Gå til innhold

Strever litt med nynorsken!

samba123

Anbefalte innlegg

Holder på med en nynorskstil som skal leveres inn kl 14.00 imorgen. Er ingen kløpper i nynorsk... håper noen er så greie at de gidder og lese teksten min og evt. kommentere skrivefeil eller gramtiske feil? smile.gif
Hvis dere det er mulig kan dere gå inn i dokumentet og rette opp evt. feil.
Teksten tar bare 2-3 minutter å lese.

Tusen takk!

Fattig_og_rik.doc

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nokon ting her, gidder ikkje å lese alt.

"artikler" skal være "artiklar"

"Vi" Det er lov til å skrive vi og me, synest sjølv at det finare med me.

koma - komma

Tusen takk for hjelpen. Noen andre som gidder og lese kjappt over og få plukket ut feilene. Sikkert en del gramtiske feil også..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tar opp denne igjen.

Er dette en riktig formulert setning på vårt vakre, poetiske og opphavlige sidemål:

"Temaet som går att fleire gonger i diktet er vald."

Hadde satt pris på om noen kunne tatt et gjennomsyn av denne setningen og kommentert hva som i så fall er feil. Hadde blitt evig takknemlig :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei godtfolk! :)

Tar opp denne igjen. Jeg skal ha nynorskprøve i morgen, og sliter met et viktig aspekt når det gjelder sidemålet og håper noen som skriver på vårt vakre, opphavelige nynorsk kan hjelpe - eller andre. Det gjelder bøyninga av "gjere".

Heter det "eg vil gjere det slik", eller går for eksempel an å skrive "å køyre slalåm gjer eit kick"? Når skal jeg bruke gjer, gjere, gi eller gje?

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Hei godtfolk! :)

Tar opp denne igjen. Jeg skal ha nynorskprøve i morgen, og sliter met et viktig aspekt når det gjelder sidemålet og håper noen som skriver på vårt vakre, opphavelige nynorsk kan hjelpe - eller andre. Det gjelder bøyninga av "gjere".

Heter det "eg vil gjere det slik", eller går for eksempel an å skrive "å køyre slalåm gjer eit kick"? Når skal jeg bruke gjer, gjere, gi eller gje?

gjøre - gjør - gjorde - har gjort = å gjera - gjer - gjorde - har gjort

gi - gir - gav - har gitt = å gjeva - gjev - gav - har gjeve

men det er min måte å skriva det på, om det er korrekt eller ikkje er eg sanneleg ikkje sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...