Gå til innhold

Splitter ny gamer-maskin for rundt 13k, Intel, bruker kompletts konfigurerings funksjon.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i mange år nå brukt en 17'' bærbar maskin. Da den nå begynner å bli rusten og aldeles ikke fungerer til spill, musikk eller videoredigering, da er den ganske hjelpeløs. Jeg har i mange år spilt Runescape, men har nå sluttet og da runescape ikke trengte noen form for en god maskin, så ble det på en måte et sjokk når jeg oppdaget at jeg måtte få tak i ny pc for å i det hele tatt gjøre ting.

Og her er det ikke snakk om overklokking, for det blir litt for komplisert for meg. Prøve å lese de guidene dere har, jeg ble klokere, men ikke klok nok.

Så da har jeg skrapa sammen litt penger og kom frem til 13.000 kr (og kansje litt mer visst det er nødvendig). Jeg tar spørmålene nummer vis jeg. Jeg trenger alt nytt, bortsett i fra mus og høytalere :p Da jeg har en veldig god gaming mus og brukbart anlegg.

1. Da jeg har god erfaring med komplett.no, begynte jeg med en gang å se der.

Da jeg også ser mye på Dinside.no så kom jeg over den månedens stasjonære for 10.000 lappen. Her er den PC-en. Da brukte jeg den DinSide anbefalte for komplett som "mal". Jeg brukte den konfigurer selv funksjonen, og begynte å se litt. Her oppdaget jeg ganske raskt at de hadde valgt Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB. Dette skjønner jeg ikke når du for 20 kroner mindre kan få en Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB. 3.0 ghz! Mens Quad har bare 2.4 ghz. Hva burde jeg velge her? Eller er det kanskje et bedre alternativ?

2. Så er det det med strøm. Det står ovenfor strømforsyning, (For GeForce 8800-kortene anbefales minst 550W PSU) Den de har valgt ut er kun 500W.

Kan jeg da bare velge strømforsyner som har 550W eller må jeg være OBS på noe?

3. Jeg har også lyst på ekstra 500 gb harddisk. Er det noe jeg må ta hensyn til? Jeg vet at det er lurt å ta en av samme sorten som allerede er valgt!?

4. Jeg har fått med meg det at skjermkort er ganske viktig når det gjelder gaming. Og en kompis sa til meg at det skjermkortet som komplett hadde valgt ut var veldig bra (XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB). Men da sier jeg at visst jeg har råd, så kan jeg jo oppgradere til 640 mb? Er det noen vits? Og i såfall, hva må jeg ta i betraktning/passe på?

5. Denne er jeg egentlig ganske sikker på, men jeg vil gjerne høre hva dere mener uansett. Jeg har lest mye om forskjellen på Vista og XP når det gjelder gaming. Hvor da AKKURAT NÅ XP er det beste. Men så var det noe om at Direct X eller noe sånt skulle komme å gjøre Vista mye bedre til gaming. Men jeg har også hørt fra broren min som kjenner en del "data-nerds" og de sier at vista er forferdelig og ustabilt akkurat nå, sånn som XP var når den først kom ut.

Så hva mener dere?

6. Tastatur. Jeg trenger et godt og ergonomisk ett. For det komplett har valgt ut holder langt ifra mål. Her tenker jeg på rundt 400-500.

Det andre er jeg så å si fornøyd med. man kan ikke forvente fullstendig perfeksjonisme når man snakker om 13.000. Uansett om det er ganske mye.

Da jeg har valgt ut alt det jeg har nevnt kunne være forandret, havnet jeg på 11.000. Og da har jeg jo fortsatt hele 2.000 ekstra som jeg kan legge i noe. Bare nevner det

Det ble en del saker her. Men håper på litt hjelp:) Og det her var egentlig noe jeg bare har funnet ut litt selv. Så har noen et helt nytt forslag, så er jeg åpen for det.

Tusen takk!

Veldig kjekk side dere har forresten :D

Endret av Borso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har satt opp en handlevogn nå

- To 8800GT i SLI (8800GT er bedre enn 8800GTS 640mb)

- Quadcore CPU Bedre til videoredigering.

(Firekjerne, kan lett klokkes opp til 3,0ghz, oldemoren min kunne klart det)

- 4096mb ram, med 1066mhz hastighet.

- Widnows Vista 64-bit for å kunne utnytte 4gb ram og DX10

- Hovedkort med 680i chipset, med støtte for SLI (To skjermkort)

- En av de raskeste diskene på marked idag med 500gb

- Stillegående strøm forsyning som er modulær (Kan ta av de kablene du ikker bruker)

- Og til slutt, et støydempende kabinett som er stilrent =D

- Handlevogn =D

- Har du noen spørsmål; Google er din venn :p

~ Mvh Nautique

Endret av Nautique
Lenke til kommentar

jeg ville ha kjøpt en annen cpu kjøler, fordi den orginale bråker, lite effektiv, ser ikke så bra ut.

jeg har termalraigth 120 extreme og er kjempe fornøyd med den.... cpu på 3,4GHz idle 32-35 grader, load 50-52 grader, men den er STOOOR så du må ha et relativt djupt kabbinett. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...