Bear^ Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hvor mange ganger har man ikke hørt den frasen? "Beklager at du blir drept men Politiet har ikke nok penger til å hjelpe deg. Men vi skal be for at sjelen din kommer til himmelen. Ha en fin dag". Hvorfor er vi i en konstant pengemangel her i landet når det kommer til slike saker? Politiet, sykehusene, eldreomsorgen, veivedlikehold, brøyting etc. Vi har for lite penger. Men pussig nok, man har da nok penger når politikkerne skal ha høyere lønn fordi "de fortjener det". Hva har de gjort for å fortjene det egentlig? Styrer de landet godt? Nei, de har kjørt Motorvognen Norge så mange ganger i autovernet at det er rart man har noe autovern igjenne på den veien. Jeg blir litt irritert når man setter menneskelivets verd i valutta. For det er det man gjør. Du er ikke verd nok til at staten vil ta vare på deg når du skal føde. Du er ikke verd nok når du blir gammel og trenger hjelp fra staten til omsorg sier staten "Hey der, din gamling. Takk for pengene du tjente for oss men du er ikke verd fem flate øre lengere". Man ser stoppeklokke metodikken i omsorgen og, de eldre får noen minutter med hjemmehjelpen og så er det takk og farvell, ser deg neste gang. Er dette verdig for et menneske, er det ikke andre aspekter med eldreomsorgen som er like viktig annet enn å stappe noen tabletter ned i halsen på den gamle, vaske stussen og få på han nye klær? Jeg snakker om en liten samtale over en kopp kaffe. Jeg har sett eldre som har visnet helt hen fordi det var ingen som satte av en liten halvtime til faktisk å dekke den delen av omsorgen og, og det mener jeg og er statens ansvar for jeg mener det er en del av omsorgen. Så et menneske er med andre ord ikke verd mye i Norge, når det blir satt i båser og budsjett på denne måten. "Beregn din verdi for staten". Skriver du inn politikker får du automatisk lønnsøkning og gylne fallskjermer. Velger du andre ikke statlige jobber får du en penn og et papirark om du er heldig, resten må du få tak i selv. Staten er for opptatt med å ta vare på mennesker som lyver så de selv tror det. Soria Moria anyone? Joda, vi skal få full barnehagedekning. Ja jeg ser det, jeg kan og se noen rosa griser som flyr forbi vinduet. Og Politiet, hva er det for slags vits. En jeg har hørt om på Fauske fikk ting stjelt gang på gang på gang. Han anmeldte saken til Politiet, men neida, de hadde ikke penger til å gjøre noe med det. De hadde råd til å skrive ut et ark, fylle på noen linjer og klaske et stempel som sa "henlagt grunnet bevisets tilstand" på arket, da var budjsettet sprengt. Hvorfor har enkelte instanser så trange kår i dag og så store problemer med å få endene til å møtes, men det er aldri snakk om dårlig råd når politikkerne skal ha lønnsøkning, det har de fortjent. Ja spesielle Tøffe Bjarne Håkon Hansen som har sendt Mullaen ut av landet, nei vent, han tar en Erna og gjemmer seg bak skrivebordet når Mullaen sier "achmed mohammed BOOM". Ja hipp hurra for Norge, vi klasker i bordet med tall for hvor flink vi er å redde menneskene i andre land men når det kommer til våre egene har vi "dårlig råd". Hurra og god natt. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det korte svaret? Bruk stemmeretten din. Det lengre svaret? Vil du egentlig ha det? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Vel, for å ikke gå i detaljene kan jeg bare si at nordmenn er ingen folk som demonstrerer. Staten kan på en måte gjøre hva de vil uten at det skjer noe. For å ta et eksempel kan jeg nevne Tyskland hvor posten økte prisen på et bestemt frimerke fra 55 cent til 65 cent, det ble masse oppstyr og rabalder slik at de senket prisen igjen. Mens her kan staten øke skatt og andre diverse avgifter på et knips men å gi 20 millioner ekstra til utdanning.. hm nei du det kan vi ikke. For det andre er velstanden flyttet godt inn her (selv om kanskje det meste er kjøpt på lån) så folk bryr seg ikke. Folk har det bra så hvorfor skal man bry seg ? Nasjonalismen er sterk, hvor ofte skriver ikke avisene "Norge er best..." eller "Norge lengst fremme innen..." eller de journalistene med mindreverdighetskomplekser som skriver at Norge ikke vant i ski pga. motvind, så folk begynner å tro at Norge faktisk er utrolig bra og hvis en kommer og kritiserer f.eks. høye avgifter eller dårlige veier så er det alltid en som sier "tenk på barna i Afrika, vi har det alt for godt i Norge". Jeg vil tro at stabil økonomi pga. oljefondet gir mye selvsikkerhet og at det som en sovepute og pga. av slikt lager man broer for 4 mrd kroner langt oppi Nord-Norge. Kanskje det bare bor for få folk her i landet slik at politikerne ikke tar ansvar for noe. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Med tanke på hvor mye dette landet tjener hvert år så syntes det det er rart at eldre i dag må bo i gangen og i kott. Eldreomsorgen i Norge er helt forfærdelig. Mine foreldre skal slippe å bli stuet vekk på et hjem hvor de ansatte er underlært og underbemannet, og det er ikke plass eller tilbud nok. Gamle skal ikke bli stuet vekk for å dø. Det er vel en av de tingene jeg syntes vi bruker alt for lite penger på, og er en helt glemt sak. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Har vi det egentlig så veldig ille? Selvsagt leit at ikke politet har muligheten til å stå i hver en gate fordi en syk fyr kan finne på å bli litt triggerhappy - men det er jo lovt å bry seg selv, og gjør noe med situasjone slik at flere kan få det bedre i et varmere samfunn. Kanskje heller det enn å bare drive ansvarsfraskrivelse og si politkker er så dumme atte og at skuta synker nå, for det gjør den absolutt ikke! Og sett ting i perspektiv - dette er ille: Så at farmor faktisk får enerom på gamle hjemmet, men kanskje middagen kommer litt uregelmessig så betyr vel egentlig det ikke så veldig mye... Eller om hun ikke får enerom engang, men får ihvertfall mat så er jo det også egentlig rimelig greit? Og for å sette en verdi på et liv, så koster det 20 kroner per mnd i Sudan. (ref; De 7 dødsynder) Så til sammenligning med den gutten over som sikkert er kald for lenge siden, så går vi nordmenn inn i julemasset nå hvor hver og en av oss skal blåse flere tusen kroner på oss selv. Så god natt til deg også Bear^, og (kanskje litt tidlig) god jul da! Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg er helt enig med deg. Det er mange ting vi ikke burde klage over. Folk burde være flinkere til å åpne opp øynene og gjøre mer for andre. Men jeg syntes forsatt ikke at det verdig av oss å la gamle demente mennesker bo ute i gangen hvor flere titalls mennesker går opp å ned hver eneste dag. Mange eldre får ikke dusjet eller skiftet på seg på flere dager. Flertallet av gamle er undervektige og underaktivisert. Det går fint ann å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan bli flinkere til å gi penger til land som ikke har det så bra som oss, men samtidig sikre at menneskene som bygde opp landet slik det er i dag får et verdig liv og den riktige behandlingen. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Vi har ikke mer penger Vil gi milliarder til regnskogene - Norge gir i dag 5-6 millioner kroner i støtte til utdanning ved koranskoler i Nordvest-Pakistan Gir 130 millioner til regnskogbevaring Norge gir 100 millioner kroner til Libanon Norge gir 200 millioner til Libanon og Palestina Gir 60 millioner til palestinerne Jovisst har vi penger, masse penger. Det er bare et spørsmål om prioriteringer. Norge er best i klassen når det gjelder utenlandsbistand. Skoler, gamlehjem, veier osv. i Norge gir ingen status i utenlandssammenheng. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 Så at farmor faktisk får enerom på gamle hjemmet, men kanskje middagen kommer litt uregelmessig så betyr vel egentlig det ikke så veldig mye...Eller om hun ikke får enerom engang, men får ihvertfall mat så er jo det også egentlig rimelig greit? Eller hva med at hun ikke får noe rom fordi staten ikke har råd til å ha henne på eldrehjem? Det er det jeg mener er totalt feil med dette landet, prioriteringen. Jeg sier ikke at vi ikke har det bra her i landet, men det er jo klart at vi som er frisk og rask og ikke har noen problemer har det godt. Men la meg fortelle dere litt. Da jeg var ferdig på videregående skulle jeg forsøke å få meg jobb. Grunnet problemer på skolen hadde jeg ikke hadt noen jobb tidligere, men det trodde jeg ikke skulle være noe problem. Jeg trodde og at staten vil forsøke å hjelpe meg på begge frontene både med en liten stønad og hjelp til å komme meg i jobb. I 3 år gikk jeg arbeidsledig, staten kunne ikke hjelpe meg å få jobb og staten hadde heller ingen ordninger for meg slik at jeg kunne få en liten stønad til å klare meg. Hadde det ikke vært for ekstremt snille foreldre hadde jeg aldri kommet meg gjennom de 3 årene. Så bra har vi det i landet at staten glemmer dem som ikke står på post i budsjette, og de som står på post på budsjettet får ikke mer, men mindre penger. De bildene med utsultete barn og hvor bra vi har det kan bare kuttes ut med en gang. Det kommer opp vær gang noen setter fingeren på ting i Norge som ikke henger på greip. Det er fælt hvor mange som har en sterk tendens til å forsvare alt med Norge uansett hva. Som jeg har sagt, vi har det godt men vi er ikke perfekt. Nytter det å gå til valg? Nei ikke så lenge det er det samme sarve som står i posisjon til å vinne uansett. Vi trenger en totalt renovering av potlikkere for de vi har nå er så utgått på dato. Men det skjer skjeldent, først må en politikker nesten være på dødsranden før en ny kommer inn og da er det somregel en som er like morken som den som var. Det er forferdelig at man ikke har råd til å ta seg av sine egene landsmenn men det er aldri snakk om dårlig råd når man skal sende milioner ut av landet. Er ikke det en løgn så vet ikke jeg. "Nei, vi har ikke råd til å ta oss av våre egene" sier han inn i det ene kameraet og snur seg til neste og sier "Vi skal sende 60 millioner til å redde regnskogen". Beklager, regnskogen er viktig den ja, men jeg bryr meg litt mer om en landsmenn enn å redde bjørk i fremmed land. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Men pussig nok, man har da nok penger når politikkerne skal ha høyere lønn fordi "de fortjener det". Hva har de gjort for å fortjene det egentlig? Styrer de landet godt? Nei, de har kjørt Motorvognen Norge så mange ganger i autovernet at det er rart man har noe autovern igjenne på den veien. Økonomi er dessverre en del mer komplisert. Grunnen til at politikere får relativt høy lønn er at vi ønsker at flinke folk skal tiltrekkes. Om det virker kan saktens diskuteres, men hadde jeg vært en genial leder og fått valget mellom å bli politiker og tjene 400 000, eller næringslivsleder og tjene flere millioner, hadde jeg selvsagt gått til næringslivet. Det er dessverre heller ikke slik at det er bare vi bruker nok penger, så løser alt seg. Arbeidsmarkedet i dag er veldig presset, og så godt som alle som ønsker har jobb. Dersom vi vil ha merkbart flere politifolk må de for det første være kvalifiserte, og for det andre derfor taes ut av andre jobber. For å tiltrekke dem må man sansynligvis tilby dem høyere lønn enn det de har fra før, og den er gjerne allerede høyere enn det de ville tjent i politiet. Fagforbundene vil selvsagt ikke tillate at nyansatte får mye høyere lønn enn erfarne. Dermed må alle få høyere lønn, og en stor økning i arbeidsstyrken kan derfor totalt sett bli veldig dyr. Når disse så får mye mer penger mellom hendene vil de f.eks. gjerne ønske å pusse opp huset. For å gjøre det trenger man f.eks. en snekker. Alle snekkere har allerede jobb, så for å få det må man være villig til å betale mer enn de ville tjent på å jobbe et annet sted. dessverre for staten var det andre stedet en byggeplass for eldreboliger. Staten må derfor være villig til å gi snekkeren enda høyere lønn enn politimannen for å trekke snekkeren tilbake til byggingen av eldreboligen. Dette blir gjerne oppsummert som "stort press i økonomien". Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Eller hva med at hun ikke får noe rom fordi staten ikke har råd til å ha henne på eldrehjem? Det er ikke et problem Norge kan bekjenne seg. At det skjer, fair nuf. Men det er enkelt tilfeller, og at det oppleves som kjedelig nok for den det gjelder er også helt greit. Men det er likefullt ikke et samfunnsproblem. Det er det jeg mener er totalt feil med dette landet, prioriteringen. Jeg sier ikke at vi ikke har det bra her i landet, men det er jo klart at vi som er frisk og rask og ikke har noen problemer har det godt. Men la meg fortelle dere litt. Da jeg var ferdig på videregående skulle jeg forsøke å få meg jobb. Grunnet problemer på skolen hadde jeg ikke hadt noen jobb tidligere, men det trodde jeg ikke skulle være noe problem. Jeg trodde og at staten vil forsøke å hjelpe meg på begge frontene både med en liten stønad og hjelp til å komme meg i jobb. I 3 år gikk jeg arbeidsledig, staten kunne ikke hjelpe meg å få jobb og staten hadde heller ingen ordninger for meg slik at jeg kunne få en liten stønad til å klare meg. Hadde det ikke vært for ekstremt snille foreldre hadde jeg aldri kommet meg gjennom de 3 årene. Så bra har vi det i landet at staten glemmer dem som ikke står på post i budsjette, og de som står på post på budsjettet får ikke mer, men mindre penger. Jeg prøver å unngå å diskutere enkelt tilfeller, men her blir jeg litt nyskjerring. Om jeg faktisk forstår deg riktig så sier du at til tross for at du var arbeidsdyktig så klarte du ikke å få deg en jobb over en periode på tre år? Og i tillegg er du snurt fordi staten ikke fant jobb til deg, og at de heller ikke forèt deg med penger? Det høres ut som en salig blanding av latskap, umodenhet og bortskjemt ansvarsfraskrivelse. De bildene med utsultete barn og hvor bra vi har det kan bare kuttes ut med en gang. Det kommer opp vær gang noen setter fingeren på ting i Norge som ikke henger på greip. Det er fælt hvor mange som har en sterk tendens til å forsvare alt med Norge uansett hva. Som jeg har sagt, vi har det godt men vi er ikke perfekt. Nytter det å gå til valg? Nei ikke så lenge det er det samme sarve som står i posisjon til å vinne uansett. Vi trenger en totalt renovering av potlikkere for de vi har nå er så utgått på dato. Men det skjer skjeldent, først må en politikker nesten være på dødsranden før en ny kommer inn og da er det somregel en som er like morken som den som var. Det er forferdelig at man ikke har råd til å ta seg av sine egene landsmenn men det er aldri snakk om dårlig råd når man skal sende milioner ut av landet. Er ikke det en løgn så vet ikke jeg. "Nei, vi har ikke råd til å ta oss av våre egene" sier han inn i det ene kameraet og snur seg til neste og sier "Vi skal sende 60 millioner til å redde regnskogen". Beklager, regnskogen er viktig den ja, men jeg bryr meg litt mer om en landsmenn enn å redde bjørk i fremmed land. Det meste i Norge henger på greip, og vi har det så ufattelig bra at det finnes ingen grunn til å krisemaksimere noe som helst. Det betyr heller ikke at vi ikke kan finne rom for forbedringer. Og vi får det stadig bedre. I dag så bor vi bedre, spiser bedre, reiser mer, er bedre kledd enn for bare 20 år siden, og ingenting tyder på at det skal fortsett å bli bedre. Vi har mange flotte aktive politiske ungdommer som brenner for det de tror på. Auf, Fpu, SU, RU, Unge Høyre osv er rekrutterer hele tiden unge ildsjeler. Mange av dem faller i fra, kanskje fordi som ressurssterk ungdom ser de seg bedre tjent med å jobbe i det private, at slikt som påpekt over her at lønnsveksten for rikspolitikkerene kanskje ikke er så dumt. Men også fordi de opplever syting og klaging over at "jeg får ikke trygd, men at regnskogen blir hugget ned som forverrer klima på hele jorden ikke er mitt problem". Det vil jo kunne ta vekk gnisten hos en hver idealist. Og så et spørsmål, hvor skal vi ta mer penger i fra? Norges statsbudsjett går i minus, regulert for oljeinntektene. Og Oljefondet kan vi ikke ta fra. Det er per i dag på gode to tusen milliarder. Det er en pensjonskasse for fremtidige pensjonsjonister. Per i dag er fremtidige pensjonsfordringer som nettopp oljefondet skal dekke på ca fire og et halvt tusen milliarder. Så å ta derifra betyr at man bruker penger som vi allerede skylder. Og da er heller ikke makroøkonomiske konsekvenser påpeket. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg mener at vi i statsbudsjettet må omprioritere. Det at politiet ikke har råd til å rykke ut i distriktsnorge er helt absurd! Sykehus som må legge ned avdelinger, skoler som råtner, lærerstab som snart går av med pensjon osv osv osv. Gjør det mindre attraktivt å være arbeidsledig, spesielt i dagens arbeidsmarked! Få ned sykefraværet i offentlig sektor. Gi faen å svi milliarder av på kultur, det kan vi bruke penger til når ting er som man forventer i et av verdens rikeste land. Hovedproblemet er at folk som blir berørt (og det er mange) sitter igjen med inntrykket av at skatten forsvinner ned i et sort hull. Man leser jo ikke om annet en kutt her og kutt der. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Økonomi er dessverre en del mer komplisert. Grunnen til at politikere får relativt høy lønn er at vi ønsker at flinke folk skal tiltrekkes. Om det virker kan saktens diskuteres, men hadde jeg vært en genial leder og fått valget mellom å bli politiker og tjene 400 000, eller næringslivsleder og tjene flere millioner, hadde jeg selvsagt gått til næringslivet. Det er dessverre heller ikke slik at det er bare vi bruker nok penger, så løser alt seg. Arbeidsmarkedet i dag er veldig presset, og så godt som alle som ønsker har jobb. Dersom vi vil ha merkbart flere politifolk må de for det første være kvalifiserte, og for det andre derfor taes ut av andre jobber. For å tiltrekke dem må man sansynligvis tilby dem høyere lønn enn det de har fra før, og den er gjerne allerede høyere enn det de ville tjent i politiet. Fagforbundene vil selvsagt ikke tillate at nyansatte får mye høyere lønn enn erfarne. Dermed må alle få høyere lønn, og en stor økning i arbeidsstyrken kan derfor totalt sett bli veldig dyr. Valgte å quote deg fordi det er du som har kommet med en fornuftig forklaring på dette og ikke bare liret ut svada. Som naranek sier så er det ikke så enkelt at man bare kan spytte inn mer penger i politiet eller å ansette fler. Gode politikandidater gror faktisk ikke på trær. Jeg håper i alle fall at det er en viss kontroll med hvem som kommer inn og klarer å komme ut av politihøgskolen med utdannelsen i behold. Husk at dette er de som skal opprettholde lov og orden i dette landet og at vi tross alt er heldige som ikke har større grad av korrupsjon innen politistyrkene i Norge enn vi har. Det finnes nok korrupsjon her også, men den er nok på langt nær så fremtredende som i mange andre land. I andre land så er det regelen og ikke unntaket at en politimann er korrupt. Nå er det jo også sånn at prioriteringer har veldig mye å si for om politiet har nok penger eller ikke. Jeg husker en kompis av meg som ringte meg å var rimelig fortvilet og frustrert da det hadde vært innbrudd hjemme hos dem. Flere tusen kroner var borte, 3 mobiltelefoner, smykker og andre verdigjenstander var stjålet. Politiet kom på besøk, så seg litt rundt og stilte spørsmål på stedet. Politimannen sa rett ut at de bare måtte innstille seg på at saken kom til å bli henlagt på grunn av bevisets stilling. Hvorfor det? Det er jo blodspor på glasset der hvor vinduet er knust, blodige fingeravtrykk på dørhåndtaket og det er jo ikke minst mulig å peile mobiltelefonene. Svaret var: "Haha, nei det er for dyrt." Greit nok, det er kostbart å drive med slike undersøkelser, men hvor mye kosta ikke vaktholdet da USAs president kom på besøk f.eks? Polititet har jo råd når det kommer til innbrudd andre steder. Hvis jeg bryter meg inn på elkjøp og stjeler en TV eller hvis jeg raner en bank, så er det ikke måte på hvilke ressurser de klarer å sette inn. For ikke å snakke om hvis en politimann tilfeldigvis dør under en skuddveksling. Politiet har ressurser når de vil, men det er viljen til å sette de inn som er problemet. Sånn er det forresten i alt som styres av kommune og stat, så jeg sier som en over her sa: "Bruk stemmeretten din". Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 *snipp* Nå er det ganske irrelevant for meg at jeg har det bedre enn en utsultet gutt i ett land som styres av en korrupt regjering. Det hjelper ikke å skyte inn milliarder i ett slikt samfunn når de som sitter på toppen drikker kaffen og de fattige får kaffefilteret. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Nå er det ganske irrelevant for meg at jeg har det bedre enn en utsultet gutt i ett land som styres av en korrupt regjering. Det hjelper ikke å skyte inn milliarder i ett slikt samfunn når de som sitter på toppen drikker kaffen og de fattige får kaffefilteret. Det er jeg helt enig! Hvordan norsk uhjelp har blitt utøvd har hatt liten om ingen effekt. Skulle det vi gjør faktisk hatt en betydning så måtte vi med de andre rike landene gitt så uendelig mye mer enn hva vi gjør i dag. Men heldigvis så finnes det bedre veier til å skape økonomisk vekst i ulandene. Mikrolån har jo vist seg å være ganske gunstig, kanskje nettopp fordi pengen ender opp hos den som trenger dem og ikke til et fornemt kaffeslabberas. Men derimot så er det ikke uhjelp vi diskuterer her. Det er faktisk om vi som bor i Norge har det bra eller ikke. Selvfølgelig så vil det klart være en subjektiv tilnærming til det. Men noen referanserammer til det må da kunne gå an å skape, f.eks at det sitter en utsultet gutt i ett annet land, mens vi stadig blir tyngre og tyngre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Nå er det ganske irrelevant for meg at jeg har det bedre enn en utsultet gutt i ett land som styres av en korrupt regjering. Det hjelper ikke å skyte inn milliarder i ett slikt samfunn når de som sitter på toppen drikker kaffen og de fattige får kaffefilteret. Det er jeg helt enig! Hvordan norsk uhjelp har blitt utøvd har hatt liten om ingen effekt. Skulle det vi gjør faktisk hatt en betydning så måtte vi med de andre rike landene gitt så uendelig mye mer enn hva vi gjør i dag. Men heldigvis så finnes det bedre veier til å skape økonomisk vekst i ulandene. Mikrolån har jo vist seg å være ganske gunstig, kanskje nettopp fordi pengen ender opp hos den som trenger dem og ikke til et fornemt kaffeslabberas. Men derimot så er det ikke uhjelp vi diskuterer her. Det er faktisk om vi som bor i Norge har det bra eller ikke. Selvfølgelig så vil det klart være en subjektiv tilnærming til det. Men noen referanserammer til det må da kunne gå an å skape, f.eks at det sitter en utsultet gutt i ett annet land, mens vi stadig blir tyngre og tyngre. Akkurat. Jeg tror ikke at de som er veldig overvektige har det så veldig mye bedre enn den gutten på det bildet. Tungt for å bevege seg, tette blodårer, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, sukkersyke, dårlig immunforsvar og mye mer. Det blir som å velge mellom pest eller kolera. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvis en av de sykdommene kan kureres ved at jeg bare spiser litt mindre og trimmer litt mer tror jeg definitivt jeg hadde valgt den. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Akkurat. Jeg tror ikke at de som er veldig overvektige har det så veldig mye bedre enn den gutten på det bildet. Tungt for å bevege seg, tette blodårer, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, sukkersyke, dårlig immunforsvar og mye mer. Det blir som å velge mellom pest eller kolera. Og hvem sin skyld er det at de har blitt veldig overvektige? Ihvertfall ikke samfunnet, staten og den infrastrukturen som er bygd opp rundt det. Det er ingen som tvangsforer noen i dette landet, det er ikke feit gåselever vi er ute etter. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvis en av de sykdommene kan kureres ved at jeg bare spiser litt mindre og trimmer litt mer tror jeg definitivt jeg hadde valgt den. Den eneste måten å kurere denne gutten på, forresten så kan det hende at han er så syk at han ikke kan kureres så det blir vel litt feil. Man må kurere hele samfunnsstrukturen deres for å kurere katastrofene som regjerer i disse landene. Å innføre demokrati, fjerne det meste av korrupsjonen osv er det eneste man kan gjøre for å virkelig forbedre forholdene i slike land. Så jeg velger den jeg, istedet for å sprøyte inn milliarder av kroner som forsvinner til diktatorens store palass, til innkjøp av våpen, til bestikkelser osv. Derfor gir jeg heller aldri en krone til TV-aksjoner o.l. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Noen synes det er viktigst at drittsekker ikke får noe, andre synes det er viktigere at barn overlever. Folk som holder på å sulte ihjel har ikke nødvendigvis ressurser til å kaste diktatorer. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Wow her har det mange ikke har tatt poenget til Bear^. Det er ikke snakk om hvordan vi har det, men situasjonen her i landet og for guds skyld, la vær å trekke inn sultne barn i denne diskusjonen, det er helt irrelevant. Sammenlikn med resten av Vest-Europa. Det er ikke et problem Norge kan bekjenne seg. At det skjer, fair nuf. Men det er enkelt tilfeller, og at det oppleves som kjedelig nok for den det gjelder er også helt greit. Men det er likefullt ikke et samfunnsproblem. Mangel på eldreomsorg er ikke lenger et enkelttilfelle. Det er en pensjonskasse for fremtidige pensjonsjonister. Lykke til, vær forberedt å betal pensjonen din selv. Og vi får det stadig bedre. I dag så bor vi bedre, spiser bedre, reiser mer, er bedre kledd enn for bare 20 år siden. Det er det samme som å si at siden vi brukte mer penger på mat før enn nå, så er det greit å øke matprisene. At vi har det bedre nå forsvarer ikke at vi kan la alt forfalle her i landet. Endret 16. november 2007 av Pels Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå