Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diskusjon vedr. flerbruks/ stor fam.bil, alla Sharan, S-max, C4 Picasso, Grandis m.fl.


Reggy

Anbefalte innlegg

Mulig feil sted å spørre om en fam. bil, men prøver likevel.

 

Ser at det er mulig å gjøre relativt gode kjøp på VW Sharan. Det som taler i litt i mot er at bilen har vært lenge og er litt kjedelig...

 

Det som er aktuelt er en 1.9 TDI med 115 HK Tiptronic.

 

Sharanen har jo hatt flere gangers facelift.....noen som vet om sånne facelift også gjøres på motor og deler der ting har vært dårlig/ utsatt for gå fort i stykker....Slik at de siste utgavene av denne bilen er mer eller mindre feilfrie, siden bilen har vært så lenge på markedet og Volkswagen har hatt god tid til å plukke dårlige deler - barnsykdommer m.m. og etterhvert gjøre bilen til slitesterk sliter...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har nettopp kjøpt sharan selv, min er en 1,9 110hk 1999. 2 seter varebil, men blir 7 seter i slutten av desember

 

"faceliften" (diesel) fikk pumpedyse-motor, 115 og 130 hk

manuell girkasse ble 6 trinns.

 

det er 2 stag i forstillinga som ryker ofte, men de er veldig enkle å bytte.

ledningsbrudd i dørene er vanlig, jeg vet ikke om det er endret noe på faceliften

A/C kødder også

 

hvordan er klimaet der du bor? en tdi motor avgir lite varme, uten eberspächer eller webasto er det en kald bil.

 

er nok en litt kjedelig bil, men utrolig praktisk og god å kjøre :)

Lenke til kommentar

Klima er sørlandet. Hadde tenkt at jeg måtte ha webasto ja.

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med den forstillingsproblematikken. Hadde det på min forrige passat, men de fjernet det på jeg har nå...en nyere fastliftutgave.. Det slitsomt å ha slike deler som kommer hele tiden.

 

Bilen er gammel ja, men god å kjøre. Sikkerhet er viktig ja, men også aut.gear. Det kommer vel ikke S-max med, gjør den det?

 

Mitsubishi Grandis kommer med aut.gear, men ikke på dieselutgaven.....men det kan jo være aktuell da...Noen som mener noe om det....

Lenke til kommentar
Klima er sørlandet. Hadde tenkt at jeg måtte ha webasto ja.

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med den forstillingsproblematikken. Hadde det på min forrige passat, men de fjernet det på jeg har nå...en nyere fastliftutgave.. Det slitsomt å ha slike deler som kommer hele tiden.

 

Bilen er gammel ja, men god å kjøre. Sikkerhet er viktig ja, men også aut.gear. Det kommer vel ikke S-max med, gjør den det?

 

Mitsubishi Grandis kommer med aut.gear, men ikke på dieselutgaven.....men det kan jo være aktuell da...Noen som mener noe om det....

 

S-Max får du både med diesel og en nydelig 6-trinns automatkasse :p

Lenke til kommentar
Klima er sørlandet. Hadde tenkt at jeg måtte ha webasto ja.

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med den forstillingsproblematikken. Hadde det på min forrige passat, men de fjernet det på jeg har nå...en nyere fastliftutgave.. Det slitsomt å ha slike deler som kommer hele tiden.

 

Bilen er gammel ja, men god å kjøre. Sikkerhet er viktig ja, men også aut.gear. Det kommer vel ikke S-max med, gjør den det?

 

Mitsubishi Grandis kommer med aut.gear, men ikke på dieselutgaven.....men det kan jo være aktuell da...Noen som mener noe om det....

 

S-Max får du både med diesel og en nydelig 6-trinns automatkasse :p

 

Interessant. Da har den kommet med aut gear for ikke så alt for lenge siden.

 

Får gå på finn.no og sjekke prisen. ER redd den er høy/ for høy...

Lenke til kommentar
Klima er sørlandet. Hadde tenkt at jeg måtte ha webasto ja.

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med den forstillingsproblematikken. Hadde det på min forrige passat, men de fjernet det på jeg har nå...en nyere fastliftutgave.. Det slitsomt å ha slike deler som kommer hele tiden.

 

Bilen er gammel ja, men god å kjøre. Sikkerhet er viktig ja, men også aut.gear. Det kommer vel ikke S-max med, gjør den det?

 

Mitsubishi Grandis kommer med aut.gear, men ikke på dieselutgaven.....men det kan jo være aktuell da...Noen som mener noe om det....

 

S-Max får du både med diesel og en nydelig 6-trinns automatkasse :p

 

Interessant. Da har den kommet med aut gear for ikke så alt for lenge siden.

 

Får gå på finn.no og sjekke prisen. ER redd den er høy/ for høy...

 

Det var ingen til salgs på finn.no. Dvs vel si at den nettopp er blitt levert med aut gear.

Lenke til kommentar

Automatgir ble tilgjengelig i sommer til S-Max. Det er vel få som velger den pga pristillegget på 30.000, men det savner eg helt klart.

 

Har S-Max og er ikke 100%fornøyd med denne heller. Er feil på de og har vore mye på verksted siden eg fekk den. Småfeil hele veien + vibrasjoner de ikke finner ut av. Har skiftet svinghjul og clutch uten at dette hjalp..

 

Så sitter med en følelse at du får feil uansett hva en kjøper. Hvor mye dette skal vektlegges?? Om du vil ha feilfri bil er vel valget innskrenket til Toyota/Honda/Mazda??

Lenke til kommentar

Får håpe at ny evnetittel ikke fører til at tråden stenges..

 

Jeg liker S-max godt. Men i denne klassen har jeg kun prøvd en sharan. Liker godt å sitte høyt og oversiktelig. Jeg er heller ikke avhengig av mer enn 5 seter, men kunne gjerne tenkt meg god plass og fått ungene opp i høyden. Samt bruk at barnestol i vår passat gjør at jeg ikke kan ha setet i den posisjon jeg ønsker.

 

Automatgear er blitt et must for meg. Diesel velger jeg bort før aut.gear.

 

VW Touran kan være et alternativ. Den har bra motor og DSG gear, men blir jo straks mindre. Men med små unger før jeg kanskje likevel bedre plass og ungene opp. Har også sett litt på Honda CRV. Den er kanskje i en annen klasse, men er en stor bil. Men blir den for lite sprekk med aut. gear?

Lenke til kommentar

Når det gjelder s-max og automatgir, så leveres det kun på 2.0 tdci, og ikke på 1.8-literen. Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted om tilsvarende problemer på 2-literen som de har hatt på 1.8.

 

Vurderte selv touran før jeg bestilte s-max (med auto), men den utgikk pga for lite baggasjerom. I s-max får vi barnevogn med bag inn på langs, slik at vi får halve baggasjerommet igjen til "vanlig" bruk.

Lenke til kommentar
Når det gjelder s-max og automatgir, så leveres det kun på 2.0 tdci, og ikke på 1.8-literen. Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted om tilsvarende problemer på 2-literen som de har hatt på 1.8.

 

Vurderte selv touran før jeg bestilte s-max (med auto), men den utgikk pga for lite baggasjerom. I s-max får vi barnevogn med bag inn på langs, slik at vi får halve baggasjerommet igjen til "vanlig" bruk.

 

Og hva ligger prisen på for S max 2.0 med aut.gear?

Lenke til kommentar

Det blir dyrt for en S-max.

 

Måtte evt prøvd å fått en brukt. Kanskje fra Tyskland...

 

Synes også at Citroen Grand Picasso er en spennende bil. Den er lekker, men kankje litt lite motor. Og er det fullt automat gear, eller må man geare den på rattet uten bruk av klutsj...

 

Noen som har prøvd Citroenen?

Lenke til kommentar
Det blir dyrt for en S-max.

 

Måtte evt prøvd å fått en brukt. Kanskje fra Tyskland...

 

Synes også at Citroen Grand Picasso er en spennende bil. Den er lekker, men kankje litt lite motor. Og er det fullt automat gear, eller må man geare den på rattet uten bruk av klutsj...

 

Noen som har prøvd Citroenen?

Syns det er en jævlif fin bil i sin klasse.. Kanskje den mest gjennomførte av alle.. Tenker på S-max, Touran, sharan, corolla verso osv.

 

Du får den med 2.0HDi, det er den største motoren.. Jævlig fint interiør dersom man velger skinnpakka.. Bilen er ganske dyr ny, toppmodellen Exclusive med 2.0hdi starter på 400.000kr.. Så kommer det noe utstyr man skal i ha i tillegg, fek.s navigasjon, skinnpakke, AFIL etc.. Da koster jo bilen 500.000.

 

Dette er en bil jeg har lyst å kjøpe brukt for 45.000-100.000kr om 7-10 år :p

Lenke til kommentar
Noen som har kjørt Picassoen?

 

Den får jo voldssomt med skryt for høy komfort. Er bare komfort og lite sportslig egenskaper i den?

 

Tenker med 110 hk diesel og gjerne automat...

 

jeg synts ikke picassoen er no spesielt god, når man sitter i forsetet som forøvrig er ganske godt, så føler man at billig plast dominerer hele "cockpiten", litt små-high-tech finesser som digitalt speedometer med forskjellige stolper, føler at bilen er mye kortere enn den egnetlig er, nesa er liksom så stutt, vetke åssen jeg skal forklare det. :p sporteselig er den ihvertfall ikke :p

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har kjørt Picassoen?

 

Den får jo voldssomt med skryt for høy komfort. Er bare komfort og lite sportslig egenskaper i den?

 

Tenker med 110 hk diesel og gjerne automat...

 

 

Kjøpte en c4gp 1,6 HDI med EMG i september. Nærmer meg 5000 km nå. Det er en ting som er sikkert, det er at denne bilen holder det ikke å ta en liten prøvetur med. Blir bare mer og mer fornøyd. Prøvekjørte bilen først med manuell kasse, den fungerte helt greit, 1,6 motoren er overraskende sprek, og du har egentlig ikke bruk for toliteren, bruk heller pengene på litt ekstra knask. Prøvde senere bilen med EMG-kassen, og var i utgangspunktet ikke imponert i det hele tatt. Var vant til en Scenic med bensin, og automat, og var vant til en sømløs gearing, uansett hvordan jeg brukte gassen.

Ga picassoen en sjanse til, etter å ha prøvekjørt grand Scenic,

Mazda, Ford s-max og Toyota Verso. Syntes at med litt planlegging, dvs slippe gassen når det er på tide å geare, så fungerer EMG helt suverent. I dag går gearingen helt uten rykk og napp både hos meg og fruen, og vi er enige om at kombinasjonen diesel og automat er uslåelig.

 

Sportslighet? Vel! ikke samenlignet med s-max, og mazda, men det er heller ikke en slik bil laget for. Denne bilen er laget for å bli fylt opp med familie og bagasje, og frakter dere alle med kjempekomfort dit dere har lyst.

 

Må også innrømme at jeg fremdeles koser meg hver gang jeg setter meg inn og kjører en tur. Du får fremdeles en WOW-følelse. (Det kjente jeg ikke snev av i f.eks versoen).

 

forbruket er lavt, 0,54 på langkjøring - 0,68 på småkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...