er kritisk er helt hvordan man velger å si det og valg av ord. Syntes ofte vist man skal bli tatt seriøst og at folk skal høre på deg så kan man ikke være kritisk til alt. Det er jo tross alt mye bra her i Norge å. Jeg prøver å finne en gyllenmiddelvei i det meste. Eldreomsorgen er vel kanskje bare blitt en litt mer "hjertesak" i løpet av årene og en av de få tingene jeg virkelig ikke ser en logisk grunn til hvorfor det skulle være slik. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Feil prioritering av penger i min mening i hvertfall. Er ikke mange ting jeg klager over, og jeg syntes vi har det alt for bra i Norge til å gjøre det ofte. Men en ting er virkelig feil i Norge, og det er eldreomsorgen. Vel, skal vi tolke enkelte her inne er det bare vi som syter og ikke ser hvor godt vi har det. Personelig vil jeg heller si det er de som er blinde som ikke klarer å se feil med sitt eget land. Norge er ikke perfekt, og det er naivt å sette seg ned å tro det og. Men om man ikke skal få si fra uten å få stemplet sytpeis, hvordan skal man da klare å gjøre landet bedre å bo i? Du kan godt si ifra. Du kan godt fortelle hva som bør forandres med mulige tiltak. Saken er at du er sytepave. Du løper rundt og prøver å vise hvor forferdelig Norge er når du ikke har et eneste konstruktivt tiltak for å kunne forandre Norge. Vi vet at alt er ikke perfekt og de politiske partiene har forskjellige løsninger for å forbedre Norge. Det eneste du nevner er alle pengene som går til politikerene, og det har en annen bruker forklart hvorfor er nøvendig, og jeg vil legge til at om man sank lønnen til politikerene så ville ikke det forandre noe som helst annet enn at vi hadde fått mindre dyktige politikere. Det er småpenger iforholdtil resten av budjettet. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Eldresomsorgen er ikke bare gale. Det finnes hundrevis av fantastiske folk som gjør en enorm innsats hver eneste dag, og de skal ha all ære for det. Men de har ikke tid, plass eller penger til å gjøre jobben sin så godt som de gjerne vil. Takk for det ..og jo, det er tid, penger og plass. Man finner alltid skrekkeksempler som VG og DB liker å ta for seg, men det fins et veldig stort antall sykehjem som fungerer fint her i Norge. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Det er det. Har vært å sett sykehjem som har vært strålende og sykehjem som har vært forfærdelig. Har dyp respekt for folk som jobber med eldre, er ikke en lett jobb. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Min samboer jobbet tidligere som renholder ved forskjellige sykehjem her i nærmiljøet. Det hun opplevde var at HUN måtte hjelpe de eldre, siden pleierne var mer opptatt av å sitte på lunsjrommet for å drikke kaffe og strikke. Det er nok viktig å gjøre noe med arbeidsmoralen til mange i dette yrket. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Du kan godt si ifra. Du kan godt fortelle hva som bør forandres med mulige tiltak. Saken er at du er sytepave. Du løper rundt og prøver å vise hvor forferdelig Norge er når du ikke har et eneste konstruktivt tiltak for å kunne forandre Norge. Vi vet at alt er ikke perfekt og de politiske partiene har forskjellige løsninger for å forbedre Norge. Det eneste du nevner er alle pengene som går til politikerene, og det har en annen bruker forklart hvorfor er nøvendig, og jeg vil legge til at om man sank lønnen til politikerene så ville ikke det forandre noe som helst annet enn at vi hadde fått mindre dyktige politikere. Det er småpenger iforholdtil resten av budjettet. Forsøker å vise hvor forferdelig Norge er? Jeg sier hva jeg mener, men uansett hva jeg kommer med tiltak jeg tror kan fungere får jeg slengt "å ja men vi har ikke penger til det fordi budsjette er ikke lagt opp slikt". Så jeg er med andre ord en sytpave uansett hva jeg sier,og om jeg kommer med noen forlag er jeg fremdeles en sytpave, og tillegg en sytpave uten konkrete tiltakt. Er dette en diskusjon eller en konklusjon? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Du kan godt si ifra. Du kan godt fortelle hva som bør forandres med mulige tiltak. Saken er at du er sytepave. Du løper rundt og prøver å vise hvor forferdelig Norge er når du ikke har et eneste konstruktivt tiltak for å kunne forandre Norge. Vi vet at alt er ikke perfekt og de politiske partiene har forskjellige løsninger for å forbedre Norge. Det eneste du nevner er alle pengene som går til politikerene, og det har en annen bruker forklart hvorfor er nøvendig, og jeg vil legge til at om man sank lønnen til politikerene så ville ikke det forandre noe som helst annet enn at vi hadde fått mindre dyktige politikere. Det er småpenger iforholdtil resten av budjettet. Forsøker å vise hvor forferdelig Norge er? Jeg sier hva jeg mener, men uansett hva jeg kommer med tiltak jeg tror kan fungere får jeg slengt "å ja men vi har ikke penger til det fordi budsjette er ikke lagt opp slikt". Så jeg er med andre ord en sytpave uansett hva jeg sier,og om jeg kommer med noen forlag er jeg fremdeles en sytpave, og tillegg en sytpave uten konkrete tiltakt. Er dette en diskusjon eller en konklusjon? Om du får det slengt i trynet vet jeg ikke fordi du har ikke foreslått noe som helst på dette forumet annet enn å ta penger fra politikerene. Du kan f.eks. foreslå å begrense den økonomiske effektiviteten og sette høyere skatter for å få til bedre sykehus og minske klasseskillene. Du kan velge å ta penger fra skolene og gi dem til eldreomsorgen. Det er mange konkrete tiltak som kan gjøres, men du nevner ingen. Argumentasjonen din går egentlig ut på å fortelle om hvor forferdelig Norge er og hvor forferdelig vi behandler de vansklligstilte uten å komme med noe som helst løsning på problemet. Vi trenger ikke slike mennesker siden alle vet at Norge ikke er perfekt, avisene minner jo oss om det hver dag. Hadde du kommet med konstruktive tiltak så ville du ikke være en sytepave lenger, men hvis du har gode løsninger så vil du være en som bidrar til samfunnets beste istedenfor å være en irriterende mygg. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Slut og syte angående dårlige forhold i norge, dette er noe av det som irriterer meg som person mest. Ja, gjerne vi har "for lite" penger, men dette er bare fordi vi krever mere og mere av samfunnet, jo rikere enkeltpersoner blir jo mere krever vi tilbake av staten... Jeg kan på ingen måte forstå at du ser den økte politiker lønnen som et problem. En økt politiker lønn vill føre til at flere "dyktige" politikere tørr og kaste seg inn i nettop dette "gamet" noe som på en lengre sikt fører til at vi får bedre politikere som også bruker pengene på "de rette ting." Er du uenig med regjeringen så bruk stemmeretten din som tidligere nevt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 En økt politiker lønn vill føre til at flere "dyktige" politikere tørr og kaste seg inn i nettop dette "gamet" noe som på en lengre sikt fører til at vi får bedre politikere som også bruker pengene på "de rette ting." Er du uenig med regjeringen så bruk stemmeretten din som tidligere nevt. Det hjelper lite når det er de samme latterlige idiotene som styrer år etter år. Hovedårsaken tror jeg er at vi har gamlinger, jeg kjenner flere av dem, som stemmer det samme som de gjorde for 40 år siden ganske enkelt fordi de ikke vet bedre. De husker den gangen partiet var bra og stemmer deretter. Og viser det seg at et annet parti får flertall så rotter resten seg sammen for å unngå at noen andre kommer til makta. Demokratiet vi har her i Norge er en vits. Den eneste måten å få hevet standarden på sykehus og skoler i dette landet er å effektivisere nevnte stat og kommune. Det er så innmari mange papirflyttere som ikke gjør det spøtt nyttig arbeide. Samtidig så motarbeider den sittende regjering en effektivisering i form av privatisering av flere tjenester som absolutt burde hatt ett privat alternativ. Hva er det som er så galt med private skoler og sykehus? Jo, staten får konkurranse. Da må faktisk de som jobber i stat og kommune gjøre jobben sin fremfor å supe kaffe hele dagen. Hvorfor den sittende regjering motarbeider dette vet jeg ikke. Det burde være soleklart at det er en fordel å ha ett privat alternativ. Tenk om alle rikingene ikke hadde stått i den samme sykehuskøa som oss andre, ikke hadde tatt opp skoleplasser som andre kunne hatt nytte av; det hadde ført til en bedre dekning for oss fattiglusene det. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Denne "med mer privatisering blir alt så mye bedre"-tankegangen har vi diskutert til det kjedsommelige noen ganger før. Det finnes mange gode argumenter både for og mot, selv om du og mange andre bare ser de som er for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå